Gå til innhold

Fellesdusjing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det for homofile/lesbiske å dusje i offentlige garderober med samme kjønn? Hvordan er det for heterofile naturister å dusje med det motsatte kjønn? Blir det det samme med homofile og naturister?

Anonymkode: a36d4...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666

For min del kan jeg gjerne dusje i fellesdusjer.

På The Well er det fellesdusjer inne i anlegget som blir flittig brukt av mange.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det for homofile/lesbiske å dusje i offentlige garderober med samme kjønn? Hvordan er det for heterofile naturister å dusje med det motsatte kjønn? Blir det det samme med homofile og naturister?

Anonymkode: a36d4...a1a

Hva i all verden vil du med det spørsmålet? 

Anonymkode: 57371...a3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det for homofile/lesbiske å dusje i offentlige garderober med samme kjønn? 

Anonymkode: a36d4...a1a

Går helt fint. Er ikke bare de heite som er naken da vet du. Og selv om vi ser noe vakkert så går det også helst bra. 

Anonymkode: 6ad50...9d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så få menn som er veldig mye å se på, så å dusje i fellesdusj gjør ingenting for meg. Det skal mer enn kropp til for å fenge min oppmerksomhet. Dessuten, har vi "gaydar", heterofile menn er totalt uinteressante. 

Anonymkode: 6277c...a6a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som naturist kan jeg bekrefte at for meg er kjønnsblandede garderober og dusjer helt uproblematisk. Faktisk synes jeg det er en fint ting og jeg skulle gjerne sett mer av det. I disse tider hvor, som Kongen sa i sin tale en gang, jenter liker gutter, gutter liker jenter, jenter liker jenter og gutter liker gutter, tenker jeg at kjønnsblandede garderober og dusjer ville gjort ting mye enklere. Når det i tillegg finnes så mange grader av kjønn og stadig flere står frem som "født i feil kropp", så blir det utfordrende med kjønnsdelte garderober fordi mange kan synes det er vanskelig å vite hvilken garderobe som er for dem.

Så et klart og tydelig JA fra meg til felles garderober og dusjer for hvor alle kjønn og alle mennesker kan føle seg "hjemme".

Anonymkode: 870ae...ffc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

På 70 og 80 tallet var kjønnsblandede dusjer ikke så uvanlig mens i dag ville det skape store overskrifter og mange rare forestillinger om en skole, idrettslag, forening eller andre hadde det som en del av det vanlige opplegget. Det virker som mange er redd for at folk skal bli opphisset, seksuelle overgrep o.s.v. Men samtidig virker det som om (nesten) ingen har noe problem med at homofile dusjer med andre av samme kjønn i offentlige badeanlegg. Mener vi at homofile har en svakere seksualitet eller en høyere moral/større evne til å styre seg? Eller er dette en slags diskriminering ved at homofil seksualitet blir usynliggjort/ikke teller mens det er kun heterofil seksualitet som er viktig og skal ses? 

Anonymkode: 06eab...f80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På 70 og 80 tallet var kjønnsblandede dusjer ikke så uvanlig mens i dag ville det skape store overskrifter og mange rare forestillinger om en skole, idrettslag, forening eller andre hadde det som en del av det vanlige opplegget. Det virker som mange er redd for at folk skal bli opphisset, seksuelle overgrep o.s.v. Men samtidig virker det som om (nesten) ingen har noe problem med at homofile dusjer med andre av samme kjønn i offentlige badeanlegg. Mener vi at homofile har en svakere seksualitet eller en høyere moral/større evne til å styre seg? Eller er dette en slags diskriminering ved at homofil seksualitet blir usynliggjort/ikke teller mens det er kun heterofil seksualitet som er viktig og skal ses? 

