Gå til innhold

Ta barn ut av skole en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta med 6-åring og 2-åring på besøk til bestemor på andre siden av landet over nyttår. Vi har ikke vært der siden i sommer da tur ble kansellert pga sykdom. Når vi først tar turen vil jeg gjerne at vi har mer enn lørdagen sammen, så jeg vurderer å dra fredag morgen eller torsdag rett etter skoletid - altså må 6-åringen ha fri. Går på skole i Oslo.

(Reise en fredag etter skolen er veldig hektisk med veldig mye folk på toget og OSL og særlig krevende med 2-åringen (er da fremme hos bestemor i 20-tiden).)

Er uerfaren med skole men vet at dette har vært et tema de senere år. Bør jeg derfor spørre lærer om fri? Er lærer forpliktet til å si nei? Vet at noen venner ikke melder fra på forhånd, men bare gjør det (vet ikke om de melder at de er «syke» eller ikke noe), da skolen ikke har noen sanksjonsmuligheter likevel. 

(Vi følger opp skolearbeid og har ikke hatt fravær siden 6-åringen begynte på skolen i august. Andre barn i klassen har fått fri for tilsvarende besøk, men da til annet land.)

Anonymkode: 40868...62a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare dra og that's it. Herregud. Man trenger jo ikke få lov til å reise til bestemor med sitt eget barn.

Anonymkode: c84f4...44e

• Liker 7
Skrevet

Jeg jobber som kan lærer og kan godkjenne inntil tre dager fri i slengen. Mer enn det må søkes via rektor. 

Helt sikkert rutiner for dette på skolen din. 

Anonymkode: 21462...833

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare dra og that's it. Herregud. Man trenger jo ikke få lov til å reise til bestemor med sitt eget barn.

Er jo greit å lære opp barna til å ha respekt for rutiner og formaliteter da.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo greit å lære opp barna til å ha respekt for rutiner og formaliteter da.

Er også greit å lære opp barna til å ha respekt for BESTEMOR og vise kjærlighet og omsorg... Hallo. Det er snakk om familie her!

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er også greit å lære opp barna til å ha respekt for BESTEMOR og vise kjærlighet og omsorg... Hallo. Det er snakk om familie her!

Hvor har jeg skrevet at man skal drite i bestemor? 

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uhm. Går an å gjøre begge deler. Respekt for bestemor og respekt for at det må søkes om fri, selv om hun får det uansett. 

• Liker 9
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta med 6-åring og 2-åring på besøk til bestemor på andre siden av landet over nyttår. Vi har ikke vært der siden i sommer da tur ble kansellert pga sykdom. Når vi først tar turen vil jeg gjerne at vi har mer enn lørdagen sammen, så jeg vurderer å dra fredag morgen eller torsdag rett etter skoletid - altså må 6-åringen ha fri. Går på skole i Oslo.

(Reise en fredag etter skolen er veldig hektisk med veldig mye folk på toget og OSL og særlig krevende med 2-åringen (er da fremme hos bestemor i 20-tiden).)

Er uerfaren med skole men vet at dette har vært et tema de senere år. Bør jeg derfor spørre lærer om fri? Er lærer forpliktet til å si nei? Vet at noen venner ikke melder fra på forhånd, men bare gjør det (vet ikke om de melder at de er «syke» eller ikke noe), da skolen ikke har noen sanksjonsmuligheter likevel. 

(Vi følger opp skolearbeid og har ikke hatt fravær siden 6-åringen begynte på skolen i august. Andre barn i klassen har fått fri for tilsvarende besøk, men da til annet land.)

Du må søke om fri. Læreren avgjør søknader om fri inntil 3 dager. Vi søker via kommunens side på nettet.

Anonymkode: 6c200...163

• Liker 2
Skrevet

Søk om fri i to dager til lærer, og reis onsdag ettermiddag!

Anonymkode: ed476...5b9

• Liker 2
Skrevet

Eller bare sendef melding at "unge xx ikke kommer på skolen idag" den dagen dere drar. Trenger ikke noen forklaring eller annet.

Skrevet

Jeg er lærer. Dette går helt fint om det bare er en veldig sjelden gang i blant :). Bare gi beskjed om at barnet ikke kommer på skolen på fredag. Du må ikke si hvorfor. 

Anonymkode: f3100...e28

• Liker 4
Skrevet

Her må vi søke via kommunens nettside. Var aldri et problem mens barna gikk på barneskole, men nå som de er på ungdomsskolen, ville jeg ikke gjort det. Nå er det for nært opp til videregående. Bare det ikke blir en vane, så tror jeg det går helt greit. 

Anonymkode: df3e8...e12

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar, da kan jeg bestille flybilletter og vite det ordner seg uten å komme på kant med skolen.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Søk om fri i to dager til lærer, og reis onsdag ettermiddag!

Anonymkode: ed476...5b9

Skulle gjerne tatt torsdag også, men det vil nok bli vanskelig på jobben. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar, da kan jeg bestille flybilletter og vite det ordner seg uten å komme på kant med skolen.

Du burde vel vente med å bestille flybilletter til du har fått grønt lys fra skolen, mener nå jeg. Jeg skjønner veldig godt at du vil besøke bestemor med barna dine. Vi har en samme sitiuasjon vi også, men bestemor bor ikke på andre kanten av landet da. Men skolen har jo visse regler de må følge. Og vi som foreldre må gjøre det som er nødvendig, uansett om det så bare er å søke om fri en dag. 

• Liker 2
Skrevet
On 12/15/2019 at 8:13 AM, AnonymBruker said:

Jeg er lærer. Dette går helt fint om det bare er en veldig sjelden gang i blant :). Bare gi beskjed om at barnet ikke kommer på skolen på fredag. Du må ikke si hvorfor. 

Anonymkode: f3100...e28

Du er lærer?

Barnet må ha melding på at det ikke kommer på skolen. Hvor har du det fra, at det er ikke nødvendig å skrive hvorfor? Det er stor forskjell på sykt barn, og barn som er ute og reiser. Barnet blir jo spurt om det. Gyldig og ugyldig fravær er to forskjellige ting. Kontaktlærer kan gi fri inntil tre dager, noe som skal innvilges før fraværet

• Liker 1
Skrevet

Virker som dette er forskjellig fra skole til skole, eller fra kommune til kommune. 

Anonymkode: 7d488...b0e

• Liker 1
Skrevet

Vi har bare snakker med kontaktlærerene de gangene vi har trengt det.

Skrevet

Du kan søke om permisjon, men det er relativt strenge regler for å dra på besøk. Likevel er det viktig å SI FRA. Si det som det er. Ingen lærer bryr seg om hva man skal så lenge det er en dag borte. Det man derimot blir forbanna over er foreldre som lyver og sier at barna er syke. Det verste som skjer er at barnet ditt får en dag ugyldig fravær registrert, men dette har ikke noen konsekvens. Fravær er jo fravær, og er sånn sett like uheldig for læring om man er syk en dag eller på ferie en dag.

Anonymkode: 0a37c...164

• Liker 2
Skrevet

Det gjorde vi flere ganger da barna gikk på barneskolen, var aldri noe problem å få fri en dag eller to før eller etter ei helg. Vi bor også langt unna nærmeste familie; 5-6 timer kjøring en vei. Så skal vi få noe ut av helga så er det best å kjøre på en torsdag. Søkte til læreren da læreren kunne innvilge tre dager fri. Utover tre dager måtte det søkes via rektor. 

Vi benyttet også anledningen da barna gikk på barneskolen til å ta de med til forskjellige storbyer i Europa pga yrket til mannen min. Han har en god deal der vi bare betaler en liten ledsager/familie-pris. Avtalen med skolen ble da at barna hadde fremføring for klassen der de viste bilder på skjerm og fortalte om byen de hadde vært i når de kom tilbake. 

Etter at de begynte på ungdomskolen så sluttet vi med dette pga strengere fraværsregler, ungdomsskolene her følger 10%-regelen på fravær, der man kan ikke ha mere enn 10% fravær i ett fag før man risikerer å ikke få karakter i faget. 

Det at vi regelmessig søkte fri på barneskolen hadde null innvirkning vedrørende arbeidsmoral og fravær på ungdomsskole og vgs. De har begge hatt lite fravær og gode karakterer 

Skrevet
9 timer siden, Millimani skrev:

Du er lærer?

Barnet må ha melding på at det ikke kommer på skolen. Hvor har du det fra, at det er ikke nødvendig å skrive hvorfor? Det er stor forskjell på sykt barn, og barn som er ute og reiser. Barnet blir jo spurt om det. Gyldig og ugyldig fravær er to forskjellige ting. Kontaktlærer kan gi fri inntil tre dager, noe som skal innvilges før fraværet

Og hva skal skje hvis det bare gis beskjed? Får barnet varsel om oppsigelse fra skolen?

Anonymkode: 478cd...db0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...