Gå til innhold

Kobberspiral og uteblitt menstruasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg er på syklusdag 34.
Mensen kommer 29-31dager annenhver måned.
Nå skulle den kommet for 3 dager siden.
Jeg testet i går men negativ digital midt på dagen.
Det skal sies at jeg tester alltid positivt ca syklusdag 20.
Jeg har kobberspiral (nova t-380) nå for ikke å bli gravid og er gift og småbarnsmamma til flere.
Jeg er 37år. 

Hvilke muligheter er det og hva slags tester gjøres hos legen når menstruasjonen uteblir slik?

Anonymkode: a478e...b2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 dager er da ikke noe man går til lege for. Altså, jeg skjønner at det er kjipt, freaket ut pga det samme selv nylig, selv om jeg er gammel nok til å vite bedre, og mensen kom ganske nøyaktig en uke for seint. Sånt skjer, og legen kan ikke teste for noe som ikke du kan teste selv. Vent til du er 14 dager over og ta en ny test, hviis den ikke har kommet i mellomtiden. 

Anonymkode: 56e8e...50c

• Liker 4
Skrevet

Dersom du skulle være mot abort, bør du vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber og uten hormoner) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T.,  Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet. 

Skrevet

Et år etter jeg satt inn kobberspiral var jeg plutselig 5 dager forsinket, og jeg har aldri vært forsinket! Generelt har spiralen køddet mye med menstruasjonen min, forandret varigheten, utseendet på gørra etc. Ikke noe stress dette. Spiral er den tryggeste prevensjonen.

Anonymkode: 79bcf...714

• Liker 2
Skrevet
På 21.12.2019 den 23.30, AnonymBruker skrev:

3 dager er da ikke noe man går til lege for. Altså, jeg skjønner at det er kjipt, freaket ut pga det samme selv nylig, selv om jeg er gammel nok til å vite bedre, og mensen kom ganske nøyaktig en uke for seint. Sånt skjer, og legen kan ikke teste for noe som ikke du kan teste selv. Vent til du er 14 dager over og ta en ny test, hviis den ikke har kommet i mellomtiden. 

Anonymkode: 56e8e...50c

Venter enda, men ja skal vente til over nyttår så får jeg heller gå til legen i så tilfelle. Takk for gode råd. Jeg er alltid på tiden egentlig. Det har vært forutsigbart i de 24årene jeg har hatt menstruasjonen.. Så derfor jeg blir litt sånn ooi..

Skrevet

Du får bare vente. 

Skal sies jeg ble gravid på kobberspiral. Jeg gikk 10 dager over menstruasjonsdato og selv legen sa på tlf at den sikkert var forsinket pga. stress eller pga. internasjonal reise, fordi spiralen er jo så sikker. Så jeg avventet, og da jeg fant ut var jeg 8,5 uke på vei. Eneste svaret de hadde for meg var at jeg hadde "ekstrem uflaks" og at "det skjer med en av 100". Spiral er mest usikkert de første månedene etter den er satt inn, etter en stund er den veldig sikker. Jeg hadde hatt den i tre år.

Min historie har selvsagt ingen innvirkning på deg. For de aller fleste beskytter den godt mot graviditet. Tre dager er ikke lenge over, selv om du er vant med noe annet. Men jeg hadde tatt en test om det går over en uke.

Anonymkode: 3d3db...26d

Skrevet

Bruker du bind eller tampong ?

Anonymkode: b2190...cdc

Skrevet
På 23.12.2019 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Du får bare vente. 

Skal sies jeg ble gravid på kobberspiral. Jeg gikk 10 dager over menstruasjonsdato og selv legen sa på tlf at den sikkert var forsinket pga. stress eller pga. internasjonal reise, fordi spiralen er jo så sikker. Så jeg avventet, og da jeg fant ut var jeg 8,5 uke på vei. Eneste svaret de hadde for meg var at jeg hadde "ekstrem uflaks" og at "det skjer med en av 100". Spiral er mest usikkert de første månedene etter den er satt inn, etter en stund er den veldig sikker. Jeg hadde hatt den i tre år.

Min historie har selvsagt ingen innvirkning på deg. For de aller fleste beskytter den godt mot graviditet. Tre dager er ikke lenge over, selv om du er vant med noe annet. Men jeg hadde tatt en test om det går over en uke.

Anonymkode: 3d3db...26d

Hadde du testet før du fant det ut ved 8,5uker?

Jeg testet 21.12, 3-5dager over forventet menstruasjon på ettermiddagsuring med digital test for å få konkret svar.
Nå den 26.12 har jeg enda ikke fått menstruasjonen. Hvis den fortsetter å utebli tenker jeg å gå til legen over jul og nyttår.

Skrevet
På 24.12.2019 den 1.51, AnonymBruker skrev:

Bruker du bind eller tampong ?

Anonymkode: b2190...cdc

bind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...