AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #1 Skrevet 14. desember 2019 Hei! Spørsmålet er satt HELT på spissen for å tilrekke svar så gjerne les før dere klikker helt på meg 😅 Jeg og samboer studerer deltid og jobber deltid begge to. Vi er begge vokst opp med hund og hatt hund til slutten av tenårene. Vi er 23 nå. Vi har tenkt på å skaffe oss hund igjen men sammen denne gangen, men vi har en problemstilling, og det er at vi ikke er hjemme fra 10-22 på mandager, noen av oss, frem til mai/juni og vi begge er ferdig med eksamener. Begge har skole 3 dager i uka og jobb 1, men forskjellige dager (og noen dager skole&jobb samme dag, men vi har faste dager det gjelder og ALLTID helgefri! Jobb/skole inkl reisevei max 6 timer de dagene det gjelder), så en av oss er alltid hjemme, utenom mandager, da vi begge er opptatte fra 10-14 og fra 17-22. Vi har mulighet til å komme hjem/være hjemme i rundt halvannen time på mandager, fra ca 15-16, men det er veldig (!!) stor omvei og mye tid som kommer til å brukes på å komme oss hjem for så å måtte dra avgårde etter det. Vi har ikke mulighet til å bytte det vi gjør på mandager. Dessuten er det bra om vi kunne gått på biblioteket med kollokvie eller sånt den tiden i mellom som vi begge har, men om vi får hund er den SÅ KLART(!!!!) første prioritet uansett hvor slitsomt det vil være. Her spør jeg bare om MULIGHETEN til å unngå det, om så bare én og annen gang og ikke nødvendigvis HVER gang. Dette er også kun et problem fra januar-mai. Vi begge tenker mellomstor til stor hund. Vi er vant til schæfer, samojed, collie (hunder han har hatt), labrador og golden retriever (hunder jeg har hatt). Vi bor et lite stykke unna familiene våre (et par timer å kjøre) så de kan dessverre ikke passe på sånn på mandager feks, selv om begge familiene våre gjerne hadde villet det. Hva tenker dere? Vi har snakket om hund i nesten 2 år nå, så vi synes begge det er på tide å se etter. Vi er usikre på om vi skal kjøpe via oppdrett eller omplassering men er jo fullt ut åpne for det siste alternativet. Får nok neppe hund før tidligst februar uansett, og da er det bare 12 uker (12 mandager max) det er snakk om. Erfaringer/tips/tanker? Anonymkode: db453...edd
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #2 Skrevet 14. desember 2019 Hadde ventet. En valp kan uansett ikke være alene lenge om gangen så den bør skaffes i en ferie. Anonymkode: d68d2...474 18
Thildamor Skrevet 14. desember 2019 #3 Skrevet 14. desember 2019 Stakkars hund! 12 timer alene er lenge. Prøv å hold deg fra å gå på do i 12 timer..... 12
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #4 Skrevet 14. desember 2019 Dere må vente til dere har tid. En hund skal ikke være alene 12 timer hver dag over lengre tid, det er ALTFOR mye tid alene for ett flokkdyr. Hunder som er alene så mye kan utvikle angst også, og det er utrolig slitsomt å ha en hund med seperasjonsangst! dette er uansett om det er valp eller omplasseringshund. Anonymkode: 6fe0d...38f 9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #5 Skrevet 14. desember 2019 2 minutter siden, Thildamor skrev: Stakkars hund! 12 timer alene er lenge. Prøv å hold deg fra å gå på do i 12 timer..... Ja ikke sant? Den kommer jo til å få mageproblemer som forstoppelse og diaré også det med mat. Noen hunder kan ha mat fremme, men noen sluker maten med en gang.. Anonymkode: 6fe0d...38f 3
Julie Skrevet 14. desember 2019 #6 Skrevet 14. desember 2019 Vent. Dere har hele livet foran dere ennå. 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #7 Skrevet 14. desember 2019 Nei....Om dere uansett skal få dere valp så må dere ta ferie evt. fri. Anonymkode: 332b8...a39 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #8 Skrevet 14. desember 2019 Vent til sommerferien. Perfekt tidspunkt å få hund på. Anonymkode: 7b84d...f9d 3
_nubbenella Skrevet 14. desember 2019 #9 Skrevet 14. desember 2019 Då venter dere til dere er ferdige med skulegangen og har ferie slik at dere får tilbrakt heile dagene med den nye hunden, slik at hunden ikkje må være aleine så lenge og får blitt trygg på omgivelsene. Ein valp skal ikkje være aleine i verken 6, 8 eller 12 timer før den er blitt eldre, og det er absolutt ikkje snilt å tvinge ein voksen hund til å ligge aleine i ein halv dag, sjølv om det "berre er ein dag i uka". Det forstår nok dere også, siden dere tross alt har hatt hund før. 7
Ulven Skrevet 14. desember 2019 #10 Skrevet 14. desember 2019 Hunden skal ikke være alene 12 timer, så dere må vente til dere er ferdig med studiene og har en fast arbeidshverdag. Prøv å gå 12 timer hvor du ikke får gått på do, og så tenker du etter hvor ubehagelig det er. 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #11 Skrevet 14. desember 2019 Dere kan eventuellt få 2 hunder samtidig, men 2 valper blir nok mye. Jeg har en 1,5 år gammel chihuahua, tar nå opp fag og han er sjeldent hjemme alene mer enn 4 timer. Når jeg starter på studie neste høst vil jeg kjøpe en voksen chihuahua til, slik at han aldri er alene i lang tid om gangen. Anonymkode: f812c...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #12 Skrevet 14. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere kan eventuellt få 2 hunder samtidig, men 2 valper blir nok mye. Jeg har en 1,5 år gammel chihuahua, tar nå opp fag og han er sjeldent hjemme alene mer enn 4 timer. Når jeg starter på studie neste høst vil jeg kjøpe en voksen chihuahua til, slik at han aldri er alene i lang tid om gangen. Anonymkode: f812c...fc3 Og forresten, jeg har lært hunden min til å gjør fra seg i kattesand i en boks på badet. Svært sjeldent han bruker den da han som sagt sjeldent er alene mer enn 4t, men greit å ha lært han til det, hvis det skal bli nødvendig senere... Men hvis dere planlegger å få en stor rase er nok ikke dette et alternativ😅 Anonymkode: f812c...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #13 Skrevet 14. desember 2019 Vent til sommerferien! Da har dere god tid til å trene også:) tenk også på å skaffe fast hundepasser:)) Anonymkode: a8a38...7f4 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #14 Skrevet 14. desember 2019 12 timer er alt for lenge. 8 timer maks. 8,5 er absolutt maks, den halvtimen fra 8,5 til 9 er uakseptabelt. De gangene jeg har gått over 8 timer, så får jeg familie til å stikke innom. Mine er aldri over 8 timer. Om jeg vet at jeg ikke er hjemme før 9 timer så må noen innom, kommer jeg hjem etter 8,5 så er det til absolutt nød og svært sjeldent. Men så er begge foreldrene mine pensjonister, jeg har nieser og nevøer og søsken i samme boligområde. Så det å få noen til å stikke innom er veldig enkelt for meg. Vet at mange ikke har den samme luksusen. Mattilsynet sier 6-8 timer maks. I Sverige så er den lovlige grensen på 6. 8,5 er min personlige maks-grense, fordi jeg kjenner hundene mine. Jeg går alltid rett hjem, samme hva. Om jeg blir på overtid, så må jeg ha familie som stikker innom. Vet jeg at jeg blir borte 10 timer, så har jeg folk som stikker innom og lufter hundene. 12 timer er alt for mye, det er uforsvarlig. 10 timer er også for mye. 6-8 er optimalt. Alt over 8 er å strekke det for langt. Valpetiden er lang og den krever mye. Gjør du feil den første tiden så kan du lage deg store problemer. adferdsproblemer og seperasjonsangst. Anbefaler deg å vente til første dag i sommerferien slik at du har minst 3 uker i strekk på å kjøre inn hunden. Helst bør du ha 3 mnd med rutiner, læring og for å få valpen på rett spor. De jeg kjenner som har skaffet seg valp, de bruker å ta seg fri slik at valpen ikke er hjemme alene på 3 mnd, minst. Det gjorde foreldrene mine også i min oppvekst. Jeg var "heldigvis" sykmeldt da jeg fikk mine, så det gikk fint. Anonymkode: ab797...262 6
LadyGrey Skrevet 14. desember 2019 #15 Skrevet 14. desember 2019 Hvorfor klarer ikke folk å vente med å skaffe seg hund til at det livssituasjonen er bedre? Passer det ikke så passer det ikke.. 12 timer er så ugreit som man får det! Uansett om man er vokst opp med hund og vant til hund og bla bla bla...... 6
LadyGrey Skrevet 14. desember 2019 #16 Skrevet 14. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kan eventuellt få 2 hunder samtidig, men 2 valper blir nok mye. Jeg har en 1,5 år gammel chihuahua, tar nå opp fag og han er sjeldent hjemme alene mer enn 4 timer. Når jeg starter på studie neste høst vil jeg kjøpe en voksen chihuahua til, slik at han aldri er alene i lang tid om gangen. Anonymkode: f812c...fc3 En ekstra hund vil aldri kunne erstatte at eier ikke er hjemme. Det sier seg selv. To valper er mer en dobbelt så mye arbeid da valpene vil trenge individuell sosialisering og miljøtrening i 6-12mnd... 