Gå til innhold

Pinnekjøtt og tilbehøret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes fortsatt det er hysterisk morsomt at så jævlig mange bruker pølse til. 

Anonymkode: c74bf...333

Det må du gjerne synes.  Men du har uhorvelig mange + Google (tenk det'a gitt) i mot deg.

...og jeg retta teksten din litt.      Ferdig nå.   Nyttesløst å diskuterere 

God jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Det må du gjerne synes.  Men du har uhorvelig mange + Google (tenk det'a gitt) i mot deg.

...og jeg retta teksten din litt.      Ferdig nå.   Nyttesløst å diskuterere 

God jul.

Ble du fornærmet fordi jeg synes noe var morsomt? Var ikke akkurat som at jeg latterliggjør deg. 

Typisk østlending å bli fornærmet, nå er det latterliggjøring 🙊😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig med (ekte!) vossakorv. Ikke noe Gildeskvip eller annen pølse.

Anonymkode: ce2b7...300

Nemlig. Den skal være fra Vossakjøt (om jeg så må kjøre helt til Voss for å få tak i den...).

Og forresten, her i Sogn bruker de surkål til pinnekjøtt. Rosenkål har jeg aldri opplevd å få servert til pinnekjøtt.

Anonymkode: 2bcb5...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jerry Lee skrev:

Slett ikke halvgærnt det.    😀

Den blir bare helt fantastisk og så god at jeg kan spise de alene.  😋 Glemte sukker da, 1-2 ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SupaWoman skrev:

Den blir bare helt fantastisk og så god at jeg kan spise de alene.  😋 Glemte sukker da, 1-2 ts

Finnes ikke tvil her.   Og takk for oppskrift.   Nær innpå hva jeg har lært.  Og lager om jeg gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pølser? Man har ikke pølser til pinnekjøtt. Hvis du skal bruke fløte så bruker du selvfølgelig kremfløte. 

Jo, vossakorv er tradisjonelt tilbehør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beregner alltid 500g pinnekjøtt pr person og 400g stappe pr person i tillegg til potet.

Anonymkode: 24588...d3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pølser? Man har ikke pølser til pinnekjøtt. Hvis du skal bruke fløte så bruker du selvfølgelig kremfløte. 

Klart man kan ha pølser til pinnekjøtt. Vi har noen spesiallagde julepølser de lager på en gård i nabolaget. 

Hva er greia med alle som indignert svarer typ "man har ikke x/y/z til julemiddagen"? 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SupaWoman skrev:

2 store kålrot

2 gulerøtter

1dl fløte

100 gr smør

1/2 ts muskat

1-2 ts sukker

Pepper og pinnekjøttkraft.

Her er jeg helt enig! 

Skjønner ikke hvorfor folk skal gjøre en big deal ut av rosenkål. Selv har jeg blitt servert det, og ikke servert det. Jeg elsker det. Ville tenkt 5-10 stk på hver, for å være på den sikre siden! Det og saus dagen etter er super digg! Hoho 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i "pinnekjøtt-land" lager vi kålrabistappen grov. Ingen fløte eller hvit saus. Kun kålrabi, litt potet, litt gulrot, litt smør. Og godt med pepper. Og det skal være litt grove biter i stappen. Den skal ikke være fløyelsmyk. 

Slik fikk en  "jævla østlending"  servert det.... og han elsket det slik. 

PS.  Tror kanskje en skvett av kraft av pinnekjøttet ble med oppi.   

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit saus i rabbestappe har jeg aldri hørt om :klo: Vi bruker mørpølse til pinnekjøtt, som f.eks Vigramør eller Bjorlimorr. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i "pinnekjøtt-land" lager vi kålrabistappen grov. Ingen fløte eller hvit saus. Kun kålrabi, litt potet, litt gulrot, litt smør. Og godt med pepper. Og det skal være litt grove biter i stappen. Den skal ikke være fløyelsmyk. 

Jeg pleier å ha "ordentlig" fløte og smør i, potet, gulrot og så pleier jeg å raspe kålrabien. Ha i litt pinnekjøttkraft. Den skal være grov ja - det skal være tyggemotstand - da blir det godt.

Jeg er vant med at det serveres med og uten vossakorv eller en annen god grov pølse. Jeg må ikke ha det, men jeg synes det er godt til. 

Rosenkål og rødkål til pinnekjøtt bruker jeg ikke. Jeg har selvsagt spist mine porsjoner med juletallerkener som inneholder både svineribbe og pinnekjøtt og da er det ofte både kålrabistappe og rødkål til. Men til retten pinnekjøtt er det kålrabistappe som serveres.

TS:: 500 gram kjøtt pr person pleier å være en passe mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KittyNose skrev:

Hvit saus i rabbestappe har jeg aldri hørt om :klo: Vi bruker mørpølse til pinnekjøtt, som f.eks Vigramør eller Bjorlimorr. 

Kokt kålrabi alene er ikke spesielt godt da det er litt bittert. Har man i fløte, smør, muskat og sukker blir den kremete og mye mildere på smak.  Spiser ikke stappe uten at den er kremet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, SupaWoman skrev:

Kokt kålrabi alene er ikke spesielt godt da det er litt bittert. Har man i fløte, smør, muskat og sukker blir den kremete og mye mildere på smak.  Spiser ikke stappe uten at den er kremet. 

De tingene er greit, jeg også er vant til å gjøre det på den måten 🙂 Men jeg leste at noen her brukte å blande kålrabi med hvit saus i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, KittyNose skrev:

De tingene er greit, jeg også er vant til å gjøre det på den måten 🙂 Men jeg leste at noen her brukte å blande kålrabi med hvit saus i stedet. 

Det blir nesten det samme som å ha i fløte og smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SupaWoman skrev:

Det blir nesten det samme som å ha i fløte og smør.

Spørs kanskje litt hvor mye fløte man bruker da? Jeg jukser og kjøper ferdig så ikke så dreven i å lage det fra bunnen av 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rosenkål?! Du mener rødkål/surkål??

Anonymkode: 41055...51f

Man har da for faen ikke rødkål eller surkål til pinnekjøtt, det har man til ribbe. Det er nå min mening 😜

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rosenkål til pinnekjøtt ????

Anonymkode: a2f53...14b

Ja, det hører da med

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye kålrabistappe og rosenkål bør man regne med på julaften til 4-5 voksne? Har aldri hatt julemiddag før, så trenger litt hjelp. 
og ellers tips til dessert/mat etterpå som ikke er riskrem?

Anonymkode: 8086b...a91

Er sider som gir deg mengde beregning.

V ledig mange har multekrem til dessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo man har pølser til, men da en grov pølse ala vossakorv

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...