Gå til innhold

Justering av bidrag


Montezuma

Anbefalte innlegg

Henvendte meg til trygdekontoret da jeg ble tipset om at bidraget kanskje burde justeres iblandt (det har vært uforandret i 7 år). Mottok to skjemaer, og jeg tror jeg (mottaker) skal fylle ut begge. Ble også informert om at ved justering ville begge foreldrene måtte betale et gebyr på drøyt 600,- hver, men som man kunne fritas for hvis lav inntekt. Samtidig skrev de at "dersom dere ønsker å avtale et nytt bidrag, blir ingen av dere pålagt gebyr". Hva vil dette si? Er ikke interessert i å gi staten 1300,- som vi kunne brukt på barnet. Men hvordan avtaler vi et nytt bidrag uten å bli belastet? Må han betale direkte til meg da? Kan vi unngå hele Innkrevningssentralen? Hvordan vet jeg i så fall hva han bør betale? Kan jeg se ligningen hans på nettet f.eks.? Han er singel, bor hjemme hos mor (i en alder av 29!), og er i full jobb. Han tjente ca. 180.000,- for 7 år siden, og han betaler for ett barn. Antar han tjener en god del mer nå.

Forstår det også slik at bidraget beregnes utifra samværs-prosent, og den er i vårt tilfelle lik 0! Han har besøkt barnet gj.snittlig en gang annenhvert år siden hun var baby.

Er det noen av dere som kjenner rutinene for disse tingene, eller noen som vet ca. hva han burde betale i bidrag?

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Iflg. dagens regler skal han betale 11% av sin bruttoinntekt for ett barn. Man kan alltid avtale bidraget privat, dvs. ikke ta det via innkrevingssentralen (regner ikke med at du mottar overgangsstønad). Da må du jo vite hva han tjener og at han faktisk betaler det til deg.

Du kan jo snakke med trygdekontoret om disse tingene også, de burde jo vite hvordan man kan ordne slikt privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nåværende lov og den nye som er på trappene, er 1.pri å gi foreldrene mulighet til å bli enige seg imellom. Man MÅ altså ikke følge de fastsatte 11%.

Klarer du å få med han på en avtale, sparer dere altså nesten 700.-kr hver.

En annen ting er jo den nye loven som er på trappene. Da må dere pånytt beregne bidraget, og nye 700.-kr forsvinner.......

Kanskje det er like lønnsomt å vente, til den nye loven trer i kraft?

Hans inntekt er offentliggjort i skatteboka for hans kommune. Og noen lokale aviser har også lagt dette ut på nett. Men ringer du ligningskontoret i hans hjemkommune og begrunner spørsmålet ditt, vil de nok oppgi hans bruttoinntekt antar jeg.

Slik loven er idag, spiller det ingen rolle på bidragets størrelse om han har samvær med barnet eller ikke. Etter den nye loven derimot, vil det få en ganske så bra betydning.

Mange pappa'er kommer nok til å våkne da tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...