Anonymkode: 06eab...f80

Helt enig. Kjønnsdeling er en kunstig greie som må ha oppstått ved en feil en gang. Hadde vi vært mer vant til kjønnsblandet nakenhet ville vi ikke hatt noe problem med det. Dessverre er vi i vårt samfunn fullstendig hjernevasket til å tenke at kjønnsblandet nakenhet kun eksisterer i forbindelse med sex, og sex er jo noe de fleste av oss ønsker å holde privat. Heldigvis finnes naturistene som har gjort den revolusjonerende oppdagelsen at nakenhet ikke trenger å ha noe med sex å gjøre. For naturister går det utmerket godt an å være nakne sammen med folk av alle kjønn og samtidig beholde seksualiteten privat. Denne lærdommen burde hele samfunnet tatt til seg, for da hadde vi fått det bedre sammen her i verden, tror jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, aksase skrev:

Helt enig. Kjønnsdeling er en kunstig greie som må ha oppstått ved en feil en gang. Hadde vi vært mer vant til kjønnsblandet nakenhet ville vi ikke hatt noe problem med det. Dessverre er vi i vårt samfunn fullstendig hjernevasket til å tenke at kjønnsblandet nakenhet kun eksisterer i forbindelse med sex, og sex er jo noe de fleste av oss ønsker å holde privat. Heldigvis finnes naturistene som har gjort den revolusjonerende oppdagelsen at nakenhet ikke trenger å ha noe med sex å gjøre. For naturister går det utmerket godt an å være nakne sammen med folk av alle kjønn og samtidig beholde seksualiteten privat. Denne lærdommen burde hele samfunnet tatt til seg, for da hadde vi fått det bedre sammen her i verden, tror jeg.

Dette er veldig godt skrevet og støttes!

Men, og det er et litt bekymret men: For dem av oss som streifer innom stuereine såvel som mer lugubre nettsteder, frekventeres disse av mer eller mindre kåte menn av flere legninger. Søketekster som "ligger naken på nudiststranda på et blått pledd, ta kontakt dersom du vil bli med på litt morro" er slett ikke uvanlig. Når nudiststeder brukes av voksne menn for å tiltrekke seg oppmerksomhet og som forsøk på å skaffe seg ligg, er det grunn til å bli skeptisk. Selv er jeg fryktelig sjenert, men har ofte tenkt på nettopp dette med at "heldigvis finnes naturistene som har gjort den revolusjonerende oppdagelsen at nakenhet ikke trenger å ha noe med sex å gjøre. For naturister går det utmerket godt an å være nakne sammen med folk av alle kjønn..." Med tanke på hvem som ferdes der og hvilke hensikter de har, må jeg si meg veldig skeptisk altså.

 

Anonymkode: f5d77...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er veldig godt skrevet og støttes!

Men, og det er et litt bekymret men: For dem av oss som streifer innom stuereine såvel som mer lugubre nettsteder, frekventeres disse av mer eller mindre kåte menn av flere legninger. Søketekster som "ligger naken på nudiststranda på et blått pledd, ta kontakt dersom du vil bli med på litt morro" er slett ikke uvanlig. Når nudiststeder brukes av voksne menn for å tiltrekke seg oppmerksomhet og som forsøk på å skaffe seg ligg, er det grunn til å bli skeptisk. Selv er jeg fryktelig sjenert, men har ofte tenkt på nettopp dette med at "heldigvis finnes naturistene som har gjort den revolusjonerende oppdagelsen at nakenhet ikke trenger å ha noe med sex å gjøre. For naturister går det utmerket godt an å være nakne sammen med folk av alle kjønn..." Med tanke på hvem som ferdes der og hvilke hensikter de har, må jeg si meg veldig skeptisk altså.

 

Anonymkode: f5d77...cfd

Forstår godt at du er skeptisk. Slike kommentarer er veldig ødeleggende og like uønskede og idiotiske som ufrivillige dick-pics. Jeg tror ikke problemet er så stort i praksis som det ser ut til i slike diskusjoner, men det er umulig å følge en diskusjonsgruppe eller gruppechat på nett uten at det kommer seksuelle kommentarer og bilder som ødelegger stemningen.

Om du vil prøve naturisme anbefaler jeg å oppsøke steder og arrangementer i regi av en naturistforening. NNF er nøye med å slå ned på uønsket oppførsel og folk med seksuell atferd bortvises straks. For en som er sjenert, kan det være litt høy terskel for å oppsøke et slikt sted, men jeg kan love deg at om du våger, vil du bli godt mottatt i et trygt miljø. Se https://www.scandinavianaturist.org/NNF/nb/node/1 .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er ekkelt å dusje med andre. Ønsker båser man kan lukke døra til, og vaske seg i fred. Heterofil dame.

Anonymkode: aaf62...7f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesdusjer er uproblematisk, bare folk oppfører seg ordentlig.

Anonymkode: da95b...f18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er ekkelt å dusje med andre. Ønsker båser man kan lukke døra til, og vaske seg i fred. Heterofil dame.

Anonymkode: aaf62...7f0

Mange har det dessverre slik. Det ser ut til å gjelde stadig flere og årsakene er sikkert mange og sammensatte.

Jeg synes det er leit at det å være naken, eller å se andre nakne mennesker, er så vanskelig for så mange. Jeg mener dette vitner om et usunt samfunn når naken kropp har blitt så vanskelig å forholde seg til for så mange.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ukomfortabel med fellesdusjer, men det er pga. egen blyghet, ikke at jeg er skeiv.

Anonymkode: 127dc...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå blyghet. Jeg kan forstå menns frykt for å få en ufrivillig ereksjon i møte med mye naken hud. Jeg kan også forstå vemmelse ved synet av uestetiske kropper. 

Men disse tingene handler ikke nødvendigvis om kjønn. Blyghet gjelder generelt. De ufrivillige ereksjonene min mann har hatt (sier han) - som ung og voksen - har vært i herregarderoben. Vemmelse ved synet av uestetiske kropper gjelder såvisst mann/mann og kvinne/kvinne, det kan vi begge skrive under på. 

Da handler det egentlig om vår medfødte pietistiske følelse av synd og skyld, av hva vi er oppdratt til å tenke; at vi skal skjule oss for hverandre, overfor det motsatte kjønn.

Og oppå det - mobiltelefonen og sosiale medier, der snikbilder kan bli tatt og delt. Dessuten (og dette er reellt!) innvandring fra andre kulturer og religioner, som har et enda mer vaktsomt og avvisende syn på nakenhet enn oss, spesielt nakenhet på tvers av kjønnene. I sum er dette en sterk kombo.

Likevel er det rart at i Frankrike, et land med høy grad av innvandring fra nordafrikanske land, er det fullt av nakenstrender. Men her i nord er det mindre  aksept. Pussig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2019 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det for homofile/lesbiske å dusje i offentlige garderober med samme kjønn? Hvordan er det for heterofile naturister å dusje med det motsatte kjønn? Blir det det samme med homofile og naturister?

Anonymkode: a36d4...a1a

Jeg er selv bifil og jeg innrømmer gjerne at jeg kan bli kåt av å se andre jenter i dusjen. Men det er jo ikke så lett å se på oss jenter om bi blir kåte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Hunmedham said:

Jeg kan forstå blyghet. Jeg kan forstå menns frykt for å få en ufrivillig ereksjon i møte med mye naken hud. Jeg kan også forstå vemmelse ved synet av uestetiske kropper. 

Men disse tingene handler ikke nødvendigvis om kjønn. Blyghet gjelder generelt. De ufrivillige ereksjonene min mann har hatt (sier han) - som ung og voksen - har vært i herregarderoben. Vemmelse ved synet av uestetiske kropper gjelder såvisst mann/mann og kvinne/kvinne, det kan vi begge skrive under på. 

Da handler det egentlig om vår medfødte pietistiske følelse av synd og skyld, av hva vi er oppdratt til å tenke; at vi skal skjule oss for hverandre, overfor det motsatte kjønn.

Og oppå det - mobiltelefonen og sosiale medier, der snikbilder kan bli tatt og delt. Dessuten (og dette er reellt!) innvandring fra andre kulturer og religioner, som har et enda mer vaktsomt og avvisende syn på nakenhet enn oss, spesielt nakenhet på tvers av kjønnene. I sum er dette en sterk kombo.

Likevel er det rart at i Frankrike, et land med høy grad av innvandring fra nordafrikanske land, er det fullt av nakenstrender. Men her i nord er det mindre  aksept. Pussig.

Jeg lurer på hvor mye som er blyghet som kommer fra oss selv og hvor mye som er kulturelt påført skam. Når vi ser rundt i verden så er det en enorm forskjell. Noen steder har alle, kvinner som menn, gått helt nakne. Andre steder er alle, og spesielt kvinner svært godt dekket til. Også i vårt land har det vært ganske så store svingninger. Det sier meg at dette er i all hovedsak kulturelle moter og noe som i liten grad kommer fra oss selv. Hadde det kommer fra oss selv tror jeg det hadde vært mer likt verden rundt og svingningene i vår egen kultur hadde vært mindre.

Anonymkode: 9920e...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvor mye som er blyghet som kommer fra oss selv og hvor mye som er kulturelt påført skam. Når vi ser rundt i verden så er det en enorm forskjell. Noen steder har alle, kvinner som menn, gått helt nakne. Andre steder er alle, og spesielt kvinner svært godt dekket til. Også i vårt land har det vært ganske så store svingninger. Det sier meg at dette er i all hovedsak kulturelle moter og noe som i liten grad kommer fra oss selv. Hadde det kommer fra oss selv tror jeg det hadde vært mer likt verden rundt og svingningene i vår egen kultur hadde vært mindre.

Anonymkode: 9920e...73b

Det er ingenting som tyder på at det er noe i oss selv som gjør oss blyge eller flaue over kroppene våre. Det er tillært atferd, og stammer fra kultur og religion

I hele verden ser vi at der det har vært mye sand eller snø har det blitt kultur med tildekning (av ren nødvendighet), mens der det har vært mer fuktighet og varme har det vært mer nakenhet. Disse kulturtrekkene har så blitt tatt opp i lokal religion og gitt religiøse forklaringer.

Om vi ser på verdens desidert største religion - kristendommen - ser vi at i land med sterk pietistisk/protestantisk påvirkning (Skandinavia (spesielt Norge), Storbritannia og USA f.eks.) er kropp noe syndig som må gjemmes bort, og har vært det i mange hundre år. I land med lite pietistisk påvirkning (europeiske middelhavsland f.eks.) er det mye friere og en mer naturlig tilnærming til kropp, selv om kristendommen aldri har vært særlig glade i nakne kropper så lenge det ikke er i kunsten, og da som uttrykk for guddommelig skaperevne. Kristendommen er jo også opprinnelig en ørkenreligion, så tildekning var fornuftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i militæret tilbake på tidlig 2000 tall, hadde vi et samarbeid med en svensk tropp i en periode. Hos oss i den norske troppen hadde jentene egen dusj. De skiftet i enten egne garderober eller andre «egnede» steder. Men svenskene derimot dusjet sammen uansett kjønn. Vi ble litt overrasket da vi stod i dusjen og det plutselig kom nakne jenter inn i dusjen. De par første gangene var dette litt rart og nytt, men etterhvert så ble det den nye normalen og ingen tenkte spesielt over det. De norske jentene dusjet aldri sammen med gutta. 
Når jeg tenker tilbake på det så var det jo egentlig ikke sånn at vi stod der å kikka på de jentene som dusja. Det ble bare den nye normalen i den perioden.

Jeg tror dette var sunt, spesielt for oss gutta.

vi snakket litt med disse jentene om det, og de sa at det ikke var er problem for de.

Det eneste som kanskje var unormalt var at de ikke hadde lov til å være glattbarbert. Som i bunn og grunn egentlig er helt normalt. 
Jeg tror at om det hadde vært mer vanlig med nakenhet mellom kjønn så hadde man sluppet mye ubehageligheter mot spesielt jenter. Hvis det hadde vært vanlig med felles dusjing osv. Hadde mye av spenningen blitt borte og overgrep pg voldtekter hadde gått ned. 
jeg sier ikke at det nødvendigvis er tilfelle, men etter den erfaringen så fikk i alle fall jeg et helt annet syn på ting.

 

Anonymkode: c8572...235

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er ekkelt å dusje med andre. Ønsker båser man kan lukke døra til, og vaske seg i fred. Heterofil dame.

Anonymkode: aaf62...7f0

Det kan du umulig mene....EKKELT ???? Har du kanskje både pupper og pikk så du er redd andre skal se?? Om ikke er det ingen som gidder se på deg, du er som alle andre damer og i dusjen oppfører vi oss og ikke ser på andre, om du da ikke bretter vaginaen ut og vasker deg godt inni da 😉 

Anonymkode: bee83...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...