Gå til innhold

Akademiker og vaktmester.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du bør lese "Hjulskift" av Vigdis Hjorth, om en litteraturprofessor som faller for en bilselger. 

Den har en strålende del hvor paret møter hennes omgangskrets, og hun tenker for seg selv at hadde mannen bare vært homofil, eller innvandrer eller transkjønnet, da hadde hennes omgangskrets vist seg som den mest liberale og inkluderende gjengen. Men når han kun er en bilselger er det lite inkludering å spore. 

Boka er bedre enn mitt referat altså.  

Anonymkode: 2ecf0...e3b

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? Vet du hvor ufattelig vanskelig det er å få tak i en vaktmester??! Løp og kjøp, du er 50 år. Du har 30-40 år igjen av livet ditt. Drit nå for faen i hva andre mener, og nyt Chopin.

Anonymkode: 9f8cf...3bb

• Liker 2
Gjest Guided Missy
Skrevet

Hold deg unna fyren. Han virker for bra for deg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Tusen takk for svaret Morten

Du har satt deg inn i problemstillingen og funnet essensen i det sosiale spillet som vi alle er en del av. På en intelligent og voksen måte ga du et konkret svar og unnlot å gå til angrep på det personlige plan. Svaret ditt ivaretok både min og vaktmesterens ståsted på en balansert og advekat måte. I tillegg utfordret du mine verdier på en verdig måte og åpnet øynene mine for tanker som er mer til hindring enn progresjon.

Jeg gikk inn på denne siden i håp om å finne kvinner som kunne gi meg svar, og den som ga meg et utfyllende svar er en mann.

Håper du får en fin jul og et godt nytt år😊

Hilsen Ts.

Anonymkode: 54088...380

Er det mulig å bli mer pompøs og arrogant? 

Anonymkode: e08c9...8cb

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du bør lese "Hjulskift" av Vigdis Hjorth, om en litteraturprofessor som faller for en bilselger. 

Den har en strålende del hvor paret møter hennes omgangskrets, og hun tenker for seg selv at hadde mannen bare vært homofil, eller innvandrer eller transkjønnet, da hadde hennes omgangskrets vist seg som den mest liberale og inkluderende gjengen. Men når han kun er en bilselger er det lite inkludering å spore. 

Boka er bedre enn mitt referat altså.  

Anonymkode: 2ecf0...e3b

Hvorfor være tolerant og inkluderende om det ikke er på moten? 🤔

Når jeg leser tråder som dette på kg (finnes nok de som tenker sånn), så forstår jeg veldig godt hvordan mennesker kan ha tillatt slaveri eller naziregime! Hvor enkelt det er for mennesker å miste empati med andre som de mener ikke er som dem selv, som tenker at andre mennesker er enkle kategorier og intet mer. På en måte er det skummelt, da mennesker tydeligvis fortsatt har egenskapen i seg der de kan myrde og ekskludere andre menneskegrupper i tusentall fordi de er "de andre" med x og y egenskaper man ikke liker.

• Liker 2
Skrevet

Det er du som skal være sammen med mannen, ikke din familie, kolleger eller venner. Jeg har en høy stilling innenfor medisin. Jeg har 10 års utdannelse og tjener fem ganger så mye som kjæresten min, som også arbeider som byggdrifter. Jeg hadde også litt sånne tanker som deg da jeg møtte han, men etter en liten stund sammen med han så skammet jeg meg over tankene mine. Etter å ha vanket i et miljø halve livet mitt der alle har årelang utdannelse, høye stillinger og god inntekt, så har jeg skjønt at det finnes intelligente og spennende mennesker i lavtlønnsyrker også. Kjæresten min har fått meg til å våkne opp og se verden med andre øyne. Han er faktisk den mest spennende og intelligente mannen jeg kjenner. 

Anonymkode: 04127...269

• Liker 3
Skrevet
På 15.12.2019 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Dette må være troll? Ingen bryr seg nevnverdig om akademisk bakgrunn? Så lenge folk har fast jobb og inntekt og trives i jobben så er det vel samme om de er kloakktømmer eller professor?

Anonymkode: 201c8...d67

Det er faktisk absolutt ikke sant. Du er, rent beviselig, helt på jordet. Folk er ekstremt opptatt av sosial status. Det er ikke Min mening, det er fakta fra verden. Vær sur på dem, men du tar feil. 

• Liker 2
Skrevet

Unnskyld at jeg er frekk, men han høres ut som om han er over "din stand". 

Anonymkode: c82f0...365

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er du som skal være sammen med mannen, ikke din familie, kolleger eller venner. Jeg har en høy stilling innenfor medisin. Jeg har 10 års utdannelse og tjener fem ganger så mye som kjæresten min, som også arbeider som byggdrifter. Jeg hadde også litt sånne tanker som deg da jeg møtte han, men etter en liten stund sammen med han så skammet jeg meg over tankene mine. Etter å ha vanket i et miljø halve livet mitt der alle har årelang utdannelse, høye stillinger og god inntekt, så har jeg skjønt at det finnes intelligente og spennende mennesker i lavtlønnsyrker også. Kjæresten min har fått meg til å våkne opp og se verden med andre øyne. Han er faktisk den mest spennende og intelligente mannen jeg kjenner. 

Anonymkode: 04127...269

Jeg måtte le litt der, men det er nok litt tragisk også. Det sier litt om "hjernevaskingen" i samfunnet. Som om intelligente mennesker alltid velger eller havner i høystatus- stillinger. Jeg har møtt ulike mennesker fra ulike steder i livet og samfunnet, jeg har møtt meget intelligente mennesker som blir sett på som lavstatus og jeg har sett egoistiske drittseker med høy status. 

Om man ønsker omgi seg med interessante og åpne mennesker, så kan man ikke gå etter status, nei, man må gå etter individet. Selv om det skulle være statistiske trender, så betyr det ingenting når du møter det ene individet som bryter med all trend og statistikk. Man går da glipp av mye om man avviser et individ som er eksepsjonelt fordi det tilhører en kategori man ser ned på. 

Som deg har et av de menneskene som har hatt mest å si for min utvikling av tanke, hatt "lav status". 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Du kan kaste bort livet ditt på å finne den perfekte mann, eller du kan innse at det finnes ingen perfekt mann.

Det viktigste er å finne en som gjør deg glad.

Endret av abc123detvardet
Skrevet

Ts her.

Hva i all verden er dette for oppførsel? Beskyldninger for å være troll og attpåtil mann?

Pompøs?? Jeg takket Morten for å svare på spørsmålet mitt.

For moro skyld leste jeg igjennom andre damers problemstillinger med å finne seg partner og dette er tydeligvis helt vanlige årsaker til å sette spørsmål om mannen kan være en potensiell partner: Høyde, hårfarge, mangel på hår,, utdanning, arbeid, mangel på arbeid, bosted, familie, sosial bakgrunn, mangel på førerkort, lønn, gjeld, foreldre, musikksmak, klær, fysisk form, nåværende og tidligere sykdommer, politisk ståsted, verdisyn, og ikke minst samtaleferdigheter.

Resten av kvelden tilbringes til tonene av Georges Bizet’s Perlefiskerne, mens jeg lager eplekake til vaktmesterens lunsj i morgen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sååå glad for at jeg ikke har vokst opp i et sånt miljø som deg, TS!

Man tror man har alt, men går glipp av så mye! Nå har du sjansen til å utvide din horisont med en fyr du digger! Ikke la alle de gale grunnene stoppe deg fra den lykken!

Håper det blir klinings over eplekaka! Go for it!

(Litt for sleivete språk for deg? ;) )

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her.

Hva i all verden er dette for oppførsel? Beskyldninger for å være troll og attpåtil mann?

Tenk at du har så tåpelige meninger at de blir oppfattet som trolling, er ikke det interessant?

• Liker 3
Skrevet

Akademisk meg her og der. Snobberi er det. 

Hvor mange menn som han finnes det? All in, du har skutt gullfuglen. 

Gjest theTitanic
Skrevet
På 15.12.2019 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Har profil her inne men ønsker å ta denne som anonym

Jeg har noen tanker om å velge en partner under din stand om dere skjønner.

Kort om meg selv

Jeg har en lang utdanning og master i et tungt akademisk fagfelt, og innen dette er jeg også en anerkjent foredragsholder. Er nå i femtiårene, enslig, uten barn og tidligere samboere har vært på mitt nivå sosialt. I tillegg kommer jeg fra en familie der alle medlemmene og partnere har akademisk bakgrunn.

Og nå kommer tankene mine.

På bygget jeg jobber er det ansatt en byggdrifter/vaktmester som jeg har falt for. Han er en helt vanlig person, men har evnen til å lyse opp rommet han kommer inn i og utstråler en trygghet og stabilitet jeg aldri har sett før.

Jeg har funnet ut at han tidligere hadde en høy teknisk stilling innen oljeindustrien, men ble oppsagt i oljekrakket og er nå kjempefornøyd med jobben som vaktmester.  Utdanningen er kun videregående med fagbrev, men evnene går langt utover dette.Videre er han svært interesert i i Tysk opera og filosofer, og er ofte i Tyskland på kulturelle reiser. Snill og vennlig og behandler alle med respekt, og er en demper på konflikter og uro.

Jeg ba han hjem for å fikse oppvaskmaskinen min, og resten av kvelden var en drøm der vi satt på verandaen og diskuterte europeisk politikk til tonene av Chopin. Og det hender jeg stikker innom verkstedet hans i lunsjen og slår av en prat. Jeg har opplevelsen av at dette setter han også stor pris på

Men nå er dette blitt lagt merke til innenfor mine kolleger og familie.

Noen har sagt rett ut at dette må jeg ikke gå inn i. Over tid blir forskjellen for stor og som mann vil han føle seg underlegen. Familien min kaller meg på spøk Fru Vaktmester og tar ikke følelsene mine på alvor. De anbefaler å gå for en mann med akademisk bakgrunn, da de ikke veit hvordan de skal omgåes en med lav utdanning.

Så, er det noen der ute med høyere utdanning som kan gi meg råd eller har personlige erfaringer innenfor samme situasjon?

Det høres ut som om du vil unnskylde hans "dårlige" stilling ovenfor venner og kjente (+oss) med interesser typisk for akademikere. Er ikke det litt dårlig holdning? Du vil at han skal ha forståelse for ditt yrke og din plass i "hiearkiet", men må han være på nøyaktig samme plan for å leve godt sammen eller er det bare det at du skjemmes ovenfor kjentfolk? 

Gjest theTitanic
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Tusen takk for svaret Morten

Du har satt deg inn i problemstillingen og funnet essensen i det sosiale spillet som vi alle er en del av. På en intelligent og voksen måte ga du et konkret svar og unnlot å gå til angrep på det personlige plan. Svaret ditt ivaretok både min og vaktmesterens ståsted på en balansert og advekat måte. I tillegg utfordret du mine verdier på en verdig måte og åpnet øynene mine for tanker som er mer til hindring enn progresjon.

Jeg gikk inn på denne siden i håp om å finne kvinner som kunne gi meg svar, og den som ga meg et utfyllende svar er en mann.

Håper du får en fin jul og et godt nytt år😊

Hilsen Ts.

Så du gikk ut fra at det ikke er reflekterte svar å få fra menn....? 

En skal ikke undervurdere en vaktmester. Løsningsorientert, nevenyttig, praktisk og ansvarlig. Og du påpeker gode mellommenneskelige egenskaper. Hørtes ut som et funn. 

Skrevet

Hvis du selv er intellektuelt anlagt, er det nok genrelt ganske risikabelt å satse på en håndverker. Det kan fort bli et veldig kjedelig og ubalansert forhold. Men denne fyren høres jo ut som en fin match til dine intellektuelle interesser - en som ikke primært er opptatt av å snekre terrasser eller mekke bil.

Anonymkode: 5637a...3f1

• Liker 1
Skrevet

TS, det var, for noen få år siden, en trend blant hipstere og andre kulturelitefolk å bli tømrer, snekker o.lign som en motvekt til et meningsløst liv i elfenbeinstårnet. For hvor viktig er det egentlig det du og dine akademiker-venner gjør? Ikke alle akademikere har meningsfylte jobber som faktisk bidrar til andres liv. Det gjør en vaktmesters jobb.

Anonymkode: 2585d...fc0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Pompøs?? Jeg takket Morten for å svare på spørsmålet mitt.

For moro skyld leste jeg igjennom andre damers problemstillinger med å finne seg partner og dette er tydeligvis helt vanlige årsaker til å sette spørsmål om mannen kan være en potensiell partner: Høyde, hårfarge, mangel på hår,, utdanning, arbeid, mangel på arbeid, bosted, familie, sosial bakgrunn, mangel på førerkort, lønn, gjeld, foreldre, musikksmak, klær, fysisk form, nåværende og tidligere sykdommer, politisk ståsted, verdisyn, og ikke minst samtaleferdigheter.

Resten av kvelden tilbringes til tonene av Georges Bizet’s Perlefiskerne, mens jeg lager eplekake til vaktmesterens lunsj i morgen.

Og her gikk du for langt.....😂😂😂😂😂

Anonymkode: b1807...112

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...