Gå til innhold

Aerob trening med lav intensitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke dette helt. Er i relativt god form, og har nylig kjøpt meg en treningsklokke. Jeg skjønner ikke helt forskjellen på anaerob/aerob med høy/lav intensitet. Begrepene skjønner jeg altså, men skjønner ikke hvordan klokken beregner. Løp 2 km igår, med tempo på rundt 6.1 min/km. Dette beregnet den som anaerob. Idag tenkte jeg å ha en rolig økt, løp 1.3 km i rolig tempo (snitt på 8.5 min/km). Dette målte den som aerob med høy intensitet. Er det kanskje fordi økten var så kort? Må man ha en viss lengde for å øke den aerobe med lav intensitet? 

Klokken driver å maser om at jeg har for stor fokus på anaerob/aerob med høy kapasitet, men jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal kunne øke aerob kapasitet med lav intensitet. 

Det eneste jeg kan tenke meg er at øktene må bli lenger. Andre forslag? 

Anonymkode: 7a977...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at det har noe med pulssoner å gjøre, men jeg skal så vidt jogge før pulsen ligger på mellom 160-180. Det betyr at jeg må gå? 

Anonymkode: 7a977...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2019 den 7.16, AnonymBruker skrev:

Jeg antar at det har noe med pulssoner å gjøre, men jeg skal så vidt jogge før pulsen ligger på mellom 160-180. Det betyr at jeg må gå? 

Anonymkode: 7a977...d17

Sannsynligvis har du feil maxpuls registrert i forhold til den reelle maxpulsen din. Hvor lenge kan du jobbe med en puls på 160-180? Hvis du har høy reell maxpuls vil jo pulsen din kjappere komme opp i 160. 

En annen sak er at jeg kjapt får høy puls når jeg starter en økt. Oppvarmingen kan gi puls på 150 uten t den er speaielt slitsom, men når jeg er blitt varm kan jeg være nede på 125 på samme belastning, og slite med å komme over 160 i puls. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...