Gå til innhold

Bare 3 ere på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn går i 9.klasse på ungdomsskolen og får stort sett bare 3 ere i alle fag. Jeg prøver å hjelpe han og å motivere, men ingenting hjelper. Kommer han inn på vgs med slike karakterer? Jeg er bekymret. 

Anonymkode: d2c93...a31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle kommer inn på vgs, men det er ikke sikkert at han kommer inn på den linja han ønsker. 

• Liker 22
Skrevet

Han kommer inn, men må nok ta yrkesfag.

Anonymkode: 5f69a...4da

• Liker 3
Skrevet

Fremtidig rørlegger eller noe i den duren.

Anonymkode: e85c8...6e4

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det faktisk er det beste han kan få til? Ikke alle er flinke i alt, noen er ikke skoleflinke uansett hvor hardt de jobber. Dessuten er det jo et spørsmål om hva han har lyst til i fremtiden? Yrkesfag er ofte smart, det gir muligheter for lønnet arbeid rett fra vgs og han har fortsatt muligheter for høyere utdanning senere med påbyggningsfag etc. 

Anonymkode: 85ef1...af6

• Liker 28
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er jo en grei jobb. Ingen studielån, grei lønn, stor sjanse for jobb raskt, trygg jobb, mulighet for å ta mesterbrev og starte for seg selv. Kan også ta teknisk fagskole og med det komme inn på ingeniørfag. Eller påbygning og studiekompetanse. 

Ikke noe galt med det. Selvsagt er det jo best om han jobber så hardt med skolen som han klarer, uansett hva han skal fremover.  

Og han kommer inn på allmenn/studieforberende også. Om han vil det da. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 22
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott! Det er et bra yrke. 

Anonymkode: f40a1...c41

• Liker 17
Skrevet

Jeg hadde bare treere og noen toere, fikk ikke til skolen da, kom inn på helse og sosialfag på videregående som jeg fikk stor interesse for, fikk så gode karakterer. Tok allmennfaglig påbygging, bachelor i sykepleie, så master i sykepleie og nå snart halvveis med doktorgrad. Det man presterer i 9 klasse definerer ikke hele fremtiden. 

Anonymkode: f3d63...100

• Liker 45
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det faktisk er det beste han kan få til? Ikke alle er flinke i alt, noen er ikke skoleflinke uansett hvor hardt de jobber. Dessuten er det jo et spørsmål om hva han har lyst til i fremtiden? Yrkesfag er ofte smart, det gir muligheter for lønnet arbeid rett fra vgs og han har fortsatt muligheter for høyere utdanning senere med påbyggningsfag etc. 

Anonymkode: 85ef1...af6

Før kunne jeg si meg enig. Jeg og min venninne var begge 2 og 3'er elev. På både grunnskolen og på videregående da vi var 16.
Så droppet vi ut. Falt utav skolen osv.
Tok opp skole igjen da vi var 25 og fikk komme inn på voksenopplæring på VGS med ordinær løp sammen.
Bare 5 og 6 på begge to, og vi jobbet ikke halvparten så mye som da vi var yngre. Søsteren hennes var det samme.
På vg2 så hadde jeg bare 6 i alle fag. Helt sykt! For det var det ingen som kunne tro om meg, ikke meg selv en gang. Møtte på en lærer fra ungdomskolen som kalte meg dum i 3 år. Hun trudde ikke på mamma da hun fortalte hvilke karakterer jeg hadde. Jeg var seriøst akademisk bunnslammet i klassen. Måtte bare bli moden og voksen før ting satt seg fast i hjernen, kan ikke forklare det helt. For jeg føler ikke at jeg jobbet på en annen måte som 25 vs 15. 

Det handler nok mer om modenhet. At noen må faktisk bli voksen før de får til skole. 

Men er enig. Yrkesfag er flott for dem som faktisk sliter på skolen. For skolen forsvinner ikke, man kan alltid etterutdanne seg og bygge på videre senere. Det er aldri for sent og ganske vanlig ting å gjøre. 
Det at en skolelei eller en elev som sliter faglig begynner på almmen med mål om videre utdanning, det er ikke et sjakktrekk. Da mister man både motivasjon og troen på seg selv. Da er det best å gå en omvei via yrkesfag. 

Anonymkode: 9bb02...40c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
19 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Og det er jo en grei jobb. Ingen studielån, grei lønn, stor sjanse for jobb raskt, trygg jobb, mulighet for å ta mesterbrev og starte for seg selv. Kan også ta teknisk fagskole og med det komme inn på ingeniørfag. Eller påbygning og studiekompetanse. 

Ikke noe galt med det. Selvsagt er det jo best om han jobber så hardt med skolen som han klarer, uansett hva han skal fremover.  

Og han kommer inn på allmenn/studieforberende også. Om han vil det da. 

teknisk fagskole =/= ingeniørfag

man blir tekniker der.

skal man ta ingeniør er det høyskole.

til info

Anonymkode: eb049...c3a

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker han selv om fremtiden sin? Hva slags type yrke kan han tenke seg? 

Anonymkode: 7df5f...173

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

teknisk fagskole =/= ingeniørfag

man blir tekniker der.

skal man ta ingeniør er det høyskole.

til info

Anonymkode: eb049...c3a

Jeg vet da det. Men med teknisk fagskole så trenger man ikke generell studiekompetanse for å komme inn på ingeniør.   

• Liker 4
Skrevet

Han klarer seg fint, det aller viktigste i dagens samfunn er at han ikke dropper ut. Dere kan jo også snakke om hva som er vanskelig og hvorfor. Eller er det bare at han er litt lat? Begynn å snakke om og utforske de forskjellige yrkesfagene man kan gå, der er faktisk veldig, veldig mange flere enn snekker, tømrer, bilmekaniker og rørlegger. Vil han studere er det også lave snitt på mange studier på høyskoler i utkantnorge. Prøv å finne ut hva han er god til og interessert i. Er det spill og gaming, kanskje utvikle engelsk, lære programmering, media, tegning, foto osv. Er det trening? Det kan man også få bruk for, PT, ernæring, fysioterapaut osv. Musikk? Alle interesser kan bygges videre på.

Anonymkode: 65ed4...423

• Liker 7
Skrevet

Ikke alle klarer bedre karakterer. Mange er også skolelei i den alderen og underpresterer. For å være helt ærlig så er ikke 3 nødvendigvis en dårlig karakter 🙂 

Kanskje lurt å finne ut hva han selv ønsker å oppnå. Kanskje 3'ere er nok, kanskje må han jobbe mer.

Anonymkode: 2a53b...bd8

• Liker 3
Skrevet

Han er nok litt lat, ja. Han vet ikke hva han vil bli. Men hvem vet det i den alderen? Han bør nok velge noe som er litt praktisk og hvor han kan få et fagbrev, men han synes ikke det selv. Studiespesialiserende tror jeg blir for krevende. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er ganske sikker på at han klarer bedre kan du jo lokke med pengebelønning feks 50kr for hver 4 og 100kr for hver 5 feks. Også la vær å gi penger ellers

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han er nok litt lat, ja. Han vet ikke hva han vil bli. Men hvem vet det i den alderen? Han bør nok velge noe som er litt praktisk og hvor han kan få et fagbrev, men han synes ikke det selv. Studiespesialiserende tror jeg blir for krevende. 

Et annet råd er også å ikke tvinge han inn på yrkesfag hvis han ikke er interessert i det. Da får du heller foreslå at dere sammen skal hjelpe han å få gode arbeidsvaner sånn at han kommer seg gjennom studiespes helt OK. Noen kan kjøre gjennom VGS med relativt liten innsats og få noen 3-ere, 4-ere og 5-ere, men hvis han ikke kan det, så må han jobbe mer.

Kanskje handler det om alderen, kanskje handler det om at dere lar han være lat og uinteressert.

Anonymkode: 65ed4...423

• Liker 7
Skrevet

Jeg er veldig glad for å se at så mange snakker positivt om yrkesfag, for det er nemlig helt topp! 😁

Hvis han kan klare bedre og har et annet mål, kan du hjelpe ham. Kanskje du burde snakke med ham om dette. Mye kan kanskje løses med bedre rutiner i tillegg til studieteknikk.

• Liker 6
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kreves ganske gode karakterer for å komme inn der. Men rørlegger er jo vg2. 

Med et snitt på 3 ville han her kommet inn på restaurant og matfag, naturbruk, kanskje media og kommunikasjon, byggfag og design og håndverk. 

Anonymkode: 465eb...e35

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle klarer bedre karakterer. Mange er også skolelei i den alderen og underpresterer. For å være helt ærlig så er ikke 3 nødvendigvis en dårlig karakter 🙂 

Kanskje lurt å finne ut hva han selv ønsker å oppnå. Kanskje 3'ere er nok, kanskje må han jobbe mer.

Anonymkode: 2a53b...bd8

Ja, det kjenner jeg godt igjen. Han kan bedre. Noen ganger kommer han hjem med 5-ere på prøver i typiske lesefag. Hvis det er noe som interesserer han. Jeg føler jeg har prøvd alt for å få han til å forstå at han må jobbe mer. Men det hjelper ikke. Han virker bare umoden og gjør det som er mest behagelig for han her og nå. Håper de får god hjelp på skolen til å kartlegge hva han kan trives med videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...