AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 En som står meg nær har blitt utsatt for vold av samboer. De har kun vært sammen i kort tid, og min nære har flyttet ut for to dager siden. Voldsmannen er stor og sterk, og helt uten anger eller innrømmelse av skyld. Det er synlige skader flere steder på kroppen hos den utsatte. Det har vært forferdelige trusler og nedpsyking i tillegg til vold. Hvordan skal vi håndtere tiden fremover? Hvilke tiltak bør man gjøre for å beskytte seg? Har fått med meg at tiden rett etter brudd er spesielt farlig. Dette har heldigvis vært et kortvarig forhold. Betyr det noe for faren for mer vold? Dette dreier seg om en veldig ung person. Vil det være noe poeng å ta kontakt med hans familie? Min nære ønsker ikke anmelde forholdet av flere grunner. Kan det være lurt å snakke med politiet uansett, eller gir det ingenting i denne situasjonen? Både min nære og meg er redde og svært usikre på hva vi skal gjøre. Anonymkode: 634de...7f5
The Kitten Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Hvis hun ikke er klar for å ta kontakt med politiet, ville jeg gjort følgende: 1. Ta bilder av skadene 2. Få henne til å loggføre så mye hun klarer fra voldsepisoden. 3. Be henne ta kontakt med helsepersonell. De har taushetsplikt. 4. Ta vare på alt av truende SMS o.l IKKE ta kontakt med hans familie. Minn henne på at politiet kan ilegge kontakts og besøksforbud og oppmuntre henne til å anmelde. 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Ta kontakt med fastlege/legevakt for dokumentasjon av sakdene. Hun bør absolutt anmelde, og evt få besøksforbud. Anonymkode: 2f527...a88 2
_popcorn_ Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 Ryddet for forherligelse av lovbrudd. _popcorn_, mod
Gjest Huttetuen Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 5 timer siden, The Kitten skrev: Hvis hun ikke er klar for å ta kontakt med politiet, ville jeg gjort følgende: 1. Ta bilder av skadene 2. Få henne til å loggføre så mye hun klarer fra voldsepisoden. 3. Be henne ta kontakt med helsepersonell. De har taushetsplikt. 4. Ta vare på alt av truende SMS o.l IKKE ta kontakt med hans familie. Minn henne på at politiet kan ilegge kontakts og besøksforbud og oppmuntre henne til å anmelde. Dette. + hjelp hun å hjelpe seg selv, det er bra på lang sikt(selv om det kan være tungt nå) - tenke på noe annet - sikkerhet (voldsalarm, sikkerhetsutstyr) - hun MÅ ut i frisk luft - IKKE sett hun i en offerrolle, det lager en merbelastning - Hun skal ha eierskap til sin egen kropp, siden den har blitt kraftig krenka - Ha en normal hverdag: stå opp på morgenen, spise frokost, ut å gå, deltidsjobb/praksisplass, hobbyaktiviteter, prøve å få nok søvn(det reguleres av seg selv)
The Kitten Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 4 minutter siden, Huttetuen skrev: Dette. + hjelp hun å hjelpe seg selv, det er bra på lang sikt(selv om det kan være tungt nå) - tenke på noe annet - sikkerhet (voldsalarm, sikkerhetsutstyr) - hun MÅ ut i frisk luft - IKKE sett hun i en offerrolle, det lager en merbelastning - Hun skal ha eierskap til sin egen kropp, siden den har blitt kraftig krenka - Ha en normal hverdag: stå opp på morgenen, spise frokost, ut å gå, deltidsjobb/praksisplass, hobbyaktiviteter, prøve å få nok søvn(det reguleres av seg selv) Ja, dette også
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 Også pass på at han ikke klarer å nå henne på noen som helst måte. Ofre for slike mennesker har en tendens til å gå tilbake uansett hvor ille det er. Det kan ta lang tid før han ikke er en trussel lengre. Jeg var i et slik forhold. Jeg kom meg ut av det, men han ga seg ikke. Han brøt seg inn i leiligheten min å knuste vinduet mitt, han forfølgte meg og mine venner, tok kontakt med vennene mine og familien min, stakk hull i alle dekkene mine etc. Jeg måtte flytte til hemmelig adresse, ha hemmelig nummer og ikke være på sosiale medier, gjøre alt for at han ikke kunne få tak i meg. Nå lever jeg normalt igjen. Har har prøvd å ta kontakt igjennom sosiale medier, enda det er 10 år siden jeg kom meg vekk. Ikke ta kontakt med familien hans. Anonymkode: 0dae7...dd1
jabx Skrevet 18. desember 2019 #8 Skrevet 18. desember 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: En som står meg nær har blitt utsatt for vold av samboer. De har kun vært sammen i kort tid, og min nære har flyttet ut for to dager siden. Voldsmannen er stor og sterk, og helt uten anger eller innrømmelse av skyld. Det er synlige skader flere steder på kroppen hos den utsatte. Det har vært forferdelige trusler og nedpsyking i tillegg til vold. Hvordan skal vi håndtere tiden fremover? Hvilke tiltak bør man gjøre for å beskytte seg? Har fått med meg at tiden rett etter brudd er spesielt farlig. Dette har heldigvis vært et kortvarig forhold. Betyr det noe for faren for mer vold? Dette dreier seg om en veldig ung person. Vil det være noe poeng å ta kontakt med hans familie? Min nære ønsker ikke anmelde forholdet av flere grunner. Kan det være lurt å snakke med politiet uansett, eller gir det ingenting i denne situasjonen? Både min nære og meg er redde og svært usikre på hva vi skal gjøre. Anonymkode: 634de...7f5 Kontakt krisesenter. De har både trygt sted å oppholde seg, og kan gi råd og veiledning. Også hvis man velger å ikke bo der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå