Gå til innhold

En eller to hunder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har verdens fineste hund på snart 10 måneder, og nå har jeg begynt å tenke tanken på å skaffe en hund til, i en annen rase enn det jeg har nå.

Har noen av dere erfaring med to hunder? Er det veldig mye ekstra jobb? Hørt at det fort kan bli litt mer bjeffing, men det varierer vel også ut i fra rase. 

Tror dere han på 10 måneder blir veldig sjalu om det kommer en valp i hus? Tenker de vil kunne få masse glede av hverandre. 

Anonymkode: 43a3e...e57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skaffe hund nr. 2 dag min første hund var 3 år. Det er ikke veldig mye ekstra jobb, men jeg trener mine hunder hver for seg noen ganger, ofte det nr. 2 var valp. Har hunderase som ikke er kjent for bjeffing så det problemet hadde ikke jeg. Ingen misunnelse.

Skrevet

Jeg synes personlig ikke det er mye ekstra jobb, men ekstra blir det jo. 

Ville ikke brukt ordet sjalu, men noen hunder trives sammen med andre hunder og andre synes det er best å leve alene. Det går ikke an å generalisere. Sannsynligvis vil de ha glede av hverandre, ja. 

Skrevet

Jeg synes to er betydelig mer jobb, og det er utfordrende å få trent nr 2 nok på egenhånd i en travel hverdag. Så resultatet hos oss har blitt en hund nr 1 som er super lydig og trivelig, og hund nr 2 som kun kan helt basic hverdagslydighet og som er mer opptatt av hundeflokken enn menneskeflokken. Fordelen er at de har selskap av hverandre på dagtid. 

Ellers er det vel anbefalt å vente til den eldste er 2-3 år slik at den er voksen og har landet før en får hund nr 2.

Anonymkode: 44978...886

Skrevet

Jeg ville ventet med ny hund til nåværende hund var over verste ungdomsperioden, kanskje 2 år gammel. 

Synes forøvrig det er topp med to hunder selv, mer jobb, men verdt det. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Fikk hund nr to når første hunden var knapt et år. Samme rase(shetland sheepdog). Min erfaring var at to hunder krever akkurat like mange turer, men at de er flinke til å underholde hverandre når de er hjemme. Skulle jeg anbefalt noe, og da går jeg utifra at hundene går godt overens, så er det dobbelt så mye kos og glede, mens det er mindre arbeid når de er hjemme og en har ikke så dårlig samvittighet når en skal på forlate adressen mtp de har selskap i hverandre.

Angående trening så vet jeg ikke så mye om akkurat det.. 

Endret av jokke1
  • Liker 1
Skrevet

Husk at så unge hunder krever mye tid hver for seg når det kommer til sosialisering og miljøtrening. Ville ventet til eldste hunden er ca 2-3år.

Skrevet

For hundenes del er det sikker fantastisk å være 2. 😊

Anonymkode: 9385f...54f

Skrevet

Tro meg, du bør vente til hunden er minst to år gammel. Det er ikke gøy å ha en 5 mnd gammel valp og en 15 mnd gammel ungdom i hus sammen. 

Anonymkode: 85cfb...ef6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...