AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #1 Skrevet 17. desember 2019 Hei. jeg skammer meg og veit ikke helt hvordan jeg skal ta tak i dette selv. Kanskje noen fremmede har råd? Min nærmeste familie kan jeg dessverre ikke gå til. jeg har alltid hatt en frykt for visse matvarer, i perioder. I tenårene var det ekstremt, så overspiste jeg til jeg fikk fysisk vondt også deretter trente jeg ca 3t om dagen i perioder. Deretter sultet jeg meg. Dette var som en spiral. Nå har jeg blitt voksen, og fått mitt 2 barn (6mnd). Og jeg er blitt så feit. Min mormor kommenterer direkte at jeg er feit og kjøper alt mulig Av slankeprodukter til meg. Min mor forteller meg hvor mye mindre hun er enn meg, og ble direkte fornærmet når jeg sa at vi hadde ca samme str på rumpa. Min far analyserer alt jeg spiser og gir meg alltid de minste porsjonene når han legger mat på tallerken. Han Er veldig imot at jeg skal spise noe annet enn rent kjøtt og grønnsaker. f.eks Når jeg var høygravid nektet han å kjøpe en hamburger til meg, men han skulle kjøpe det til de andre som var tilstede. Siden vi som var på besøk hos han var sultne. Min farmor gir meg alt av slankeprogram ho kommer over. Mine nærmeste venninner er naturlig tynne. Og de sliter med å forstå problemene mine. Min mann viser ikke interesse for meg, men han sier han synes jeg er fin. Men jeg ser jo selv at jeg er tjukk og skjønner godt at han ikke tenner på meg lenger. Jeg veier jo 25kg mer enn når vi møttes. jeg er 161cm og veier 93kg. Magen og puppene henger, jeg er ikke vakker eller noe fin å se på. dråpen var at jeg fikk avslag på uføreforsikring pga vekta mi.. De frykter hjerte og karsykdommer. Jeg forstår dem godt Jeg har hittil gått ned 17kg siden fødsel. Jeg spiser kjøtt/kylling/fisk 2 dager i uken og resterende er vegetarisk. Jeg unngår også brød, pasta og ris til den grad det går. Jeg forsøker også å ikke spise så mye meieri pga fettet. Men nå har jeg begynt å bli redd for å spise frukt, f.eks banan. Jeg har begynt å gjøre en del trening hjemme, og jeg holder på lenge hvis jeg har spist noe som hodet mitt ikke aksepterer. Som f.eks peanøttsmør eller for mye avokado. Jeg har meldt meg inn på treningssenter. Men tør ikke å dra dit pga jeg er så tjukk. Jeg ønsker ikke å være ho tjukke som andre stirrer på. jeg spiser helst kun broccoli med ost eller vegansk ost. Da helst bare det i løpet av dagen. Jeg leser uendelig med artikler om trening, kosthold og hvor lite en menneskekropp trenger. Jeg kalkulerer ofte det jeg spiser på appen Lifesum. Og tar lakserende om jeg går mange kalorier over planlagt mål for dagen. Jeg ser selv at dette ikke er bra. Men jeg sliter med å gi slipp. Jeg vil fortsette fordi jeg går ned i vekt, og jeg vil ikke bli feitere. Jeg blir kvalm av meg selv. Jeg vil egentlig være i fred og ha det sånn her, men det går ikke. Det er ikke sunt. har noen vært igjennom lignende? Jeg sliter voldsomt med meg selv. Jeg går i terapi, men har klart å holde dette skjult. Jeg skammer meg sånn. Ingen rundt meg reagerer på det, for alle synes det er bra jeg blir tynnere. Anonymkode: e52a0...347
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #2 Skrevet 17. desember 2019 Du er syk, og de rundt deg gjør deg sykere. Denne sirkelen må du få stoppet, og et godt sted å starte er fastlege ❤️ Anonymkode: edbae...0ef 7
Måbarefåsiat... Skrevet 17. desember 2019 #3 Skrevet 17. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du er syk, og de rundt deg gjør deg sykere. Denne sirkelen må du få stoppet, og et godt sted å starte er fastlege ❤️ Anonymkode: edbae...0ef Jepp!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #4 Skrevet 17. desember 2019 Jeg tror du hadde hatt godt av en prat eller chat med ROS - Rådgivning om spiseforstyrrelser Anonymkode: ef15b...31a 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #5 Skrevet 17. desember 2019 Du bør snakke med fastlegen og kanskje han kan henvise deg til noen som kan mye om dette. Mitt råd er å spise normalt. Få i deg nok vitaminer og mineraler og begynn å gå turer. Prøv å ta avstand fra familien din en periode når du jobber med dette. Eller si tydelig fra. Anonymkode: d1623...8c0
_popcorn_ Skrevet 17. desember 2019 #6 Skrevet 17. desember 2019 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Med vennlig hilsen, _popcorn_, mod 1
Fremhevede innlegg