Limbo 2014 Skrevet 29. desember 2019 #361 Skrevet 29. desember 2019 1 hour ago, Horten Market said: Det stemmer ikke i praksis, det er omtale av metodene og romantisering av selvmord som kan ha smitteeffekt av noen betydning. Derfor er den unisone hyllesten av Ari Behn betenkelig. En kritisk tråd på dette forumet ser ut til å ha blitt fjernet. KG bidrar i så måte til å øke smitteeffekten. Ja, enig i at det er hvordan det omtales som er cluet. Dog ikke nødvendig romantisering heller; at det er dramatisk, får mye reaksjoner etc er i seg selv forsterkende. Å omtale selvmord som tema i intervju med etterlatte etc har ikke den samme effekten, men vi er ikke kommet dit for Ari Behn, det ligger fortsatt et stykke frem i tid. Nå var jo Ari Behn kjent for alle, så det er mange gode grunner til at dette omtales bredt. Men metode og omstendighetene rundt, er ikke i fokus.
Anonymburker Skrevet 29. desember 2019 #362 Skrevet 29. desember 2019 9 timer siden, Janzypants skrev: Tror du at folk tar livet sitt for å være dritt mot familen sin? Tror du ikke folk som sliter forsøker å gjøre alt i sin makt for å holde seg friske? Det er ikke SÅ enkelt som du prøver å skissere det her. Hadde det vært det, da hadde ikke folk tatt livet sitt.. Har jeg sagt det? 1
Anglofil Skrevet 29. desember 2019 #363 Skrevet 29. desember 2019 Tråden er ryddet for krenkende utsagn og forherligelse/romantisering rundt selvmord, samt svar til dette. Tråden stenges for kvelden og åpnes igjen i morgen. Anglofil (teamleder) 2
Anglofil Skrevet 30. desember 2019 #364 Skrevet 30. desember 2019 God morgen. Tråden gjenåpnes. Anglofil (teamleder) 2
Othalie Skrevet 30. desember 2019 #365 Skrevet 30. desember 2019 Generelt sett blir det/de som er ennerledes i Norge gjort narr av, ofte latterliggjort, det er ikke alltid like akseptert å være annerledes eller å gå sin egen vei, man blir oppfatett som sær, vanskelig, spepsiell og "noe for seg selv," og så går det en stund, eller noen tar vanskelige valg som å ende eget liv, først da blir de hyllet, lagt merke til eller støttet. Jeg har ikke peiling over hva som har vært gjort tidligere for AB, så kan ikke utale meg, men på generell basis og livserfaring over egne krumspring av venner i livet, synes jeg de ikke har blitt sett skikkelig, og en del ansvarfraskrivelse fra omgivelsene rundt. 5
Ann Mo Skrevet 30. desember 2019 #366 Skrevet 30. desember 2019 (endret) Jeg hadde ikke fått med meg at det var laget en dokumentarserie om Ari Behns livskrise fra før. Jeg viste faktisk ikke at han gikk igjennom en livskrise. Jeg ser på serien nå og jeg føler omsorg og empati for mannen. Jeg har selv erfart å stå i livskriser og vet hvor tøft dette er, og det er fint å se noen tørre å vise ærlig frem hvor hardt det er. Nå når jeg så første episode, så sitter jeg igjen med en følelse av takknemlighet for at han viser dette til verden. Jeg takker han, for å sette fokus på krisen. Han viser frem en viktig del som mangler i samfunnet vårt. Oppmerksomhet og kunnskap om at voksne kan ha det veldig vondt etter en skilsmisse. Når noen mister en ektefelle ved død, så har vi i Norge en kultur hvor alle i omgivelsene er meget forståelsesfulle og svært empatisk og omsorgsfulle ovenfor den som har lidd tapet. Men dersom noen "kun" opplever samlivsbrudd, så har vi ikke den samme kulturen for medfølelse. Når man ser serien så er det viktig å vite om at Ari så igjennom serien og angret seg for å ha deltatt i dokumentaren. Det står også i tv-anmeldelsen av dokumentaren, at dens virkemidler sammenlagt gir «Ari & halve kongeriket» et billig preg, som står dårlig i stil til livsdramaet vi hadde tenkt at den skulle fortelle oss noe vettugt om. Hans kjæreste gikk offentlig ut å skrev at dokumentaren viste en sårbar mann i en alt for sårbar krise, og at det ikke var riktig å filme han. Jeg er glad for at han hadde en venn og kjæreste som støttet han, og at hun prøvde å hjelpe han gjennom krisen han sto i. Og det er også godt å se at han hadde så god, nær oppfølging av sine foreldre, og mye kjærlighet fra venner og bekjente som vi får se i dokumentaren der han deler ærlig og åpent om sitt liv etter skilsmissen. Jeg håper at hans offentlige bidrag med åpenhet, fører til en endring i hvilken empati og omsorg vi viser, til mennesker som gjennomgår personlige vonde livskriser. Og at det fører til anerkjennelse og sterkere medfølelse for at samlivsbrudd kan være en slik sterk opplevd krise, slik at kanskje vi som medmennesker i et samfunn endrer oss til å vise den omsorg som faktisk er passende i en slik livssituasjon. ❤️ Takk Ari Behn. Serien kan sees gratis her på Viafree: https://www.viafree.no/programmer/dokumentar/ari-og-halve-kongeriket/sesong-1 VGs anmeldelse av dokumentaren "VG har sett den første av de totalt tre episodene. Den er full av Ari-ismer («jeg er et inferno»), og innprenter oss det vi allerede burde ane: At skilsmissen og barnas fravær har plassert ham ved «avgrunnen» Det er en redusert mann vi ser subbe rundt i sokkelesten på kjøkkenet i «Ari & halve kongeriket». Han leter etter pastaen. Prøver å få kontroll på gassovnen. Kontrasten til bildene av lykke fra 2002, året da Ari Behn og prinsesse Märtha Louise giftet seg, er markant. Det selvbevisste filmstjernegliset er borte, erstattet av et sørgmodig, resignert smil. Alle mennesker opplever livskriser. Dette er Ari Behns. Denne krisen er selve utgangspunktet for at denne serien er laget. Ari Behns kjæreste ønsker at dokumentaren skal stoppes (VG) «Dokumentaristen har i sensasjonsjournalistikkens navn valgt å gjøre underholdning ut av et menneske som befinner seg i en sårbar posisjon», skriver Heilmann, Ari Behns (45) kjæreste. «I medmenneskelighetens og vennskapets navn skulle hele prosjektet vært lagt på is for lenge siden», skriver hun og opplyser at hun i perioden parallelt med filmingen har fulgt Behn tett, både som venn og kjæreste. Heilmann opplyser i innlegget at hun selv flere ganger har fått stanset planlagte intervjuer med Behn, fordi hun har ment at det har vært upassende å filme. Viken har fulgt Behn i tiden etter skilsmissen med prinsesse Märtha Louise (46) og filmet i en rekke private situasjoner. Men Behn ombestemte seg etter å ha fått første episode til gjennomsyn. Han og familien mener han var på et sted i livet der han aldri burde blitt fulgt av TV-kameraer, og vil at serien skal stoppes. Blant annet innvies TV-seerne i Behns helseproblemer. Endret 30. desember 2019 av Ann Mo 10
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2019 #367 Skrevet 30. desember 2019 Jeg er ikke enig i at det ikke er kjent at en skilsmisse kan være tøff og at personer kan ha det vondt som følge av det. Det var i alle fall ikke slik jeg opplevde min skilsmisse og det er heller ikke slik jeg har opplevd venners skilsmisser og samlivsbrudd. Men det er grenser for hvor hardt du kan trenge deg på et menneske som ikke åpner seg eller sier fra om at dette vil de ikke snakke om. Da handler det mer om å være en venn som prøver å dra disse med på aktiviteter eller tilbyr barnepass der man ser det er et behov. Når det gjelder personer som er annerledes så skal man også være klar over at de kan være vanskelige å leve med og være venn med. Dette nattsvarte mørket, behovet for å få oppmerksomhet og skape drama har gjort at jeg har trukket meg bort fra mennesker av denne typen. Jeg har ikke krefter nok til å svømme for dem også når jeg såvidt enkelte ganger greier å svømme selv. Det er derfor viktig at man ikke nå peker kollektivt på verden rundt og roper fy fordi man ikke så eller ville se problemet eller alvoret. Husk at de som har besluttet at livet ikke er verdt å leve ikke ønsker å bli hindret i sitt forsett heller. Hvil i fred Ari. Mine tanker går - som alltid til dine nærmeste og dine døtre i særdeleshet.
Ann Mo Skrevet 30. desember 2019 #368 Skrevet 30. desember 2019 (endret) 1 time siden, Blondie65 skrev: Jeg er ikke enig i at det ikke er kjent at en skilsmisse kan være tøff og at personer kan ha det vondt som følge av det. Det var i alle fall ikke slik jeg opplevde min skilsmisse og det er heller ikke slik jeg har opplevd venners skilsmisser og samlivsbrudd. Om det er et svar til mitt innlegg, så er det ikke det jeg skrev. Det er kjent at en skilsmisse kan vær tøff og at personer kan ha det vondt som følge av det. Men. Det er dessverre ikke alle som får empati og omsorg fra omgivelsene sine. Det et fint at om du og dine venner har opplevd god støtte etter samlivsbrudd, dersom dere har trengt det. Men det er ikke alle som opplever nok støtte. Endret 30. desember 2019 av Ann Mo 4
Søgni Skrevet 30. desember 2019 #369 Skrevet 30. desember 2019 Tråden er ryddet for krenkende innlegg. Søgni, mod. 2
Dalmatian Skrevet 30. desember 2019 #370 Skrevet 30. desember 2019 (endret) På 30.12.2019 den 13.35, Blondie65 skrev: Jeg er ikke enig i at det ikke er kjent at en skilsmisse kan være tøff og at personer kan ha det vondt som følge av det. Det var i alle fall ikke slik jeg opplevde min skilsmisse og det er heller ikke slik jeg har opplevd venners skilsmisser og samlivsbrudd. Men det er grenser for hvor hardt du kan trenge deg på et menneske som ikke åpner seg eller sier fra om at dette vil de ikke snakke om. Da handler det mer om å være en venn som prøver å dra disse med på aktiviteter eller tilbyr barnepass der man ser det er et behov. Når det gjelder personer som er annerledes så skal man også være klar over at de kan være vanskelige å leve med og være venn med. Dette nattsvarte mørket, behovet for å få oppmerksomhet og skape drama har gjort at jeg har trukket meg bort fra mennesker av denne typen. Jeg har ikke krefter nok til å svømme for dem også når jeg såvidt enkelte ganger greier å svømme selv. Det er derfor viktig at man ikke nå peker kollektivt på verden rundt og roper fy fordi man ikke så eller ville se problemet eller alvoret. Husk at de som har besluttet at livet ikke er verdt å leve ikke ønsker å bli hindret i sitt forsett heller. Hvil i fred Ari. Mine tanker går - som alltid til dine nærmeste og dine døtre i særdeleshet. Du tar feil i så mye der. Folk er forskjellige. At du ikke gidder er greit. Fint du er ærlig så folk vet at sånne som deg finnes. Hva mener du med annerledes? Og er ikke du av dem om du sliter med «å svømme for deg selv”? Endret 1. januar 2020 av Dalmatian 1
CabinCruiser Skrevet 30. desember 2019 #371 Skrevet 30. desember 2019 Har også sett serien nå, og må si meg enig i at den serien burde vært stoppet. "Han døde på en lilla chesterfield" er en av de første setningene. I tillegg legges mediastrategien opp til at Martha har forlatt han og problemene hans og tatt både barna og alt han eide. Jeg tror dette blir en helt urimelig fremstilling. 6
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2019 #372 Skrevet 30. desember 2019 1 time siden, Dalmatian skrev: Du tar feil i så mye der. Folk er forskjellige. At du ikke gidder er greit. Fint du er ærlig så folk vet at sånne som deg finnes. Så fint for deg å dømme andre på den måten.
