AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Hvordan sletter en ting som står i legejournalen? Hvordan sletter en ting i forbindelse med e-konsultasjon der en har lagt ved vedlegg? Anonymkode: dab9b...624
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Journal kan ikke slettes. Da må man gjennom en lang prosess. Anonymkode: 42af1...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Det kan ikke slettes... Når jeg hadde en traumatisk opplevelse i livet med påfølgende tung depresjon som varte i 1,5 år skrev ikke fastlegen min noe om det i journalen, slik at jeg ikke ville få «trøbbel» med det i etterkant i fht forsikringer mm Anonymkode: 81453...360 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan ikke slettes... Når jeg hadde en traumatisk opplevelse i livet med påfølgende tung depresjon som varte i 1,5 år skrev ikke fastlegen min noe om det i journalen, slik at jeg ikke ville få «trøbbel» med det i etterkant i fht forsikringer mm Anonymkode: 81453...360 Så legen din brøt loven og risikerer lisensen sin? Anonymkode: 42af1...5d6 25
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ikke slettes... Når jeg hadde en traumatisk opplevelse i livet med påfølgende tung depresjon som varte i 1,5 år skrev ikke fastlegen min noe om det i journalen, slik at jeg ikke ville få «trøbbel» med det i etterkant i fht forsikringer mm Anonymkode: 81453...360 Det er ulovlig for legen. Anonymkode: 21d83...bc5 1
_popcorn_ Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 Ryddet for innlegg signert helsepersonell, og svar til dette. _popcorn_, mod
Marissa Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 Du får ikke slettet ting fra journalen med mindre du kan bevise at det som står der er feil. At du ikke lengre vil ha det i journalen din betyr ikke at det kan slettes. E-konsultasjon er en del av journalen. 1
_popcorn_ Skrevet 29. desember 2019 #8 Skrevet 29. desember 2019 Ryddet for avsporinger. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #9 Skrevet 29. desember 2019 Du får ikke slettet noe med mindre du kan bevise faktafeil i teksten. Anonymkode: 048e3...9f9
CabinCruiser Skrevet 29. desember 2019 #10 Skrevet 29. desember 2019 GDPR forordningen gir deg rett til sletting og endring av journalen din. Den gir deg også rett til å sperre innsyn i hvem eller hva helsepersonell kan se. Men det skal være en grunn bak ønske om endring eller sletting, og de kan avvise en grunnløs søknad om dette. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #11 Skrevet 29. desember 2019 Hvis du kommer til legen med en brukket ankel og han skriver i journalen at pasienten kom inn med brukket håndledd, har du rett til å få det endret. Ligger du på sofaen hjemme en dag og sender en e-reseptforespørsel, og legen skriver at du var hos han på time for å mase til deg mere dop på resept, har du kanskje rett til å få det slettet. Både fordi det ikke var riktig (du var ikke der), og fordi legen løy i journalen. Du får ikke slettet noe bare fordi plagene dine er gått over nå. Da kunne jo forsikringsselskapene bare pakket sammen, og kuttet businessen når det gjelder syke-og uføreforsikringer. Folk ville jo bare slettet historikken sin, forsikret seg for samme plage/sykdom, og cashet inn penger fra forsikring, for noe de hadde FØR forsikringen ble tegnet. Det går ikke. Og det er heller ikke rett og riktig at man skal kunne slette noe i en viktig dokument som en legejournal, bare fordi man er kommet på andre tanker eller er blitt frisk og "ikke liker" at det står der. Anonymkode: 5b2fd...13d 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #12 Skrevet 29. desember 2019 2 hours ago, CabinCruiser said: GDPR forordningen gir deg rett til sletting og endring av journalen din. Den gir deg også rett til å sperre innsyn i hvem eller hva helsepersonell kan se. Men det skal være en grunn bak ønske om endring eller sletting, og de kan avvise en grunnløs søknad om dette. Nei, det gjør den ikke. Du har innsynsrett i journalen, men du kan ikke kreve sletting eller retting av noe med mindre det er grovt uriktig eller irrelevant. GDPR overstyrer ikke dette. Anonymkode: 1fb86...aed 2
CabinCruiser Skrevet 29. desember 2019 #13 Skrevet 29. desember 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det gjør den ikke. Du har innsynsrett i journalen, men du kan ikke kreve sletting eller retting av noe med mindre det er grovt uriktig eller irrelevant. GDPR overstyrer ikke dette. Anonymkode: 1fb86...aed Det er jo det jeg har skrevet.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #14 Skrevet 29. desember 2019 5 minutter siden, CabinCruiser said: Det er jo det jeg har skrevet. Det har ikke noe med GDPR å gjøre. Dette er regulert i helsepersonelloven. Anonymkode: 1fb86...aed
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #15 Skrevet 3. januar 2020 På 29.12.2019 den 16.31, AnonymBruker skrev: Det har ikke noe med GDPR å gjøre. Dette er regulert i helsepersonelloven. Anonymkode: 1fb86...aed En kan slette ting som ikke er riktig/belastende for vedkommende. Selve henvendelsen om slettelsen kommer også frem. En kan jo bare vise til loven hvis en vil slette/endre noe. Anonymkode: dab9b...624 1
_popcorn_ Skrevet 3. januar 2020 #16 Skrevet 3. januar 2020 Ryddet for innlegg signert helsepersonell. _popcorn_, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå