Gå til innhold

.


iskremm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det viktigste symptomet er at leggen hovner opp. Dersom dere mistenker blodpropp må dere komme dere til lege umiddelbart!

Anonymkode: 1cc99...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste symptomet er at leggen hovner opp. Dersom dere mistenker blodpropp må dere komme dere til lege umiddelbart!

Anonymkode: 1cc99...d70

Hvor mye hovner det opp?

Det er ikke leggen som er hoven hos hu, mere rundt knærne, og litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk at det hovner opp og blir vondt i en fot. Sjelden i begge. 

Anonymkode: 496ea...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er typisk at det hovner opp og blir vondt i en fot. Sjelden i begge. 

Anonymkode: 496ea...02f

Men blir det ikke blåfarge når det hovner opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, iskremm skrev:

Men blir det ikke blåfarge når det hovner opp?

Noen ganger. Ikke alltid. Om det er hovent rund begge knærne er det heller tegn på inflammasjon. Men ring legevakten så får dere beskjed om de mener det er tegn til noe som bør undersøkes nå. 

Anonymkode: 496ea...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger. Ikke alltid. Om det er hovent rund begge knærne er det heller tegn på inflammasjon. Men ring legevakten så får dere beskjed om de mener det er tegn til noe som bør undersøkes nå. 

Anonymkode: 496ea...02f

Hvor stor pleier hevelsen å være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan oppleves som et trykk/vondt rundt selve leggmuskelen, dvs den store fileten bakpå leggen. Har hun vært ute og flydd i det siste? Jeg hadde dratt på legevakten og bedt om en MR hvis hun har disse symptomene, trenger ikke være noe misfarging ved blodpropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, iskremm skrev:

Hvor stor pleier hevelsen å være? 

Ved blodpropp? Veldig varierende. Alt fra nesten ingen hevelse til stor hevelse. 

Anonymkode: 496ea...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mistanke om blodpropp ringer dere legevakta og får kvalifisert svar der og venter ikke til mandag.

Anonymkode: ea666...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som hadde blodpropp i benet, hun hadde så sterke smerter at hun lå og slo benet i veggen mens hun ventet på ambulanse.

Anonymkode: cde62...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinet mitt ble tømmerstokktykt. Hadde sterke smerter. Umulig å gå på foten. Veldig rød farge. 

Anonymkode: dded9...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Isaccis skrev:

Det kan oppleves som et trykk/vondt rundt selve leggmuskelen, dvs den store fileten bakpå leggen. Har hun vært ute og flydd i det siste? Jeg hadde dratt på legevakten og bedt om en MR hvis hun har disse symptomene, trenger ikke være noe misfarging ved blodpropp.

Sjekke beinet hennes nå. Jeg så ærlig talt ingen STOR hevelse, det var heller ikke noe rødt/blålig. Det var mest hovent rundt det ene kneet bare. Men hun klagde på varmt bein, det er dog borte nå. Ho klarer ennå ikke å gå skikkelig på det ene beinet.

Kan det være noe med kneet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt blodpropp i beinet. Hevelsen kommer av at væsken fra blodåren blir presset ut i vevet (tror det var slik det ble forklart til meg). Benet ble ikke blått, men mer marmorert. Hevelsen var jevn, men det ene benet mitt var i omkrets 5 cm større enn det uten propp. 

Smertene økte i styrke helt til jeg fikk blodfortynnende. Men det gjorde ikke veldig vondt med en gang. 

Enig med de over som sier: "ring legevakta" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beinet mitt ble tømmerstokktykt. Hadde sterke smerter. Umulig å gå på foten. Veldig rød farge. 

Anonymkode: dded9...b4e

Det har ho langt ifra.

Ingen smerter når ho er i senga osv, er mer at rundt kneet er det hovna opp. Ingen tydelig farge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alvekvinnen skrev:

Jeg har hatt blodpropp i beinet. Hevelsen kommer av at væsken fra blodåren blir presset ut i vevet (tror det var slik det ble forklart til meg). Benet ble ikke blått, men mer marmorert. Hevelsen var jevn, men det ene benet mitt var i omkrets 5 cm større enn det uten propp. 

Smertene økte i styrke helt til jeg fikk blodfortynnende. Men det gjorde ikke veldig vondt med en gang. 

Enig med de over som sier: "ring legevakta" 

Ho vil ikke, har sagt til ho ti ganger nå.

Kan hende jeg overdramatiserer dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, iskremm skrev:

Ho vil ikke, har sagt til ho ti ganger nå.

Kan hende jeg overdramatiserer dog.

Men du kan jo ringe og høre hva de sier. Det trenger hun ikke vite. Så får du svar på om du burde overtale henne eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alvekvinnen skrev:

Men du kan jo ringe og høre hva de sier. Det trenger hun ikke vite. Så får du svar på om du burde overtale henne eller ikke. 

Kan hende ho har rett.

Når folk begynner å nevne tømmerstokkbein osv, så er det LANGT ifra en slik hevelse ho har. 

Først og fremst rundt kneet.

Endret av iskremm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...