LadyGrey Skrevet 15. desember 2019 #21 Skrevet 15. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Men så dere det jeg skrev om at jeg HAR mulighet til å være hjemmom halvannen time, selv om det er slitsomt da jeg må tilbake igjen likevel - er det da likevel ikke forsvarlig? Dersom jeg eller kjæresten drar hjem hver mandag og er med hunden i halvannen time før vi drar igjen? Jeg kom nettopp på at vi trenger jo ikke begge å dra hjem og kunne hatt en partallsuke/oddetallsuke ordning, at vi drar hjem og ser til hunden annenhver mandag, kan det være en idé eller blir den for mye alene i løpet av dagen uansett? Tilsammen 10 timer trossalt, med oss med den etter 5 timer. Vi har også snakket aller mest om å ikke ha valp, for ingen av oss vil ha valp nå, men en voksen hund, spørsmålet var bare litt teit formulert. Mente heller voksen hund av rase, mest sannsynlig likevel fra en oppdretter, eller en ompasseringshund (enten av rase eller blanding), begge av mellomstor størrelse til stor. At hunden er alene fra 10-14:30 og så alene fra 16-22? Takk til deg med tipset fra mattilsynet, var noe sånt jeg ville vite. Vi har snakket litt rundt med familiene våre, og både hans og mine hunder har klart seg flere timer alene, men dette var voksne hunder vokst opp med oss og våre premisser. Hundene til kjærestens familie hadde stor hage med stor inngjerdet hundegård, noe vi ikke hadde (bare inngjerdet hage), men hundene våre klarte seg alle helt fint hvis vi var borte en gang i blant i mange timer (men vi har aldri vært en hel dag borte fra hundene altså, og heller ikke mange ganger!!). Og til dere andre så jo, JEG klarer meg helt fint i 12 timer uten å gå på do, men jeg vet jo at hunder har andre krav til livene sine enn hva jeg har, er jo derfor jeg lurer. Utenom dette med mandager er det nå det passer for oss å ha hund, hvis ikke kommer vi nok begge til å ta jobber eller andre ting hvor det ikke passer seg å plutselig skaffe seg hund. Gjør vi det nå har vi det ansvaret og det vi må ta hensyn til, for sånn sett passer det aldri å då hund eller barn for noen, men nå har vi jo fri hele 4 dager i uka hver og ellers veldig korte dager. Vi sitter mye hjemme, på bibliotek eller kafe og leser, men utenom bibliotek og kanskje kafe kan vi jo fortsette med det selv med en hund "på slep". Hunden vår kommer nok aldri etter dette skoleåret er ferdig til å bli alene noe mer enn en arbeidsdag, første og siste vi kommer til å gjøre er selvsagt å gå tur/slippe hunden ut for å gå på do, og passe på at ting ellers er greit. Anonymkode: db453...edd Det er jo så å si hele dagen?! Så kommer 8-10timers søvn i tillegg.. Hva tenker du med egentlig? Vent med hund!! Hvor egoistisk går det ann å bli.. Jeg ønsket meg hund i tidlig alder, men ble frarådet det mtp utdannese, bosted og livssituasjon. Når jeg var 25år var alt på stell og valpen kom i hus. Er veldig glad jeg ventet. Det fikk meg til å bruke god tid på å lese meg opp og få kunnskap og ikke minst velge riktig rase. Var på tur til å få meg en omplasseringshund, alaska husky. Har en heeelt annen rase i dag og takk gud for det. 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #22 Skrevet 15. desember 2019 Jeg har selv en omplasseringshund, og den krevde ekstremt mye nærhet det første halve året fordi den var utrygg etter å ha blitt forlatt av forrige eier. Å ha een var ikke noe lettere enn en valp, og sånn tror jeg ofte det er. Uansett er det ikke bare luft hunden trenger i løpet av en dag, men nærhet og kos. Da blir den mandagen veldig lang. Anbefaler å vente. Anonymkode: e59d2...013 1
Tvist Skrevet 15. desember 2019 #23 Skrevet 15. desember 2019 Det er jo uansett ikke så greit å få seg en hund når dere studerer. Kanskje må dere flytte, pendle, jobbe lange dager. Vent til livet er mer stabilt på lang sikt. 3
Julie Skrevet 15. desember 2019 #24 Skrevet 15. desember 2019 Vent! Til dere er i en livssituasjon som er mer «hundevennlig»! Vær så snill og tenk mer på hundens ve og vel mer enn eget ønske og behov om å ha hund. Som sagt - dere er unge og har hele livet foran dere. Å ha hund koster mye, både i tid,penger og ansvar. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #25 Skrevet 15. desember 2019 12 timer er for lenge. Ville ventet med hund! Tror forøvrig ikke på at du klarer å gå 12 timer uten å gå på do. Det er i alle fall ikke vanlig 🙈 Anonymkode: 574c4...f4a
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #26 Skrevet 15. desember 2019 Hvorfor sånn hastverk? Hvis dere har tid til hund til sommeren så er det bare ufattelig uforsvarlig å anskaffe seg hund før det! Og hvorfor skal dere ha hund? Hvordan passer en hund inn i livet deres? Hva kan dere tilby en hund? Husk at det er dere som velger hunden, den velger ikke dere, så da har dere også et ansvar med å kunne tilby hunden det den trenger. UANSETT valp eller voksen hund, det er IKKE greit å la den være så mye alene. Og selv om du stikker hjemom for halvannen time midt på dagen så blir hunden fortsatt uforsvarlig mye alene. Nei, vær så snill, jeg håper du har empati nok til ikke anskaffe hund før dere har en livssituasjon hvor en hund passer inn i bildet, for det gjør den ikke nå! At dere er oppvokst med hund begge to er aldri en gyldig grunn alene til å skaffe seg en hund. Dere må ha mange flere grunner enn det. Dere må kunne tilby hunden noe! Anonymkode: a311a...bb3 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #27 Skrevet 16. desember 2019 Kan dere ikke bare vente 12 uker med å skaffe den hunden? Syns det høres ut som en veldig dårlig idé å være borte fra hunden 12 timer en dag i uka de første ukene den skal bo hos dere. Hvis det hadde vært én mandag i halvåret hadde det vært noe annet, men hver eneste uke blir altfor mye Anonymkode: 40945...c30 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #28 Skrevet 16. desember 2019 Har en hund som sikkert fint kunne vært hjemme alene i 12t om det var krise. Men dette er noe som aldri skjer. Han hadde vært tissetrengt, og måtte nok fått en lang tur før og etter. og masse kos resten av dagen. En valp er alt for liten til å være hjemme så lenge, så ofte. Han hadde jo blitt kjempe sulten, og mest sannsynlig både tisset og bæsjet inne. Kanskje tilogmed spydd galle pga for sulten. I tillegg gnagd på ting. Vent til sommeren. Det beste er nå å bruke god tid på å finne rett rase, rett oppdretter og finne perfekte kullet. Anonymkode: e7ffd...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #29 Skrevet 16. desember 2019 Ville dere skaffet dere en baby nå? Tviler på det. En valp er ikke så veldig langt unna.. krever deg 100% den første tiden. Og den mandagen du snakker om.. det handler ikke om å komme hjem for å lufte valpen. Det handler om å stimulere hunden sosialt og gi den omsorg og kjærlighet. Bare det at dere VURDERER å skaffe valp i den situasjonen, forteller meg at dere ikke er klare for oppgaven. Vær så snill å ta tilbakemeldingene herfra til deg. For deres skyld, og for hundens! Anonymkode: 14904...792 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå