Gå til innhold

Tenker dere over hvor dataen lagres?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lest mye i det siste om at alt vi laster opp i Sharepoint, Dropbox osv lagres i USA, og at de har tilgang til å se alt. Dette gjelder jo også bedrifter og det offentlige i Norge. 

Er ikke det ganske skummelt? Tenker dere over hvor dataen lagres?

Anonymkode: 34997...ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tillegg går det meste av internett trafikk i gjennom Sverige som i følge sine lover har anledning til å overvåke all denne trafikken.

Kryptering er ihvertfall et minimums krav. Slike systemer er avhengig av tillit, og det skal veldig lite til før en slik tjeneste er død. 

Jeg er egentlig mer bekymret over alle metadataene som lagres. Som brukes av algoritmer til å gjette på hva jeg trenger av reklame og virker å vite veldig mye om meg.

Skrevet

Ser ikke hvordan noen av mine bilder, vaner på nett, eller data skal ha verdi for noen. 

Har alltid levd etter at jeg ikke gjør noe som ikke tåler forsiden på VG, med fullt bilde og navn. Og det føles ganske ok nå når man knapt vet hvem som har hvilken informasjon om deg. 

For å sikre meg mot "kidnapping" av verdifulle bilder, elektroniske versjoner av attester og så videre har jeg både dette i skyen, og på to fysiske servere hvorav en ikke er koblet til hjemmenettverket. Alt av kapital og sparing er delt på fire ulike plasseringer. 

Anonymkode: e60b0...6b2

Skrevet

Ja, helt klart. Jeg bruker ikke Digipost, digital helsejournal, Facebook eller andre sosiale media apper, har streng personvern på alt og prøver å ha en gjennomtenkt tilnærming til alt slikt. Det er likevel svært vanskelig å være "privat". Og skyen...

there-is-no-cloud-its-just-someone-elses

Så setter du deg i bilen og tror der er du litt alene, men som et lite regulert område er dette en av de verste overvåkere og dataprodusenter:

https://www.washingtonpost.com/technology/2019/12/17/what-does-your-car-know-about-you-we-hacked-chevy-find-out/

Anonymkode: 1bba9...c98

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...