Gå til innhold

Oppkjøring !!!!!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, i morgen har jeg oppkjøring. Lurer på om dere har noen gode tips? Hva er normale feil som ofte fører til stryk? Hva har dere strøket på eller fått feil for?

Tips for å roe nervene?

Anonymkode: d4a3e...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, i morgen har jeg oppkjøring. Lurer på om dere har noen gode tips? Hva er normale feil som ofte fører til stryk? Hva har dere strøket på eller fått feil for?

Tips for å roe nervene?

Anonymkode: d4a3e...056

Det er fem mål de måler på føreprøven, som er hovedmålene i trafikkopplæringen klasse B. Siden det er jul gidder jeg ikke google og skriver etter hukommelsen.

Eleven skal ha de holdninger, ferdigheter og kunnskap for å kjøre på en måte som er:

  • Trafikksikker
  • Følger gjeldende regelverk
  • Gir gir god flyt og samhandling
  • Bidrar til god trafikkavikling
  • Tar hensyn til helse miljø og andres behov.

Folk klarer å stryke på alle de ovennevnte punktene. Men det viktigste er å ikke være livsfarlig. Da er du iallefall halvveiss i mål. 

Noen kjører for fort (men i fartsgrensen). Noen kjører for sakte. Veldig mange er hestkuker mot fotgjengere og tunge kjøretøy. Noen lager kø ved å kjøre for sakte.

Vikepliktsbrudd er en klassiker. 

Mange gidder ikke bruke 20 minutter på å lære seg sikkerhetskontrollene. Mange glemmer trykktest av bremsene før kjøring.

Bare tenk på det som en vanlig kjøretur. 

Endret av abrasiveRefraction
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er fem mål de måler på føreprøven, som er hovedmålene i trafikkopplæringen klasse B. Siden det er jul gidder jeg ikke google og skriver etter hukommelsen.

Eleven skal ha de holdninger, ferdigheter og kunnskap for å kjøre på en måte som er:

  • Trafikksikker
  • Følger gjeldende regelverk
  • Gir gir god flyt og samhandling
  • Bidrar til god trafikkavikling
  • Tar hensyn til helse miljø og andres behov.

Folk klarer å stryke på alle de ovennevnte punktene. Men det viktigste er å ikke være livsfarlig. Da er du iallefall halvveiss i mål. 

Noen kjører for fort (men i fartsgrensen). Noen kjører for sakte. Veldig mange er hestkuker mot fotgjengere og tunge kjøretøy. Noen lager kø ved å kjøre for sakte.

Vikepliktsbrudd er en klassiker. 

Mange gidder ikke bruke 20 minutter på å lære seg sikkerhetskontrollene. Mange glemmer trykktest av bremsene før kjøring.

Bare tenk på det som en vanlig kjøretur. 

Jeg håper du som er trafikklærer og har god kjennskap til dette har rett. Mitt personlige inntrykk er derimot at miljø de siste årene har rått hovedfokus. Jeg håper virkelig mitt inntrykk er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å få lappen, da klarer du det også! Har du oppvarmingstime? 

Bare ta det med ro og ikke tenk for mye på noe. Få deg en god natts søvn, stå opp tidlig om du har oppkjøring tidlig. Spis en god frokost eller noe frukt/yoghurt/lettvint hvis du ikke orker å spise så mye til frokost og møt opp tidlig. 

Ikke tenk så mye, ikke les så mye, ikke gjør så mye. Prøv å sove litt nå og hvis du ikke får sove, last ned Insight Timer og hør på en guidet meditasjon som varer ca 60 minutter. Da sovner du:) Bare husk på å sette alarm/mange alarmer om du ikke har noen til å vekke deg. 

Lykke til i morgen, jeg skal tenke på deg!

Anonymkode: b8db1...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Husholdning1 skrev:

Jeg håper du som er trafikklærer og har god kjennskap til dette har rett. Mitt personlige inntrykk er derimot at miljø de siste årene har rått hovedfokus. Jeg håper virkelig mitt inntrykk er feil.

I trafikkopplæringen? Det synes jeg ikke, bortsett fra der å kjøre miljøvennlig også bidrar til de andre punktene (slipp gassen når du ser en hindring, ikke bruk bremsene). Eneste er å holde seg under 2000 omdreininger når man har jevn fart, 3000ish ved aksellerasjon og 4000 ved rask aksellerasjon (trenger du mer enn fire gikk noe galt et sted).

Og mas om å skru av bilen når man stopper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er fem mål de måler på føreprøven, som er hovedmålene i trafikkopplæringen klasse B. Siden det er jul gidder jeg ikke google og skriver etter hukommelsen.

Eleven skal ha de holdninger, ferdigheter og kunnskap for å kjøre på en måte som er:

  • Trafikksikker
  • Følger gjeldende regelverk
  • Gir gir god flyt og samhandling
  • Bidrar til god trafikkavikling
  • Tar hensyn til helse miljø og andres behov.

Folk klarer å stryke på alle de ovennevnte punktene. Men det viktigste er å ikke være livsfarlig. Da er du iallefall halvveiss i mål. 

Noen kjører for fort (men i fartsgrensen). Noen kjører for sakte. Veldig mange er hestkuker mot fotgjengere og tunge kjøretøy. Noen lager kø ved å kjøre for sakte.

Vikepliktsbrudd er en klassiker. 

Mange gidder ikke bruke 20 minutter på å lære seg sikkerhetskontrollene. Mange glemmer trykktest av bremsene før kjøring.

Bare tenk på det som en vanlig kjøretur. 

Hvordan er man en hestkuk mot tunge kjøretøy?  

Anonymkode: da458...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

I trafikkopplæringen? Det synes jeg ikke, bortsett fra der å kjøre miljøvennlig også bidrar til de andre punktene (slipp gassen når du ser en hindring, ikke bruk bremsene). Eneste er å holde seg under 2000 omdreininger når man har jevn fart, 3000ish ved aksellerasjon og 4000 ved rask aksellerasjon (trenger du mer enn fire gikk noe galt et sted).

Og mas om å skru av bilen når man stopper.

Ikke i opplæringen, men på førerprøven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er man en hestkuk mot tunge kjøretøy?  

Anonymkode: da458...325

Jeg kjørte lastebil gjennom et glatt kryss i oppoverbakke. Ei kjerring kjørte bilen sin foran lastebilen og stoppet der. Hvis jeg stopper lastebilen kommer jeg meg ingen vei. Fortsatte å kjøre for å få henne til å forstå at jeg heller kjører over henne enn å stoppe, og hun skjønte da tegningen. Det er greit, hun hadde ikke vikeplikt, men hvis hun ikke hadde stoppet hadde vi begge klart oss fint. men hun ville heller stå i ro, rett foran veien jeg skulle inn på. 

Man kjører fort på smal vei og tvinger store kjøretøy til å stoppe. Man bremser ned som en galing FØR man flytter seg til retardasjonsfeltet (gjør det før en oppoverbakke for ekstra effekt). Alltid deilig å aksellere fra 18 km/t til 80 i oppoverbakke, på glatta med 50 tonn... 

Generelt å være i veien og ikke ta hensyn til at store kjøretøy tar plass. Jeg opplever at mindre kjøretøy bryter vikeplikten på måter som gjør kjøringen sååå mye mer knotete. 

Men for all del, det er uendelig mange måter å gjøre livet surt for en yrkessjåfør. Men mest går det på å stå i veien slik at man ikke kommer seg fram eller gjennom kryss eller må senke farten betydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...