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #17 Skrevet 14. desember 2019 TS her. Men så dere det jeg skrev om at jeg HAR mulighet til å være hjemmom halvannen time, selv om det er slitsomt da jeg må tilbake igjen likevel - er det da likevel ikke forsvarlig? Dersom jeg eller kjæresten drar hjem hver mandag og er med hunden i halvannen time før vi drar igjen? Jeg kom nettopp på at vi trenger jo ikke begge å dra hjem og kunne hatt en partallsuke/oddetallsuke ordning, at vi drar hjem og ser til hunden annenhver mandag, kan det være en idé eller blir den for mye alene i løpet av dagen uansett? Tilsammen 10 timer trossalt, med oss med den etter 5 timer. Vi har også snakket aller mest om å ikke ha valp, for ingen av oss vil ha valp nå, men en voksen hund, spørsmålet var bare litt teit formulert. Mente heller voksen hund av rase, mest sannsynlig likevel fra en oppdretter, eller en ompasseringshund (enten av rase eller blanding), begge av mellomstor størrelse til stor. At hunden er alene fra 10-14:30 og så alene fra 16-22? Takk til deg med tipset fra mattilsynet, var noe sånt jeg ville vite. Vi har snakket litt rundt med familiene våre, og både hans og mine hunder har klart seg flere timer alene, men dette var voksne hunder vokst opp med oss og våre premisser. Hundene til kjærestens familie hadde stor hage med stor inngjerdet hundegård, noe vi ikke hadde (bare inngjerdet hage), men hundene våre klarte seg alle helt fint hvis vi var borte en gang i blant i mange timer (men vi har aldri vært en hel dag borte fra hundene altså, og heller ikke mange ganger!!). Og til dere andre så jo, JEG klarer meg helt fint i 12 timer uten å gå på do, men jeg vet jo at hunder har andre krav til livene sine enn hva jeg har, er jo derfor jeg lurer. Utenom dette med mandager er det nå det passer for oss å ha hund, hvis ikke kommer vi nok begge til å ta jobber eller andre ting hvor det ikke passer seg å plutselig skaffe seg hund. Gjør vi det nå har vi det ansvaret og det vi må ta hensyn til, for sånn sett passer det aldri å då hund eller barn for noen, men nå har vi jo fri hele 4 dager i uka hver og ellers veldig korte dager. Vi sitter mye hjemme, på bibliotek eller kafe og leser, men utenom bibliotek og kanskje kafe kan vi jo fortsette med det selv med en hund "på slep". Hunden vår kommer nok aldri etter dette skoleåret er ferdig til å bli alene noe mer enn en arbeidsdag, første og siste vi kommer til å gjøre er selvsagt å gå tur/slippe hunden ut for å gå på do, og passe på at ting ellers er greit. Anonymkode: db453...edd
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #18 Skrevet 14. desember 2019 Etter min mening er det et helt feil tidspunkt å skaffe seg hund på, vil nesten si at det er en egoistisk handling dersom det skjer. Om dere virkelig er glad i dyr og ønsker deres fremtidige medlem en god start i den nye familien, så venter dere med å skaffe dere et nytt familiemedlem til dere har en mer forutsigbar hverdag. Anonymkode: 6c20a...1c0 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #19 Skrevet 15. desember 2019 Beklager, men jeg synes ikke en hund skal være så lenge alene, selv om dere stikker innom og lufter. Det er ikke bare på grunn av at hunden må på do, men også fordi det er ugreit å la en hund være alene hjemme en halv dag. Jeg hadde ventet, eller sørget for at dere hadde hundepass hver mandag. Anonymkode: 57acc...cae 1
_nubbenella Skrevet 15. desember 2019 #20 Skrevet 15. desember 2019 Hunden vil være aleine 12 timer. Ein halv dag. I tillegg sover vel dere rundt 8 timer på natta før dere reiser fra huset. Og etter det er det middag og skolearbeid, osv. Hunden vil mao være aleine i nærmere 20 timer den dagen, sjølv om dere er heime i noen timer så vil dere sove i mange av dei og hunden får ikkje selskap, tur eller stimulering i den tida. Dersom du kunne reist heim i halvannen time og deretter han kom heim når din 1,5 time var over slik at han også kunne satt der halvannen time, ja, då kunne det muligens gått. Dersom dere ikkje har mulighet til det og ingen andre kan passe hunden den dagen, så har eg kun ein ting å si: tenk på hundens beste i denne situasjonen (ikkje kva du og typen vil, for det er faktisk hunden det vil gå utover her om dere velger å sette deres ønsker først) og VENT til dere er ferdige med skulegangen og faktisk har tid til hunden KVAR DAG! 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå