AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Jeg bare ser flere og flere av dere skriver ordet "hen". Jeg forstår at man kanskje bruker det for å anonymisere noen, selv om dere kan like greit bare bruke "den" istedet for "hen". Men det morsomme med bruken er jo at temmelig mange av dere som velger å bruker "hen" ikke klarer å bruke det konsekvent gjennom posten deres - flere av dere ender opp med han eller hun fordi dere ikke klarer konsekvent å holde dere til "hen". Hva er da poenget? Jeg trodde "hen" var for å omtale noen som ikke identifiserte seg som verken hun eller han i forhold til kjønnsidentitet. Så egentlig er det feil å bruke å "hen" for å anonymisere - da kan dere alle like greit bruke "den" om personen. Eller han/hun. Hadde posten vært veldig avslørende for den som ble omtalt og jeg kjente personen så ville jeg jo visst hvem det var uansett basert på beskrivelsen av hendelsesforløpet, da spiller det jo ingen verdens rolle om det er "hen" som blir brukt. Håper flere av dere kan slutte å bruke "hen" når det er for anonymisere, for det ser så vanvittig teit ut når "han" eller "hun" uansett dukker opp i hovedposten lengre ned i teksten eller når dere svarer noen. Anonymkode: 079f1...a01 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #2 Skrevet 25. desember 2019 Bruk av hen viser sosial status, at man er politisk korrekt. En slags penisforlenger Anonymkode: 6dc8b...c49 12
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Jeg bruker ikke hen. Anonymkode: a5cf1...9b6 10
Gjest Forumhei Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Er ikke hen et hybrid menneske? en blanding mellom mann og kvinne?😂
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 Fordi det er en måte å si "hvor" på. "Hvor hadde jeg den hen?", "hvor la du den hen?". Anonymkode: b578d...a95 11
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 Jeg og synes det er så teit, når folk som kommenterer som anonym på liv og død ikke vil si "han" eller "hun". Som om identiteten deres blir avslørt av det... Det finnes ikke "hen". Man er enten mann eller kvinne. Resten er psykisk sykdom Anonymkode: 03c7a...f31 13
I Grosny Skrevet 25. desember 2019 #7 Skrevet 25. desember 2019 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt "hen" ca 2 ganger i år (men aldri tidligere), fordi det er kjappere å skrive enn "han/hun", så det er på vei til å etablere seg i mitt vokabular. Endret 25. desember 2019 av I Grosny 2
Ananas. Skrevet 25. desember 2019 #8 Skrevet 25. desember 2019 Jeg bruker hen der jeg vanligvis ville sagt han eller hun fordi jeg ikke vet hvilket kjønn det er snakk om, fordi det er kortere enn å skrive han/hun og fordi jeg synes «den» om mennesker høres teit ut. Bruker det f.eks. hvis noen skriver om en venn eller elev uten å nevne kjønn, og jeg skal svare, eller jeg skriver om en hypotetisk situasjon der det ikke spiller noen rolle hvilket kjønn jeg omtaler. 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #9 Skrevet 25. desember 2019 Hen er enda ikke et offisielt ord, men er ment både for å beskrive mennesker med ikke-binær kjønnsidentitet, og for å erstatte han/hun når kjønn ikke er relevant. Jeg bruker det fordi det er så mye enklere enn å skrive han/hun, vedkommende, personen osv. Å sitte og more seg over at folk gjør språklige blundere når de anonymiserer på nett er sikkert en gyldig hobby det også, men ikke noe jeg bruker masse tid på. Anonymkode: a79b0...60c 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #10 Skrevet 25. desember 2019 Og å bruke "den" om levende vesener har jeg blitt strengt oppdratt til å ikke gjøre, da det er veldig frekt og nedlatende. Sånn språkbruk forbinder jeg med hvordan nazistene omtalte jødene under andre verdenskrig, og det er også i dag et grep for å dehumanisere motparten. Anonymkode: a79b0...60c 4
Sphere Skrevet 25. desember 2019 #11 Skrevet 25. desember 2019 Det blir som oftest brukt grunnet latskap. Vi har det perfekte ordet allerede i «vedkommende», så jeg bruker kun «hen» dersom vedkommende ønsker å definere seg selv som «hen». 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #12 Skrevet 25. desember 2019 Helt idiotisk å bruke som anonymisering. Ser egentlig på de som bruker det som ganske enkle mennesker. Anonymkode: 1d8c3...d0c 10
OnFire Skrevet 25. desember 2019 #13 Skrevet 25. desember 2019 Ja, dette virker ganske dumt, og feil som du sier. Men folk er livredde for å bli gjenkjent og prøver virkelig å unngå "avslørende" detaljer, selv om det åpenbart ikke er behov for å unngå å nevne hvilket kjønn. I de fleste tilfeller der man bruker "hen" er det uansett klin umulig å gjenkjenne vedkommende. Egentlig ikke så rart at dette er så utbredt når man ser hvor mange som misbruker AB-funksjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #14 Skrevet 25. desember 2019 19 minutter siden, I Grosny skrev: Jeg har brukt "hen" ca 2 ganger i år (men aldri tidligere), fordi det er kjappere å skrive enn "han/hun", så det er på vei til å etablere seg i mitt vokabular. Dårligste grunnen jeg har sett 😂 Anonymkode: 81334...dca 1
I Grosny Skrevet 25. desember 2019 #15 Skrevet 25. desember 2019 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dårligste grunnen jeg har sett 😂 Anonymkode: 81334...dca Dobbelthæ! Å forenkle er jo et av de aller smarteste språkgrepene, og det bedrer lesbarhet. Hen erstatter fullt forståelig og tapsfritt "han/hun" . "Han/hun" er tungt å lese, og forstyrrer flyten i tekst og tale. Hen er et kjempebra ord! Jeg tror det kommer til å bli mer og mer vanlig. Vedkommende er også et tungt ord, Et firestavelsersord. Hen er så kort og enkelt som det kan bli. Et bra prinsipp i all produksjon og racing (inkludert tekstproduksjon) er "idealsporet". Kutt alle unødvendige svinger. Endret 25. desember 2019 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #16 Skrevet 26. desember 2019 Bruker det kun om jeg ikke vil avsløre kjønn. Anonymkode: 805e4...f5f
Gjest YtreYtterst Skrevet 26. desember 2019 #17 Skrevet 26. desember 2019 Jeg synes det flyter greit i løpende tekst, verken mer eller mindre.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #18 Skrevet 26. desember 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker ikke hen. Anonymkode: a5cf1...9b6 Ikke jeg heller. Godkjenner ikke annet enn han eller hun. Kommer aldri til å anerkjenne hen. Kommer aldri til å bruke det. Anonymkode: cc926...8bb 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #19 Skrevet 26. desember 2019 Bruker hen når verken han eller ho passer, sjeldent men det forekommer. Anonymkode: ba722...8a4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #20 Skrevet 26. desember 2019 Bytter ut han med hun. Mor med svigermor. Bror med venn. Fatter ikke at man må bruke hen for å anonymisere. Anonymkode: 1fc02...0fe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå