AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #1 Skrevet 15. desember 2019 Om noen hadde laget noe hjemmelaget og solgt, hadde du kjøpt da? Hadde du kjøpt for å støtte en liten bedrift. Ja da mener jeg altså dem som har tatt hobby et steg videre. Hvis det var snakk om å selge feks hjemmelaga te, smokkesnorer, body lotion, fotbad salt, lys, badebomber, såpe osv. Dere skjønner. Er dette noe dere hadde kunnet kjøpt av noen som hadde laget det selv? Måtte du kjent personen for å hatt lyst å kjøpe? Eller kunne du kjøpt av en du ikke kjenner? Gjerne svar utfyllende og med hvorfor/hvorfor ikke. ts Anonymkode: 5fbf7...967
Fru Uperfekt Skrevet 15. desember 2019 #2 Skrevet 15. desember 2019 (endret) Ja om det var noe jeg trengte og ikke gadd lage selv. Har en jeg kjøper såpe av hver jul og en jeg kjøper drops av. Dette er ting jeg kan og vet hvordan en lager selv men pga småbarn ikke setter igang med selv. Vet at mye av de "hjemmelagde" tingene mine barn får fra slekten til jul egentlig er kjøpt fra andre. (Vi ønsker alltid hjemmelagd/brukt) Når det kommer til næringsmidler jeg kjøper hos private som selger ønsker jeg konsekvent å se tillatelsen fra Mattilsynet. Endret 15. desember 2019 av Fru Uperfekt
Suuunny Skrevet 15. desember 2019 #3 Skrevet 15. desember 2019 1 time siden, Fru Uperfekt skrev: Ja om det var noe jeg trengte og ikke gadd lage selv. Har en jeg kjøper såpe av hver jul og en jeg kjøper drops av. Dette er ting jeg kan og vet hvordan en lager selv men pga småbarn ikke setter igang med selv. Vet at mye av de "hjemmelagde" tingene mine barn får fra slekten til jul egentlig er kjøpt fra andre. (Vi ønsker alltid hjemmelagd/brukt) Når det kommer til næringsmidler jeg kjøper hos private som selger ønsker jeg konsekvent å se tillatelsen fra Mattilsynet. Ja veldig koselig med hjemmelaget. Kanskje en til og med er med på å støtte opp en liten lokal butikk😊 angående næringsmidler, så forestår jeg godt at du ønsker å se tillatelse. Vet jo ikke hvordan andre har det hjemme om man ikke kjenner dem. Tenker nå hvertfall jeg😊 ts
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #4 Skrevet 15. desember 2019 Jeg kan kjøpe hjemmelaget lys, dekorasjoner, ting av tre, ting som er strikket eller sydd. Kjøper ikke ting som skal spises/drikkes av privatpersoner, da mange har helt skrekkelig hygiene. Hjemmelagde såper ser jeg ikke vitsen med, det er bare kliss og ikke mye vask i det. Anonymkode: 735d6...a3c
Ullvott Skrevet 15. desember 2019 #5 Skrevet 15. desember 2019 Jeg kjøper den type produkter når jeg besøker ulike markeder, men for at jeg skal handle mer regelmessig må det skille seg ut på en måte som gjør at jeg ønsker akkurat det produktet. Det kan handle om egenskaper som smak, form, kvalitet (til en viss grad), at det er noe som du er omtrent alene om å tilby osv. Man må derfor velge sine produkter med omhu. Jeg handler gjerne lokalt og strekker meg for å støtte lokale virksomheter, men all betalingsvillighet har en grense. Av åpenbare grunner er storskala masseproduserte produkter ofte mye billigere, så småskalaprodusenter kan ikke konkurrere på pris. Det er begrenset hvor ofte jeg kan unne meg et bittelite glass hjemmelaget syltetøy til 80 kroner når jeg kan kjøpe fire ganger så mye til under halve prisen på Kiwi. Dette selv om det hjemmelagede smaker mye bedre. Men på den annen side: håndarbeid selges også alt for billig. Hjemmestrikkede votter, kluter o.l. selges jo for en slikk og ingen ting, hvor timelønna til håndverkeren blir noe slikt som 3 kroner. Hvis jeg kjenner deg ville jeg antakeligvis handlet litt mer og litt oftere enn hvis jeg ikke kjenner deg.
Cata Skrevet 15. desember 2019 #6 Skrevet 15. desember 2019 I utgangspunktet nei. Jeg ville ikke kjøpt noe bare fordi det var hjemmelaget. Det kommer helt an på om jeg har bruk for akkurat den tingen. Ingen av de tingene du nevner i eksempelet ditt er noe jeg ville kjøpt på den måten rett og slett fordi jeg ikke trenger det. Dvs. såpe trenger jeg jo men da kjøper jeg flytende såpe på Europris... Det jeg kunne funnet på å kjøpe er hjemmestrikk dersom jeg hadde hatt behov for det og ikke hatt ork til å strikke selv. Opp gjennom årene har jeg slitt ut en god del strikkede tøfler fra markeder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå