Mentos Skrevet 17. desember 2019 #1 Skrevet 17. desember 2019 Jeg har en jeksel i overkjeven som er helt død. Den ligger nest bakerst ved siden av visdomstanna. Tanna må enten trekkes eller rotfylles. Hva ville dere gjort med den? Jeg var hos tannlegen i dag og forklarte at jeg må gjøre noe med den før jeg flytter til USA. Skal bli der i ett år og reiser i slutten av januar. Hun hadde ikke mulighet til å rotfylle den før jeg reiser, men sa at siden den ikke gjorde vondt nå kunne jeg 1) enten satse på at jeg ikke får vondt mens jeg er i USA og evt rotfylle når jeg kommer tilbake, eller 2) trekke den før jeg drar. Hun ville uansett ikke anbefale at jeg trekker den, men det vil vel ingen tannlege. Alternativt kan jeg prøve å dra til en annen tannklinikk som kan rotfylle den, men det blir dyrt. Forsikringen dekker ikke behandling mens jeg er i USA ettersom problemet er kjent før jeg drar. Jeg tenker jo selv at det hadde vært mest lettvint å trekke, men jeg vet ikke om jeg kommer til å angre. Samtidig hadde det vært helt krise om den begynte å gjøre vondt mens jeg er i USA. Jeg hører så mye forskjellig. Noen sier at trekking skal være siste utvei, andre sier at jeg ikke kommer til å ha behov for tanna, eller at rotfylling til og med kan føre til infeksjoner senere.. Hva tenker dere? Tar imot alle gode råd. Hilsen kvinne 23 år.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #2 Skrevet 17. desember 2019 Du er altfor ung til og begynne og trekke tenner nå. Rotfylling tar jo tid. Hvis den ikke er vond så la den vær det hadde jeg gjort. Har selv gått på hold i flere år med bakre tann oppe som er et problem. Men så lenge den ikke er vond lar vi den være. Anonymkode: 0395f...f60
Mentos Skrevet 17. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er altfor ung til og begynne og trekke tenner nå. Rotfylling tar jo tid. Hvis den ikke er vond så la den vær det hadde jeg gjort. Har selv gått på hold i flere år med bakre tann oppe som er et problem. Men så lenge den ikke er vond lar vi den være. Anonymkode: 0395f...f60 Takk for svar. Jeg har hatt problemer med denne tanna to ganger tidligere, og begge gangene har jeg fått midlertidig bedøvelse/fylling som har vart i ett års tid. Tok meg aldri råd til å rotfylle den dessverre. Men nå er det nesten ett år siden jeg fikk midlertidig bedøvelse i den sist, og jeg frykter at den kan begynne å gjøre skikkelig vondt når som helst. Føler det er en stor risiko å flytte til utlandet når den plutselig kan begynne å bli vond.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #5 Skrevet 17. desember 2019 Jeg trekte nettopp bakerste jeksel nede (den vedsiden av visdomstannen) og har ingen problemer som følge av det. Tannlegen sa at det ikke gjorde noe å fjerne de bakerste jekslene da man klarer seg fint uten dem. Anonymkode: 23927...446 1
Kvartz Skrevet 17. desember 2019 #6 Skrevet 17. desember 2019 Jeg trekker ikke tenner hvis jeg absolutt ikke må, vil jo gjerne har noen tenner igjen når jeg blir litt eldre. Har forresten bare trekt visdomstenner.
Mentos Skrevet 17. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2019 21 minutter siden, Kvartz skrev: Jeg trekker ikke tenner hvis jeg absolutt ikke må, vil jo gjerne har noen tenner igjen når jeg blir litt eldre. Har forresten bare trekt visdomstenner. Er litt sånn jeg også føler. Men vet ikke om jeg rekker å rotfylle før jeg drar. Burde kanskje høre med andre tannlegeklinikker
Kvartz Skrevet 17. desember 2019 #8 Skrevet 17. desember 2019 1 time siden, Mentos skrev: Er litt sånn jeg også føler. Men vet ikke om jeg rekker å rotfylle før jeg drar. Burde kanskje høre med andre tannlegeklinikker Ja jeg ville ringt rundt å sjekket om andre har mulighet til å rotfylle den.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #9 Skrevet 18. desember 2019 Har rotfylt den bakerste jekselen, og tror ikke jeg hadde gjort det igjen. Det må være det værste jeg har vært med på noen gang. Anonymkode: 29309...549
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #10 Skrevet 19. desember 2019 Jag ville utvilsomt trukket tannen. Hvis du likevel bestemmer deg for å rotfylle, så gjør det hos en dyktig spesialist. Anonymkode: 10285...a8b
dillyduzit Skrevet 19. desember 2019 #11 Skrevet 19. desember 2019 (endret) På 18.12.2019 den 3.53, AnonymBruker skrev: Jeg trekte nettopp bakerste jeksel nede (den vedsiden av visdomstannen) og har ingen problemer som følge av det. Tannlegen sa at det ikke gjorde noe å fjerne de bakerste jekslene da man klarer seg fint uten dem. Anonymkode: 23927...446 Samme her. Trakk min for 5 år siden, ikke hatt noen problemer siden. Nesten, jeg trakk den oppe. Endret 19. desember 2019 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #12 Skrevet 22. desember 2019 On 12/17/2019 at 10:39 PM, Kvartz said: Ja jeg ville ringt rundt å sjekket om andre har mulighet til å rotfylle den. Bor du i en by med tannlegehøgskole? Be tannlegen din henvise deg! med hast. Du vil dø hvis den begynner å gjøre vondt på reise. Det vil i hvertfall føles sånn. Anonymkode: c68fc...6b7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #13 Skrevet 22. desember 2019 Jeg trakk min.. var bare 28.. var en trøblete tann i flere år. Flere mislykkede midlertidige fyllinger og 2 mislykkede rotfyllinger. En befrielse å bli kvitt tanna. Har aldri angret Anonymkode: ea70a...18e
Silva Pluvialis Skrevet 22. desember 2019 #14 Skrevet 22. desember 2019 Er ikke rotfylling mye mer smertefullt? Jeg ville gått for det alternativet som gir minst fysisk smerte. Men det er meg da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå