AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Etter Ari Behn’s tragiske bortgang i dag, håper jeg myndighetene setter inn støtet når det gjelder psykisk helse og forebygging. Flere psykologer, flere døgn plasser, lettere for folk å få hjelp, - og at psykiatrien bygges opp- og ikke ned. Selvmord er en forferdelig tragisk utvei, igjen sitter familier i bunnløs sorg. Vi må alle ta vare på hverandre. Et smil, et kaffebesøk, en SMS, en klem, et vennskap. Vi må respektere hverandre, strekke ut en hånd, tørre å be om hjelp, bry seg ❤️ Hjelpetelefoner: mental helse hjelpetelefon 116 123 kirkens SOS 22400040 barn og unge 800 33321 ikke sitt alene med tunge tanker. Ønsker alle ei god og fredfull jul ❤️ Anonymkode: 8439c...c22 9
Silva Pluvialis Skrevet 25. desember 2019 #2 Skrevet 25. desember 2019 Jeg er så dypt og inderlig enig. Jeg har lenge tenkt at det bør utdannes flere psykologer, samt at psykiatrien i sin helhet må utbygges og forbedres. Og vi kan aldri få snakket nok om psykisk helse! Det er fortsatt mange som ikke forstår eller som ikke vet hvordan de skal håndtere at noen sliter. Snakk, snakk, snakk er mitt råd. Og søk hjelp! Livet er verdt å kjempe for 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Jupp. Det er samme tanke jeg sitter med. Men ikke får luftet noe sted, for det er tydeligvis feil å diskutere dette nå. Altså, jeg kan forstå det, og ikke... Uansett, jeg tviler på at nåværende regjering vil gjøre noe løft. Jeg vet at Ari ikke er den første. Eller siste... Jeg vet at velferdsstaten vår er gruslagt. Jeg vet det er akutt behov for hjelp... som ikke finnes. Jeg håper på en forandring, ja. Behovet blir bare større og større. Anonymkode: 1d759...34a 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Enig. Flere døgnplasser innen DPS og gedigent økonomisk løft til kommunene til å satse på psykiatri ville reddet mange liv. Kapasiteten til døgnpostene her i landet er sprengt så derfor vil mange dessverre oppleve å bli avvist når de ber om hjelp. Anonymkode: fdc08...cc6 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 Synes det blir for dumt å skylde på psykiatrien. Vi vet ikke om han i det hele tatt søkte om profesjonell hjelp eller ei. Vet absolutt ingenting rundt hans private tanker og følelser og om hans psykiske helse. Hans død er ikke mer verdt enn andres. Det flere tusen der ute som dør under opphold på døgnenhet, frivillig og under tvang. Vi har store mangler på flere plan. Skolene trenger oppgradering, pensum må renskes. Hele skolesystemet bør endres. Mobbing i skolen bør forebygges mer og det må være større fokus på mobbing i skolegården, hjemme og på nett. Det bør være flere lærere i klasserommet, slik at alle barn kan få tilrettelagt skoledag slik som de har krav på. Rus blant unge bør fokuseres mer på. Samme med kriminelle miljøer blant barn og unge. Mer forebygging mot både narkotika og problemet med økende vold blant unge i visse miljøer. Sykehjemmene er en gedigen spøk med en evig lang liste med ting som må fikses. Alt fra antall arbeidere for å redusere arbeidsmengden til hver person og for å øke verdigheten blant pasientene og brukerne. Barnevernet må ryddes oppi og alt fra barnevern til fosterhjem og ungdomsinstitusjoner og mødrehjem må fikses. NAV er et kapittel for seg selv. Skatt og flere politiske poster må fikses snarest. Listen er evig lang og ingen av de på listen er mer verdt enn andre. Mental helse snakkes det mye om. Vi har kommet langt. Problemet ligger ikke der. Her på KG så er det eierne og moderatroene som kveler ytringsfriheten rundt mental helse og de opprettholder tabu. Det er ikke slik andre plasser. Så ikke legg skylden noen steder for det har du ingen grunnlag for. Og du må se at det er så mye annet som må ryddes oppi også. Fint og flott om vi hadde større kapasitet til å ta inn flere pasienter, men det finnes lavterskeltilbud og finnes plasser for de som ikke får dekket det offentlige fordi de ikke er syke nok. Det er andre problemer som faktisk bør prioriteres. Blant annet skolen har et stort ansvar når det kommer til barns mentale helse. Anonymkode: 61f1b...97b 5
Silva Pluvialis Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det blir for dumt å skylde på psykiatrien. Vi vet ikke om han i det hele tatt søkte om profesjonell hjelp eller ei. Vet absolutt ingenting rundt hans private tanker og følelser og om hans psykiske helse. Hans død er ikke mer verdt enn andres. Det flere tusen der ute som dør under opphold på døgnenhet, frivillig og under tvang. Vi har store mangler på flere plan. Skolene trenger oppgradering, pensum må renskes. Hele skolesystemet bør endres. Mobbing i skolen bør forebygges mer og det må være større fokus på mobbing i skolegården, hjemme og på nett. Det bør være flere lærere i klasserommet, slik at alle barn kan få tilrettelagt skoledag slik som de har krav på. Rus blant unge bør fokuseres mer på. Samme med kriminelle miljøer blant barn og unge. Mer forebygging mot både narkotika og problemet med økende vold blant unge i visse miljøer. Sykehjemmene er en gedigen spøk med en evig lang liste med ting som må fikses. Alt fra antall arbeidere for å redusere arbeidsmengden til hver person og for å øke verdigheten blant pasientene og brukerne. Barnevernet må ryddes oppi og alt fra barnevern til fosterhjem og ungdomsinstitusjoner og mødrehjem må fikses. NAV er et kapittel for seg selv. Skatt og flere politiske poster må fikses snarest. Listen er evig lang og ingen av de på listen er mer verdt enn andre. Mental helse snakkes det mye om. Vi har kommet langt. Problemet ligger ikke der. Her på KG så er det eierne og moderatroene som kveler ytringsfriheten rundt mental helse og de opprettholder tabu. Det er ikke slik andre plasser. Så ikke legg skylden noen steder for det har du ingen grunnlag for. Og du må se at det er så mye annet som må ryddes oppi også. Fint og flott om vi hadde større kapasitet til å ta inn flere pasienter, men det finnes lavterskeltilbud og finnes plasser for de som ikke får dekket det offentlige fordi de ikke er syke nok. Det er andre problemer som faktisk bør prioriteres. Blant annet skolen har et stort ansvar når det kommer til barns mentale helse. Anonymkode: 61f1b...97b Jeg er ikke TS, men jo, han har vært åpen om at han har slitt. Han har bl.a skrevet to bøker om det. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #7 Skrevet 26. desember 2019 Hmm.. Det er samfunnet som er en del av problemet. Vi lever i en altfor moderne tid. Men kan likevel skrive at selvmord er mindre vanlig her enn andre steder av verden. Det er ikke en epidemi som du får det til å høres ut som? Anonymkode: 5839e...c58
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #8 Skrevet 26. desember 2019 1 minutt siden, Gorilla skrev: Jeg er ikke TS, men jo, han har vært åpen om at han har slitt. Han har bl.a skrevet to bøker om det. Det stemmer. I tillegg er det ingen som tar sitt eget liv om de ikke har det veldig tungt psykisk Anonymkode: 8439c...c22 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #9 Skrevet 26. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Flere døgnplasser innen DPS og gedigent økonomisk løft til kommunene til å satse på psykiatri ville reddet mange liv. Kapasiteten til døgnpostene her i landet er sprengt så derfor vil mange dessverre oppleve å bli avvist når de ber om hjelp. Anonymkode: fdc08...cc6 Og hva med folk som sliter kronisk over mange år? Skal de alle bo på DPS resten av livet? Jeg tror du undervurderer hvor vanskelig det kan være å leve med slik sykdom. Anonymkode: 5839e...c58 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #10 Skrevet 26. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter Ari Behn’s tragiske bortgang i dag, håper jeg myndighetene setter inn støtet når det gjelder psykisk helse og forebygging. Flere psykologer, flere døgn plasser, lettere for folk å få hjelp, - og at psykiatrien bygges opp- og ikke ned. Selvmord er en forferdelig tragisk utvei, igjen sitter familier i bunnløs sorg. Vi må alle ta vare på hverandre. Et smil, et kaffebesøk, en SMS, en klem, et vennskap. Vi må respektere hverandre, strekke ut en hånd, tørre å be om hjelp, bry seg ❤️ Hjelpetelefoner: mental helse hjelpetelefon 116 123 kirkens SOS 22400040 barn og unge 800 33321 ikke sitt alene med tunge tanker. Ønsker alle ei god og fredfull jul ❤️ Anonymkode: 8439c...c22 Jeg har vært hos mange psykologer i løpet av livet. Ble ærlig talt ikke bedre av noen av de. Synes det de holdt på med var bare vås. Er det noen her som har fått god hjelp av en psykolog, -bedre livskvalitet som et resultat av terapi?? Anonymkode: 66d1c...49e 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #11 Skrevet 26. desember 2019 3 minutter siden, Gorilla skrev: Jeg er ikke TS, men jo, han har vært åpen om at han har slitt. Han har bl.a skrevet to bøker om det. Det er ikke det samme som å vite hva som skjer i hodet på en. Man vet jo en god del, men ikke nok til å legge skyld på psykriatrien som en helhet og si at han ikke fikk nok hjelp Anonymkode: 61f1b...97b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #12 Skrevet 26. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hmm.. Det er samfunnet som er en del av problemet. Vi lever i en altfor moderne tid. Men kan likevel skrive at selvmord er mindre vanlig her enn andre steder av verden. Det er ikke en epidemi som du får det til å høres ut som? Anonymkode: 5839e...c58 Veldig mange sliter psykisk, det blir flere og flere unge.. sykehusene har ikke kapasitet, det er fullt mange steder. Samfunnet har mye av skylden. Pga pågangen og økt psykiske helse plager bør psykiatrien bygges opp og ikke ned. Alle som ønsker hjelp må få hjelp. Anonymkode: 8439c...c22
