Gå til innhold

Erstatning kompleks ptsd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om noen har søkt noe slags erstatning etter å ha fått denne diagnosen i godt voksen alder. Skader  etter Omsorgssvikt/ overgrep i barndom. Hvor får man Evt hjelp? 

Anonymkode: 32051...d9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville forhørt meg hos advokat. Det kan være vanskelig å dokumentere hendelser fra langt tilbake i tid. Har du gått i behandling og kan vise til journaler? Hva annet har du som kan bevise påstanden din? 

Og tenk over om dette er en kamp som er verdt å ta mtp tilstanden din. 

Anonymkode: c2fb3...51a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville forhørt meg hos advokat. Det kan være vanskelig å dokumentere hendelser fra langt tilbake i tid. Har du gått i behandling og kan vise til journaler? Hva annet har du som kan bevise påstanden din? 

Hva vet du om tilstanden til ts? 🤔

Anonymkode: 94888...44c

• Liker 1
Skrevet

Mannen min fikk erstatning for at barnevernet plassert han hos fosterforeldre som mishandlet han.... blant annet. Det var en typ kommunal erstatning som ble vedtatt i en slags nemd. Husker ikke helt eksakt, er ca 4 år siden tipper jeg. Han måtte fraskrive seg retten til å gå til rettsak senere. Han hadde ikke fått en diagnose enda, det var ikke relevant. Han har cptsd og dissosiativ lidelse. 

Anonymkode: 24ee4...87c

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har legejournaler fra voksen alder. Gått i behandling. Uføretrygdet. Har jo ingen bevis annet enn mine ord.  Tenker også at det kanskje ikke er verdt det,at det kan bli for tøft. 

Skrevet

Jeg brukte advokaten min fra en annen sak, og sendte inn erstatningskrav til KVE. Fikk mellom 400 og 500k for gjentatte overgrep i barndommen.

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om tilstanden til ts? 🤔

Anonymkode: 94888...44c

Les setningen en gang, og tolk det på nytt. 

Er ganske enkelt å forstå at AB mener at det å ta denne kampen kan bli veldig tøff for trådstarter. Det å søke om erstatning og evt gå igjennom en rettssak er krevende, for hvem som helst - og da prøver AB til å få trådstarter til å reflektere over om det er verdt å ta kampen. 

Denne påstanden er ganske generell, og er ikke spesifikt rettet mot TS - som du tolket.

Anonymkode: da68f...a2d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri søkt slik erstatning, men vet at helsejournaler som går over en lengre tidsperiode kan være med å underbygge et krav.

Har politi / barnevern vært involvert, kan dokumentasjon fra disse etatene være til hjelp.

Dersom du var skoleelev i perioden, kan du også be om innsyn i skolepapirer - i mange tilfeller kan det finnes en elevmappe. Når det gjelder omsorgssvikt kan også tannlegejournaler fra barndommen være til hjelp.

Prøv å tenke på hvilke offentlige etater som kan ha vært involvert med deg eller familien din i den perioden. Jeg har jobbet mye med å finne slik dokumentasjon for folk, og det hender at jeg klarer å finne informasjon som den det gjelder ikke selv er kjent med at eksisterer. Det er ikke sikkert at du finner noe slik, men jeg synes at du skal forsøke.

Sett deg gjerne ned med penn og papir, og noter deg hvilke offentlige etater du kan ha hatt kontakt med, og ca. hvilket tidspunkt. Det kan være vanskelig å huske, men det kan være til god hjelp for å finne dokumentasjon.

Ring gjerne «Rettferd for taperne», Arkivverket eller ditt nærmeste interkommunale arkiv og be om hjelp. De får mange telefoner fra folk i din situasjon, men det er enklere for dem å hjelpe deg hvis du har noen ledetråder å jobbe etter. 

Jeg håper inderlig at du forsøker å søke erstatning. Det er en grunn til at disse erstatningsordningene finnes.

Har ikke noe særlig peiling på jussen her, men jeg er god på dokumentasjon. Svarer gjerne på spørsmål her i tråden hvis det kan være til hjelp!

Anonymkode: 7c468...550

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, duplexx skrev:

Jeg brukte advokaten min fra en annen sak, og sendte inn erstatningskrav til KVE. Fikk mellom 400 og 500k for gjentatte overgrep i barndommen.

KVE? var det slik at du måtte til spesialist og få prosentregnet invaliditet? 

Anonymkode: ca0f5...e5f

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

KVE? var det slik at du måtte til spesialist og få prosentregnet invaliditet? 

Anonymkode: ca0f5...e5f

Kontoret for voldsoffererstatning (KFV, beklager!). Hele saken ble anmeldt og henlagt da jeg var i tenårene, er snart 30 nå. Om saken må være henlagt for å søke til KFV vet jeg ikke.

Invaliditet er ikke medregnet her, jeg er på AAP per nå, og søknaden til KFV ble sendt inn før jeg fikk en nyere oppdatert uttalelse fra DPS (epikrise med diagnoser).

Det er samlet en bråte med papirer, fra DPS  tidligere, BUP, avhør og behandlere og legejournal. Mulig det hjalp at jeg hadde en god del papirer på meg, som går mange år tilbake. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg lurer på om noen har søkt noe slags erstatning etter å ha fått denne diagnosen i godt voksen alder. Skader  etter Omsorgssvikt/ overgrep i barndom. Hvor får man Evt hjelp? 

Har du anmeldt saken tidligere? Det er vesentlig for om du kan ha krav på voldsoffererstatning eller ikke. Du begynner i hvert fall ved å snakke med advokat. 

Anonymkode: d5766...3c7

Skrevet

for en beskjeden person som ble mobbet og utfryst gjennom hele barneskolen, og ødelagt psykisk. ikke fungert i jobb, pådratt seg flere autoimmune sykdommer som følge av kronisk angst(klarer ikke slappe av). 30 år siden nå, ikke politi ppu eller andre instanser involvert, så ingen dok å finne. hva slags erstatning kan en sånn søke? er det ikke kommune som evt ville blitt saksøkt?

Anonymkode: e7b45...f78

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

for en beskjeden person som ble mobbet og utfryst gjennom hele barneskolen, og ødelagt psykisk. ikke fungert i jobb, pådratt seg flere autoimmune sykdommer som følge av kronisk angst(klarer ikke slappe av). 30 år siden nå, ikke politi ppu eller andre instanser involvert, så ingen dok å finne. hva slags erstatning kan en sånn søke? er det ikke kommune som evt ville blitt saksøkt?

Anonymkode: e7b45...f78

Da er det nok kommunen man ville gått til sak mot da, ja. Men siden dokumentasjonen er fraværende, så vil man ikke komme langt. Å vinne fram mot kommunen er veldig vanskelig, selv med mye dokumentasjon på plass. Det at det i tillegg har gått 30 år vil nok ikke gå i din favør. Vet ikke om det i slike tilfeller jobbes ut fra en foreldelsesfrist. 

Anonymkode: d5766...3c7

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar. ALLE i beste mening;). Jeg orker nok ikke denne kampen kjenner jeg. Omfattende prossess sikkert. 🙈 men god jul allemannalle 🎅🏻

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...