Gå til innhold

Brannskade på baby

Fremhevede innlegg

Skrevet

For en stund tilbake så fikk min da 9mnd gamle unge tatt på peisovnen hos besteforeldrene. Det gikk så fort at vi med ett ble usikker på om vi fikk avverga det eller det ble skade. Baby hylgrein og jeg hasta bort til springen og skylte i 20min med ca 20gr på vannet. Så etterpå at huden inni halve hånden var veldig blek, "hvitsvidd". Tok kontakt med fastlegen først. Der var ingen lege for dagen, måtte ringe legevakt. Legevakt sier jeg ikke behøver å komme inn med baby, at jeg har gjort det jeg kan og må observere for infeksjon bare. Jeg ringer også helsestasjon, men de har heller ingen lege. Så jeg prøver å roer meg litt ned. Baby virker ikke plaget påfølgende dag. Jeg skyller med sterilt saltvann og bandasjerer med sterile kompresser og tape frem til huden har begynt å hele. Huden virker nå relativt fin.. 

MEN, så leser jeg om brannskader nå i jula og kommer over en artikkel om en gutt på 7 som fikk samme type brannskade som baby, men som etter all sannsynlighet var mye dypere og verre pga ungen lente seg på peisovnen. Likevel så hånden hans skremmende lik ut som min baby sin... Og denne gutten var innlagt på sykehus og har hatt behov for å operere hånden flere ganger pga stram hud/arrvevet som ikke strekker seg sammen med en voksende barnehånd. Jeg blir jo kjempebekymra! Har ikke fått noen slik informasjon. Ble bare avvist av legevakt med at dette går bra og det ikke er noe mer noen kan gjøre.. 

Er det noen som har erfaring selv med brannskader på barn, eller kjenner til lignende tilfeller? Er jeg unødvendig bekymra? 

Anonymkode: 10c43...4e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det var et stort område ville jeg  i hvertfall tatt det opp med legen, men det er jo sikkert ingen hast. Er vel ikke så mye å gjøre med «der og da». Et familiemedlem fikk ved et uhell varm væske over skulder og arm som baby, som resulterte i akkurat det problemet du beskriver. Hun har måtte operere flere ganger frem til hun var 17-18 år, for å «kompensere» for stramt arrvev når hun vokser. Men dette var jo ut mye større område da. 

Anonymkode: b2596...b13

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis det var et stort område ville jeg  i hvertfall tatt det opp med legen, men det er jo sikkert ingen hast. Er vel ikke så mye å gjøre med «der og da». Et familiemedlem fikk ved et uhell varm væske over skulder og arm som baby, som resulterte i akkurat det problemet du beskriver. Hun har måtte operere flere ganger frem til hun var 17-18 år, for å «kompensere» for stramt arrvev når hun vokser. Men dette var jo ut mye større område da. 

Anonymkode: b2596...b13

Nei, det er jo ikke så mye å gjøre med der og da. Men jeg fikk en sånn støkk i meg nå, at jeg ikke har fått noen videre informasjon om eventuelle senskader eller eventuell oppfølging. Det var "bare" halve håndflaten, litt som denne gutten som måtte operere så mye. Huff.. Det haster jo ikke, får kanskje ta det opp med lege på ettårskontroll på hs. Men man blir jo så tullete av bekymringer i mellomtiden 😩 

Håper det har gått fint for familiemedlemmet ditt til tross for mange operasjoner. 

Anonymkode: 10c43...4e1

Skrevet

Jeg gjorde det som liten, men det har gått bra. Det er synlig om man ser etter, men jeg opplever i praksis ingen problemer med det. Blir like overraska hver av de tre gangene i året jeg legger merke til det.

Anonymkode: f30b6...22b

Skrevet

Hvis ikke babyen var plaget påfølgende dag eller senere ville jeg absolutt ikke vært bekymret.  

Vår tok også på peisen, på omtrent samme alder. Skylte i vann, og holdt i vann lenge. Litt etter ble det ei blemme i hånda  som vokste seg så stor at den dekket hele håndflaten. Vi dro til legevakta, og de måtte klippe av hele huden i håndflaten til barnet.  Vi var så inne for sårstell, først daglig, så annen hver dag i nesten to uker. Etter det var det fint.  

Barnet er nå stort  og har aldri vært plaget senere. Den ene hånda er litt mer ømfintlig for varme, men ellers merker ikke barnet noe.  

Det har aldri vært noe arrvev, eller andre problemer med hånda. 

Anonymkode: d6e5c...022

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...