Limbo 2014 Skrevet 30. desember 2019 #373 Skrevet 30. desember 2019 6 hours ago, Ann Mo said: Jeg hadde ikke fått med meg at det var laget en dokumentarserie om Ari Behns livskrise fra før. Jeg viste faktisk ikke at han gikk igjennom en livskrise. Jeg ser på serien nå og jeg føler omsorg og empati for mannen. Jeg har selv erfart å stå i livskriser og vet hvor tøft dette er, og det er fint å se noen tørre å vise ærlig frem hvor hardt det er. Nå når jeg så første episode, så sitter jeg igjen med en følelse av takknemlighet for at han viser dette til verden. Jeg takker han, for å sette fokus på krisen. Han viser frem en viktig del som mangler i samfunnet vårt. Oppmerksomhet og kunnskap om at voksne kan ha det veldig vondt etter en skilsmisse. Når noen mister en ektefelle ved død, så har vi i Norge en kultur hvor alle i omgivelsene er meget forståelsesfulle og svært empatisk og omsorgsfulle ovenfor den som har lidd tapet. Men dersom noen "kun" opplever samlivsbrudd, så har vi ikke den samme kulturen for medfølelse. Når man ser serien så er det viktig å vite om at Ari så igjennom serien og angret seg for å ha deltatt i dokumentaren. Det står også i tv-anmeldelsen av dokumentaren, at dens virkemidler sammenlagt gir «Ari & halve kongeriket» et billig preg, som står dårlig i stil til livsdramaet vi hadde tenkt at den skulle fortelle oss noe vettugt om. Hans kjæreste gikk offentlig ut å skrev at dokumentaren viste en sårbar mann i en alt for sårbar krise, og at det ikke var riktig å filme han. Jeg er glad for at han hadde en venn og kjæreste som støttet han, og at hun prøvde å hjelpe han gjennom krisen han sto i. Og det er også godt å se at han hadde så god, nær oppfølging av sine foreldre, og mye kjærlighet fra venner og bekjente som vi får se i dokumentaren der han deler ærlig og åpent om sitt liv etter skilsmissen. Jeg håper at hans offentlige bidrag med åpenhet, fører til en endring i hvilken empati og omsorg vi viser, til mennesker som gjennomgår personlige vonde livskriser. Og at det fører til anerkjennelse og sterkere medfølelse for at samlivsbrudd kan være en slik sterk opplevd krise, slik at kanskje vi som medmennesker i et samfunn endrer oss til å vise den omsorg som faktisk er passende i en slik livssituasjon. ❤️ Takk Ari Behn. Serien kan sees gratis her på Viafree: https://www.viafree.no/programmer/dokumentar/ari-og-halve-kongeriket/sesong-1 VGs anmeldelse av dokumentaren "VG har sett den første av de totalt tre episodene. Den er full av Ari-ismer («jeg er et inferno»), og innprenter oss det vi allerede burde ane: At skilsmissen og barnas fravær har plassert ham ved «avgrunnen» Det er en redusert mann vi ser subbe rundt i sokkelesten på kjøkkenet i «Ari & halve kongeriket». Han leter etter pastaen. Prøver å få kontroll på gassovnen. Kontrasten til bildene av lykke fra 2002, året da Ari Behn og prinsesse Märtha Louise giftet seg, er markant. Det selvbevisste filmstjernegliset er borte, erstattet av et sørgmodig, resignert smil. Alle mennesker opplever livskriser. Dette er Ari Behns. Denne krisen er selve utgangspunktet for at denne serien er laget. Ari Behns kjæreste ønsker at dokumentaren skal stoppes (VG) «Dokumentaristen har i sensasjonsjournalistikkens navn valgt å gjøre underholdning ut av et menneske som befinner seg i en sårbar posisjon», skriver Heilmann, Ari Behns (45) kjæreste. «I medmenneskelighetens og vennskapets navn skulle hele prosjektet vært lagt på is for lenge siden», skriver hun og opplyser at hun i perioden parallelt med filmingen har fulgt Behn tett, både som venn og kjæreste. Heilmann opplyser i innlegget at hun selv flere ganger har fått stanset planlagte intervjuer med Behn, fordi hun har ment at det har vært upassende å filme. Viken har fulgt Behn i tiden etter skilsmissen med prinsesse Märtha Louise (46) og filmet i en rekke private situasjoner. Men Behn ombestemte seg etter å ha fått første episode til gjennomsyn. Han og familien mener han var på et sted i livet der han aldri burde blitt fulgt av TV-kameraer, og vil at serien skal stoppes. Blant annet innvies TV-seerne i Behns helseproblemer. Du har fått med deg at Ari Behn ikke ønsket at dokumentaren ble sendt, mao at han ikke ønsket å vise ALT denne viste. Hvordan du da berømmer hans åpenhet i dette prosjektet, når hans grenser overhodet ikke ble respektert, går over min forstand. Jeg synes det er høyst problematisk å skulle se denne dokumentaren når han og familien motsatte seg at den ble vist. Føler det blir verste kikkermentalitet. Foreldrene hadde ikke signert noen avtale og Ari Behn mente at klausul om rett til å konsulteres hadde vært en muntlig avtale om «final cut». TV3 og Viken gav blaffen i eventuelle muntlige avtaler, i mangel på foreldrenes samtykke, og ikke minst; gav de blaffen i mellommenneskelige hensyn og viste den likevel. Kun for å tjene penger, selv om det er på andres ulykke. Jeg håper de evner å gå i seg selv og kommer ikke til å se denne når Behn ikke ønsket å vise det selv. Da kjøper jeg heller de av bøkene hans jeg ikke enda har lest. 14
Gjest Malika Skrevet 30. desember 2019 #374 Skrevet 30. desember 2019 På 27.12.2019 den 20.52, Malika skrev: R Akkurar. Da jeg var lagt inn på sykehus for sprukket blindtarm strømmet det på med hilsninger og blomster, også fra arbeidsgiver Da jeg ble akuttinlagt på psykiatrisk og var innlagt i 5 uker, og var åpen om det, hørte jeg svært lite og ingen blomster. Ikke engang fra arbeidsgiver. Jeg siterer meg selv. For de mange som sier at selvmord ikke er tabu lengre fordi bloggere osv prater og skriver om det. Men det ER fortsatt et vanskelig tema å håndtere for folk flest. Jeg tror ikke jeg er den eneste som har opplevd det jeg har skrevet. Forøvrig stusser jeg på moren til Ari som sier at der ikke var mørket som tok ham, men lyset som fant ham. Eller noe sånt. Hun er jo kjent for å være alternativ, men med tanke på barna i tenårene kan der virke brutalt. Jeg håper den uttalelsen er avklart med barna.
Limbo 2014 Skrevet 30. desember 2019 #375 Skrevet 30. desember 2019 (endret) 9 minutter siden, Malika said: Jeg siterer meg selv. For de mange som sier at selvmord ikke er tabu lengre fordi bloggere osv prater og skriver om det. Men det ER fortsatt et vanskelig tema å håndtere for folk flest. Jeg tror ikke jeg er den eneste som har opplevd det jeg har skrevet. Forøvrig stusser jeg på moren til Ari som sier at der ikke var mørket som tok ham, men lyset som fant ham. Eller noe sånt. Hun er jo kjent for å være alternativ, men med tanke på barna i tenårene kan der virke brutalt. Jeg håper den uttalelsen er avklart med barna. Veldig enig. Jeg tror det fortsatt er mye tabu og skam knyttet til psykisk sykdom og dermed til selvmord. Angående morens utsagn, kan det være en måte å forsøke å se det på som en trøst og lise, for å ikke bukke under av sorg og selvklander (selv om ingen kan lastes for det valget han tok)? Endret 30. desember 2019 av Limbo 2014 7
tirben Skrevet 30. desember 2019 #376 Skrevet 30. desember 2019 9 minutter siden, Malika skrev: Forøvrig stusser jeg på moren til Ari som sier at der ikke var mørket som tok ham, men lyset som fant ham. Eller noe sånt. Hun er jo kjent for å være alternativ, men med tanke på barna i tenårene kan der virke brutalt. Jeg håper den uttalelsen er avklart med barna. Hun er kjent for å være alternativ? Ari var vel like alternativ. Märtha er vel enda mer alternativ. Disse barna er vokst opp i en svært alternativ familie, så ordene til Marianne Behn sjokkerer nok ikke dem. Synes egentlig det er trøst i de ordene jeg. At nå så han lyset, og derfor søkte lyst i stedet for mørket. 25
Gjest Malika Skrevet 30. desember 2019 #377 Skrevet 30. desember 2019 2 minutter siden, Limbo 2014 skrev: Veldig enig. Jeg tror det fortsatt er mye tabu og skam knyttet til psykisk sykdom og dermed til selvmord. Angående morens utsagn, kan det være en måte å forsøke å se det på som en trøst og lise, for å ikke bukke under av sorg og selvklander (selv om ingen kan lastes for det valget han tok)? Jo, men må hun kringkaste det? Jeg har opplevd selvmord i nær familie og i en så tidlig fase så hadde jeg følt en raseri og sinne. Men som sagt, det er kanskje avklart med barna...
Gjest Malika Skrevet 30. desember 2019 #378 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, tirben skrev: Hun er kjent for å være alternativ? Ari var vel like alternativ. Märtha er vel enda mer alternativ. Disse barna er vokst opp i en svært alternativ familie, så ordene til Marianne Behn sjokkerer nok ikke dem. Synes egentlig det er trøst i de ordene jeg. At nå så han lyset, og derfor søkte lyst i stedet for mørket. Der er din mening. Og den skal du få ha. Men en 11 åring, som den yngste er, vil kanskje ikke se det slik og være i stand til å ta det inn. Jeg reagerer på at moren får ut med en slik uttalelse offentlig i en tidlig sorgfase. Med tanke på barna
Limbo 2014 Skrevet 30. desember 2019 #379 Skrevet 30. desember 2019 (endret) On 12/29/2019 at 5:45 PM, PaperFlower said: Uansett hvor viktig Ari var for henne, ser jeg for meg at hun er altfor opptatt med å ta seg av sine 3(!) døtre som har mistet pappen sin så brått. Hun har ikke 1 unge som skal trøstes og klemmes. Hun har ikke 2 som trenger kjærlighet og oppmerksomheten hennes. Hun har 3 stk. Og selv om jeg går ut ifra at hun ikke sitter der alene med barna, kan jeg tenke meg at i en sånn situasjon er det bare en mamma som kan gi de beste klemmene. I tillegg tenker jeg at hun er såppass opprørt av hele sitasjonen, med sine egne følelser, men også sine følelser angående døtrene sine, at det å gi en uttalelse er det siste hun tenker på nå. Hva skal hun si? At hun er lei seg? At hun er knust? At hun setter pris på støtten? Det tenker jeg vi alle allerede er klar over. Jeg ønsker heller at hun bruker 110 % av tiden sin på seg selv og sine, enn å være nødt til å gå ut i pressen med noen fine ord. Jeg kan knapt tenke meg en tøffere oppgave som mor; å ta seg av tre barn som har mistet far i selvmord. Dette vil ta år å bearbeide og hun vil trenge all den støtte hun kan få fra egen og Ari Behns side. Offentligheten må ha siste prioritet. Endret 30. desember 2019 av Limbo 2014 12
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 30. desember 2019 #380 Skrevet 30. desember 2019 (endret) Bare en heads up på at de mindreårige barna til avdøde har tilgang til og kan lese på nett. Og at man av hensyn til de bør legge diskusjonen om årsaksforklaringer bak seg. Jeg mener at media har vært nådeløs mot mannen og at man burde lære av det som skjedde med både han og Diana. Mannen er ikke bisatt en gang, så viktig å vise respekt. Endret 31. desember 2019 av lillesnøfnugg
Anbefalte innlegg