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #13 Skrevet 26. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har vært hos mange psykologer i løpet av livet. Ble ærlig talt ikke bedre av noen av de. Synes det de holdt på med var bare vås. Er det noen her som har fått god hjelp av en psykolog, -bedre livskvalitet som et resultat av terapi?? Anonymkode: 66d1c...49e Nope. De har ikke vært til hjelp for meg egentlig. Synes det var bortkastet. Men det finnes nok mange som får hjelp av det. Anonymkode: 5839e...c58
Silva Pluvialis Skrevet 26. desember 2019 #14 Skrevet 26. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det samme som å vite hva som skjer i hodet på en. Man vet jo en god del, men ikke nok til å legge skyld på psykriatrien som en helhet og si at han ikke fikk nok hjelp Anonymkode: 61f1b...97b Jeg vet ikke hvor mye hjelp han har fått. Uansett er det utrolig trist at han er død. Føler veldig med familien 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #15 Skrevet 26. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Veldig mange sliter psykisk, det blir flere og flere unge.. sykehusene har ikke kapasitet, det er fullt mange steder. Samfunnet har mye av skylden. Pga pågangen og økt psykiske helse plager bør psykiatrien bygges opp og ikke ned. Alle som ønsker hjelp må få hjelp. Anonymkode: 8439c...c22 Vel, da er jo problemet at det ikke finnes endeløse resursser... som du sier det er ikke kapasitet nok. Samfunnet har litt skylden fordi alt strevet etter perfeksjon idag. Dette er spesielt ille i visse land. Også de som faller litt utenfor eller viker fra normalen, blir ofte utenfor. Det er ikke akseptert å vise at man er nedfor f.eks... Da blir man bare ''Ikke vær så negativ'' etc. Det gjør også at mange får veldig store forventinger til sitt eget liv... Ikke alle såklart ,men mange. Anonymkode: 5839e...c58 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #16 Skrevet 26. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det samme som å vite hva som skjer i hodet på en. Man vet jo en god del, men ikke nok til å legge skyld på psykriatrien som en helhet og si at han ikke fikk nok hjelp Anonymkode: 61f1b...97b Ingen som har sagt at han ikke fikk hjelp? Men psykiske helseplager blir det mer og mer av. Her inne leser jeg stadig om folk som får avslag og som ønsker hjelp. De er ikke «syke» nok.. lange ventelister. I mellomtiden kan dette handle om liv og død for mange. Sier ikke at det skjedde med Ari behn. Men generelt sett bør hjelpen være tilgjengelig når en trenger det. Som jeg også skrev : vi må alle ta vare på hverandre, bry oss, gi en god klem, ta tid til en kaffekopp og være et medmenneske for de rundt oss. Det skal så lite til. Anonymkode: 8439c...c22
Høsta Skrevet 26. desember 2019 #17 Skrevet 26. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hva med folk som sliter kronisk over mange år? Skal de alle bo på DPS resten av livet? Jeg tror du undervurderer hvor vanskelig det kan være å leve med slik sykdom. Anonymkode: 5839e...c58 Hvordan i alle dager tolket du det utfra det jeg skrev? Jeg skrev økonomisk løft til kommunene til å fokusere på psykiatri. Altså forebyggende. Du vet ingenting hva jeg vet eller ikke vet om å leve med psykisk sykdom.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #18 Skrevet 26. desember 2019 1 minutt siden, Høsta skrev: Hvordan i alle dager tolket du det utfra det jeg skrev? Jeg skrev økonomisk løft til kommunene til å fokusere på psykiatri. Altså forebyggende. Du vet ingenting hva jeg vet eller ikke vet om å leve med psykisk sykdom. Det finnes akutt team, kommunepsykologer... Hva er det du foreslår skal forbedres der? flere i bemanning? Nei, beklager det, mulig jeg misforstod Anonymkode: 5839e...c58
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #19 Skrevet 26. desember 2019 Det er mye skriverier om at han ikke fikk hjelp. Mange oppsøker ikke psykiatrien. Hvorfor skal man det; når verdens kjennes mørk og svart? I et hav av mørke, kan ingen hjelpe.. Slik føles det. Meningsløst. Han var en kunstnersjel, en dyp reflektert mann. En psykolog kan ikke snu livslysten. At han var er en offentlig person, vil sannsynligvis gjøre det enda vanskeligere å motta hjelp. Jeg er uenig i at psykiatrien skal bygges opp. Det vil føre til flere langtidspasienter, mennesker som ikke mestrer å hjelpe seg selv(men går til psykolog). Nei dette er et samfunnsproblem. Heller økonomisk løft til skoler og oppvekstmiljø, økt åpenhet i skolen/pensum, og mindre prestasjonspress på dagens ungdom. Anonymkode: 307f2...244 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #20 Skrevet 26. desember 2019 Enig i at det er bedre å sende hjem pasientene fort fra psykiatrisk da blir ikke overgangen så stor. Anonymkode: 96179...988
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå