ops2 Skrevet 28. desember 2019 #21 Skrevet 28. desember 2019 (endret) Jeg vet at mange ikke klarer eller orker å lese engelsk, så denne linken er ikke for dere. For den som kan lese engelsk, forklarer den noe av problemene jeg har med Star Wars. https://www.cbr.com/the-rise-of-skywalker-disservice-women-of-star-wars/amp/?__twitter_impression=true Jeg prøver å oversette så godt jeg kan bak spoiler. Denne artikkelen i linken over ble skrevet en uke etter at jeg først klaget over Rise of Skywalker. Ingen av kvinnene får en lykkelig slutt, eller oppleve et romantisk forhold. Alt baserer seg på at for å være en heltinne, må du være kysk og ikke ha noen som helst romantisk eller fysisk kjærlighet. Kun totalt platoniske venner, som du til gjengjeld klemmer hele tiden. Leia: Ingen svarte på hennes sending om hjelp på slutten av TLJ (The Last Jedi). Lando Calrissian redder galaksen ved å tromme sammen den største flåten vi har sett, på noen minutter. Leia har gitt opp sin Jedi trening fordi "Hun følte at hennes sønn kunne falle til den mørke siden". Dette høres ut som dagens situasjon, hvor kvinner sier nei til lederstillinger fordi det blir for mye i tillegg til familien. Men når man vet at Leia derimot var borte i Senatet, hennes sønn ble oppdratt a droider, og hun ikke gjorde noe for å forhindre at den mørke siden skulle påvirke han, så gjør dette hennes beslutning merkelig. Rose Tico: Hadde en stor rolle i TLJ, og en del av den mest kvinnehatende fansen kom med så mye usmakelige meldinger at hun måtte forlate sosiale media. Når JJ Abrams snakket om The Rise of Skywalker (TRoS) omtalte han Rose som en general, en viktig skikkelse. Hun fikk mindre enn 2 minutter tid i filmen. Jannah: Begynner lovende, men hun og Finn blir enige om at de ikke klarte å drepe mennesker for The First Order, fordi de hadde en "følelse". Det var altså ikke de som var heltemodige og tok en beslutning selv, the Force fikk dem til å gjøre det. Det hintes om at hun er datter til Lando, altså er hun en kvinne som er der fordi hun er i slekt med en berømt Star Wars figur, og for å styrke teorien om at Finn kan bruke kraften. Zorii: Er der kun for å skaffe Poe en forhistorie som en Han Solo kopi. Og for å komme inn med en MacGuffin, en gjenstand som driver plottet videre. Hun gir fra seg en kapteinsmedaljong, bare fordi hun elsker Poe? Rey: Hun var en tøff, selvstendig foreldreløs kvinne som var et bevis på at du ikke trenger å ha mektige forfedre for å være sterk i Kraften (The Force). Nå bortforklares hennes evner med at javisst, hun er datterdatter av den sterkeste Sith'en av de alle. Fanboysen som ikke kunne svelge en "Rey Nobody" som var sterk og selvsikker, fikk Rey Palpatine. I tillegg til å få styrken fra en mannlig forfader, ble hun også reddet av en mann. I TLJ var ikke Rey redd for den mørke siden av seg selv. Etter at Luke sier "Du gikk rett mot den mørke siden" så bestemmer Rey seg for å likevel hoppe ned i hulen hvor hun føler den kalle på henne. Hun kommer ut derifra gråtende, men sterk. I TRoS, er Rey livredd for den mørke siden av seg selv. Hun har blitt den perfekte heltinnen uten noen gråsoner, uten noen svakheter, uten medmenneskelighet. Etter at hun blir brakt til live, viser hun ingen følelse for mannen som døde for at hun skulle få leve. Rey har blitt endimensjonal og det hun gjør er bestemt på grunn av hennes slekt. Filmen slutter med Rey alene på et sted hun ikke har noen tilknytning til, og tar navnet Skywalker. Luke Skywalker nektet å trene henne, Leias navn var Organa, Han og Ben vas Solo. Sammenlign det med slutten på Return of The Jedi, hvor Luke, Han og Leia er sammen med venner og familie i en feiring. Romantikk, familie, håp. Endret 28. desember 2019 av ops2 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #22 Skrevet 28. desember 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva syntes du om filmen? Selv syntes jeg den var midt på treet. Anonymkode: dda03...8db Magisk! Likte den veldig godt, men likevel er det noe jeg savner.. favoritten min er "A new hope,"hva er din? Anonymkode: 80bf4...224
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #24 Skrevet 28. desember 2019 On 12/24/2019 at 7:24 PM, AnonymBruker said: Nå får det være nok! Representerer du Disney i Norge lr?! Anonymkode: 1e571...a25 Hvem skulle trodd at tidenes rikeste mediebedrift brukte spambrukere på Kvinneguiden for å annonsere for filmene sine? Anonymkode: dda03...8db 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #25 Skrevet 28. desember 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Magisk! Likte den veldig godt, men likevel er det noe jeg savner.. favoritten min er "A new hope,"hva er din? Anonymkode: 80bf4...224 A new hope er min favoritt også. Så filmen et helt absurd antall ganger som barn. Anonymkode: dda03...8db
Djækklåsst Skrevet 28. desember 2019 #26 Skrevet 28. desember 2019 (endret) 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: A new hope er min favoritt også. Så filmen et helt absurd antall ganger som barn. Anonymkode: dda03...8db Det er en magisk film. Må ha vært utrolig å se den for første gang på kino i 1977. Utrolig nok å se den som 12-åring på VHS-opptak på begynnelsen av 90-tallet. Disse nye Disneyfilmene er så svake at de burde latt være. Endret 28. desember 2019 av Djækklåsst
ops2 Skrevet 29. desember 2019 #27 Skrevet 29. desember 2019 Uansett hva man synes om JJ Abrams, så tar han resirkulering på alvor! Dette er ikke en spoler: Kathleen Kennedy sa for to år siden at Disney planla en ny film/en ny trilogi med de tre nye stjernene og BB-8. Disney har et Star Wars problem, med å ikke våge å slippe fortiden - to let go. Nå skal en ny trio erstatte Luke, Leia og Han. Og en ny droid. Eller blir den lille andre droiden med også? Det er resirkulering. Hadde vært mer nytenkende å ha fire.
Cata Skrevet 29. desember 2019 Forfatter #28 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, ops2 skrev: Disney har et Star Wars problem, med å ikke våge å slippe fortiden - to let go. Nå skal en ny trio erstatte Luke, Leia og Han. Og en ny droid. Eller blir den lille andre droiden med også? Det er resirkulering. Der er jeg uenig gitt. Den siste trilogien henger jo bare så vidt sammen med de to første. Men skjønner hva du mener angående trioer og resirkulering av planetsprengende remedier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå