AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #1 Skrevet 13. desember 2019 Hei! Kjapt spørsmål, kan man være/bli delvis ufør? Altså feks bare 50% ufør? Eller er det sånn at ufør blir man kun 100%? Prøvde å lese litt rundt på NAV sine sider uten å bli klokere, og har snart et møte med behandleren min så jeg kan spørre da legen har sagt jeg bør søke men vil også høre andres erfaring Nå kommer historien min, bare å hoppe over til det med fet skrift nederst om du ikke gidder å lese siden det ble så langt Jeg er i midten av tjueåra og har opplevd vold, misbruk, seksuelt misbruk, foreldre som var rusa hele tiden, ansvarsfraskrivelse fra alle kanter med mer hele livet av alle som skulle tatt vare på meg (familie), sliti mye psykisk osv. Ikke blitt hørt av barnevernet, vært hos leger og psykologer ukentlig fast i over 10 år i forskjellige utredninger pluss flere typer medisineR og typer terapi uten at noen ting har falt på plass eller hjulpet. Jeg har prøvd å bli ferdig med vgs 5 ganger men detter alltid ut, har aldri hatt en jobb mer enn 4-5 måneder av gangen, og selv om jeg har hatt bra karakterer og vært "flink" har jeg alltid falt ut. Bare på ungdomskolen hadde jeg flere titalls, kanskje hundre(!!) fraværsdager pga. helsa mi. Ble nå nylig diagnosert med PTSD pga oppveksten min og miljøet jeg tiltrakk meg og føler meg for første gang både sett, hørt, forstått og ikke minst verdig for livet. Jeg har jo virkelig prøvd og stått på på egenhånd i alle år og endelig føler jeg mer fred inni meg selv om jeg daglig sliter enda. Pga oppveksten fikk jeg aldri et sunt forhold til tanker, følelser eller relasjoner. Jeg valgte alltid feil venner og endte opp uten en eneste venn frem til nyere tid, fordi det er vanskelig for meg å holde kontakt/relasjon da jeg aldri har bodd mer enn 6 mnd på et sted frem til jeg var 18 og flyttet ut fra foreldrene mine og begynte å jobbe. Ble også sammen som 16-åring med en fyr som var misbrukende han og, så det hjalp jo ikke. Tok meg 4 år å komme ut av det forholdet, fordi jeg møtte han som nå er samboeren min og han hjalp meg ut - som en venn - og vi endte opp med å få følelser for hverandre. Han er snill som dagen er lang heldigvis! Det jeg sliter med er mye fysisk. VELDIG mye ekkel informasjon nå, men blir jeg stressa eller sånt så opplever jeg panikkanfall hvor jeg bare svartner ut, og så blir jeg sykt dårlig i driterøret, oppkast, feber, rykninger, muskelsmerter og at jeg svimer av. Har sjekket meg for alt mulig fysisk (og da mener jeg ALT mulig) og nå har behandleren jeg har hatt hos NAV, behandler i tiltak jeg har vært i, psykologen min, legen min, samt de forskjellige som har utredet meg for alt fra A-Å på sykehuset kommet frem til at jeg har PTSD som slår ut fysisk på kroppen min, men det har jeg sagt i flere år allerede. Har også jobbet en del med å prøve å håndtere det (startet i fjor vår så har holdt på i godt over halvannet år) eller kontrollere det, uten hell. Jeg er MYE friskere nå enn jeg var, og jeg klarer både skole og jobb opptil 50% men ikke NOE mer. Jeg har tidligere gått på AAP hos NAV, men bare i et år ca før jeg kom meg ut i arbeid. Hver gang jeg har hoppet ut av skole eller arbeid har jeg måttet gå på sosialen i max en måned før jeg har fått en ny jobb eller har jobbet bare en lav prosent, så har samboeren/kjæresten min måttet ta seg av det verste av utgifter dessverre. Nå nevnte legen min noe om å søke ufør, men jeg vet ingenting av hva det innebærer. Kan man bli bare delvis ufør, og ufør av det som er psykisk sykdom (i "fysisk form")? For jeg vil ikke stoppe å jobbe og aldri kunne studere feks.. Jeg vil jo så inderlig gjerne klare å leve så nærme normalt som mulig. Hilsen jente25 Anonymkode: 591fb...787
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #2 Skrevet 13. desember 2019 Jente25/trådstarter her nå! Når hodepinen min la seg litt (juletider er spesielt vanskelig for meg, så jeg har vært våken og grått hele natten haha), så fikk jeg lest på nytt og ser at det heter "gradert ufør" men betyr det at jeg feks kan jobbe 40% men vil få 60% "lønn" utbetalt fra NAV, eller hvordan fungerer det? Anonymkode: 591fb...787
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #3 Skrevet 13. desember 2019 Så vidt jeg har forstått, kan man få innvilget uføretrygd dersom arbeidsevnen er nedsatt med 50% eller mer. Anonymkode: 165fc...23a 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #4 Skrevet 13. desember 2019 Neste gang burde du ikke utbrodere så mye av privatlivet ditt på nett.. Anonymkode: 576c9...d29 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #5 Skrevet 13. desember 2019 Ja du kan bli gradert ufør. Da får du lønn for det du jobber og trygd for resterende. Uføretrygd tilstås i 5%’er. Minste er 40%. Trygden er ca 66% av tidligere inntekt eller % av minstesats om du ikke har eget beregningsgrunnlag. Ved gradert ufør, forsåvidt ved full også, har man et fribeløp på ca 40 000 man kan tjene uten at utbetaling av trygden påvirkes, når dette er oversteget (og evt lønn ved gradert), reduseres utbetaling av trygd mot din individuelle kompensasjonsgrad. Anonymkode: 713c0...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #6 Skrevet 13. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja du kan bli gradert ufør. Da får du lønn for det du jobber og trygd for resterende. Uføretrygd tilstås i 5%’er. Minste er 40%. Trygden er ca 66% av tidligere inntekt eller % av minstesats om du ikke har eget beregningsgrunnlag. Ved gradert ufør, forsåvidt ved full også, har man et fribeløp på ca 40 000 man kan tjene uten at utbetaling av trygden påvirkes, når dette er oversteget (og evt lønn ved gradert), reduseres utbetaling av trygd mot din individuelle kompensasjonsgrad. Anonymkode: 713c0...ffa Takk for svar Da forstår jeg litt mer av konseptet i hvertfall Anonymkode: 591fb...787
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #7 Skrevet 13. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Neste gang burde du ikke utbrodere så mye av privatlivet ditt på nett.. Anonymkode: 576c9...d29 Det er vel helt og holdent mitt valg? Har på ikke en eneste måte sagt noe som helst som gjør at noen kan kjenne meg igjen som individ, da de eneste som vet om situasjonen min er meg, helsepersonalet rundt meg og kjæresten. Dessuten så er jeg uansett åpen hvis noen spør, men jeg har alt annet enn en stor omgangskrets såå🤷🏼♀️ Har du ikke noe produktivt å si så la være Anonymkode: 591fb...787 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #8 Skrevet 13. desember 2019 En del av prosessen fram mot eventuelt å søke uføretrygd er nettopp å kartlegge om det finnes restarbeidsevne, og hvor stor prosent dette da er. Dette er de blitt mye strengere på, da en ønsker at folk skal jobbe det en kan. Hovedkravet for å kvalifisere til uføretrygd er minst 50 % redusert arbeidsevne. Anonymkode: 0816a...804 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #9 Skrevet 13. desember 2019 det kunne kanskje vært bra for deg å snakke med noen om en type utdannelse, med sikte mot en fremtidig jobb som kunne vært positivt og bra for helsen din? i hvert fall i den del du greier å jobbe? du kan jo kanskje jobbe 50-60% høres det ut som? med riktig jobb kan det jo også hende du fungerer bedre enn antatt? det er mye nett/samlingsbasert du kan ta om det blir tøft med klasseromssituasjon med mye mennesker. jeg klarte aldri det pga angst, men fant meg andre måter å studere på. tenker og det er mye å ta hensyn til ved valget av fremtidig yrke; du bør få kvalifisert hjelp til å ta et slikt valg. og vi på kg som feks ikke vet interessene dine, kun begrensningene dine kan neppe komme med konkrete råd ang yrke. men lykke til❤️krysser fingrene for deg; du har hatt/har det tøft. Anonymkode: 7f166...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #10 Skrevet 14. desember 2019 Ja du kan bli delvis ufør, jobber selv og er delvis ufør Det er restarbeidsevnene som avgjør om du får søke ufør eller ikke og inntektsgrensen som setter graden av ufør . Anonymkode: c9e99...fc7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #11 Skrevet 14. desember 2019 På 13.12.2019 den 9.00, AnonymBruker skrev: En del av prosessen fram mot eventuelt å søke uføretrygd er nettopp å kartlegge om det finnes restarbeidsevne, og hvor stor prosent dette da er. Dette er de blitt mye strengere på, da en ønsker at folk skal jobbe det en kan. Hovedkravet for å kvalifisere til uføretrygd er minst 50 % redusert arbeidsevne. Anonymkode: 0816a...804 Usikker på hva du mener med kvalifiserer, men jeg har 45 % uføretrygd. Anonymkode: b833f...393
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå