AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #1 Skrevet 17. desember 2019 Tenker å reise til New York til våren med ei venninne. Vi vil gjerne være 4-5-6 dager. Hva trenger vi å gjøre i forkant? Bestille visum, regner jeg med, hva mer? Ingen av oss har rulleblad, så regner med det blir innfridd. Er det veldig pes å komme gjennom tollen i New York, eller går det forholdsvis fort unna for seg? Hva kan vi forvente i New York som er annerledes enn andre steder vi reiser? Er det mye mer kø, folksomt over alt og kaos? Anonymkode: 3f25d...2ba
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #2 Skrevet 17. desember 2019 Bestille hotell, så bestille visum. Du må skrive inn adresse for oppholdet i visumsøknaden. Ellers er det ikke mer å huske på annet enn reiseforsikring. Sist jeg fløy til New York (newark flyplass) var jeg gjennom tollen en halvtime etter at flyet hadde landet. Pleier å gå veldig greit. Ellers er ikke New York noe annerledes enn andre storbyer med tanke på folkemengder osv. Er like travelt rundt de største attraksjonene i andre land. Anonymkode: 577fc...9da
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #3 Skrevet 17. desember 2019 Du trenger ikke visum, men ESTA. Bestill på offisiell side, feks her: https://esta.cbp.dhs.gov/ Finnes mange «mellomleddsider» som tar betalt mye mer enn det koster. Bestill hotell først som personen over nevner. Tollen i USA går som regel kjapt, det som kan ta tid er “immigration”. I NY har jeg brukt alt fra 20 min til 2 timer. De oppfører seg ganske kjipt der, greit å være obs på det. Tiss før du steller deg i kø Hotell i NY er dyrt så hold av litt penger til det. Jeg liker å bestille diverse sightseeing på forhånd i byer som NY for å slippe timesvis med kø osv. Ved times square kan du få billige billetter til musical samme dag. Jeg likte rockefeller center bedre enn empiri starte. Kulere utsikt derfra. Anbefaler å sette seg inn i t-banesystemet, det er genialt og går stort sett raskere enn taxi grunnet kronisk rush. Anonymkode: a2d6a...d25
spinner Skrevet 17. desember 2019 #4 Skrevet 17. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg likte rockefeller center bedre enn empiri starte Rockefeller Center istedenfor Empire State Building. Omtrent samme høyde og du kan se på ESB. Kortere køer, kan også forhåndsbestilles. Ellers Staten Island Ferry for å se frihetsgudinnen og Manhattan fra sjøen. Utrolig nok gratis.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #5 Skrevet 17. desember 2019 Først hotell, så ESTA, som beskrevet over. Immigration kan være både og. Overhold alle regler, vær seriøse og rolige i køen, svar rolig på spørsmål selv om de er litt brå og sure. Bo - Soho. Jeg har også bodd ved Midtown, det er veldig turistifisert, men er gangavstand til mye. Og downtown/financial, det er ganske dødt på kvelden, men litt rimeligere. Å gjøre som førstegangs besøkende - t-banen over til Brooklyn, gå over Brooklyn bridge tilbake. Se byen fra oven. Jeg liker både word trade, Rockefeller og Empire, det er ulike opplevelser. I førstnevnte må du booke tid. I de andre vil jeg anbefale tidlig morgen for å slippe kø. World trade memorial. The High line. Sør i central park. Dropp Frihetsgudinnen (bare kø, og man ser lite på selve øya), men ta gjerne turistbåt eller SI ferja for å se både skyline og statuen. Times square. Det er mye folk. Men byen er også bygd for det, så det oppleves ikke kaotisk eller klaustrofobisk. Jeg går, eller tar t-banen. Innimellom taxi, men det innebærer ofte mye kø. Anonymkode: ce090...97e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå