Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal til gynekologisk undersøkelse i januar. Har vært utsatt for både overgrep og voldtekter i livet. Gruer meg skikkelig. Er det noe jeg kan gjøre for for å få til undersøkelsen? Noen forberedelser? Vil gjerne ha tips/råd. 

Anonymkode: 90635...5e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan helt sikkert ringe inn på forhånd og få beroligende. 

En stor :klem:til deg 

Jeg synes du er fryktelig modig som tar dette skrittet! Du er råtøff - det skal du vite. :hjerte:

Skrevet

Jeg tenker at det viktigste i hvert fall er å informere om dette på forhånd. Gynekologer har mange pasienter med din bakgrunn, og vet hvordan de skal gjøre det minst mulig traumatisk for deg.

• Liker 2
Skrevet

Ha på en lang genser så føler du deg mindre naken. Det er det egentlig, det går så raskt at det er ikke så mye man kan gjøre. 

Anonymkode: 62820...5e8

Skrevet

Snakk med legen først, trenger ikke gå i detalj, men kan fortelle at du har vært utsatt for overgrep som gjør at slike undersøkelser blir vanskelig for deg. Da skjønner han tegningen, og vil være ekstra varsom. Dette er de borti ofte. 

Prøv å pust med magen og fokuser på en fin ting. Dette går bra! Viktig å undersøkes og ta vare på helsen 

Anonymkode: f73f9...54b

Skrevet

Her jeg jobber har vi gyn stue på operasjonsavd to dager i mnd. Der kan man få en kort narkose under gyn prosedyrer. Sjekk om ditt lokale sykehus har noe sånt HI. Klem

Anonymkode: 3d7ef...ae8

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg jobber har vi gyn stue på operasjonsavd to dager i mnd. Der kan man få en kort narkose under gyn prosedyrer. Sjekk om ditt lokale sykehus har noe sånt HI. Klem

Anonymkode: 3d7ef...ae8

Anbefaler TS å prøve uten narkose først. Selv om man har blitt utsatt for overgrep så kan GU gå greit. Snakker av egen erfaring. Fortell legen at du har vært utsatt for overgrep. Hen vil ta ta hensyn til det og forklarer deg hva hen gjør slik at du blir beroliget. 

Anonymkode: 8a61c...f6c

• Liker 1
Skrevet

Snakk med legen først (ring gjerne på forhånd) og spør om det er mulig å få noe beroligende før timen. En annen ting som kan være aktuelt er å be om at studenter ikke er tilstede. For det skjer veldig ofte at de er, og ihvertfall på sykehus. Der jeg har vært pga ulike gyn.problemer er alltid studenter og jeg hater det.

Anonymkode: 8c17e...42a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...