Gå til innhold

Garn i gave, hva gi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å finne julegave til en eldre dame. Jeg vet at hun strikker og tenkte kanskje garn er fint i gave? Men hva kjøper man egentlig? Jeg er vant til å kjøpe garn til et spesifikt prosjekt, ikke bare kjøpe garn for å kjøpe garn, Dere erfarne strikkere, hva anbefaler dere?

Anonymkode: c0ad6...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva pleier hun å strikke? Kluter? Babytøy? Sjal? Gensere?

Anonymkode: f9944...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun strikker alt mulig rart, gensere, sokker, nisser +++

Anonymkode: c0ad6...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavekort på nermeste garnbutikk? Jeg liker å velge garnet mitt selv:)

Anonymkode: a8144...6a9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kjøpe diverse Fritidsgarn. Det funker jo til mye. 
 

Men hva med en fin mappe for å ha strikkepinner i? 

Anonymkode: f9944...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller noe strikkerelatert som kurv eller mappe som noen foreslår. Jeg elsker å strikke, men vil ikke ha masse garn jeg ikke har plan for eller kanskje ikke heller pinner til. Eller at det ikke strekker til et prosjekt eller er altfor mye til et annet.

Anonymkode: 82635...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig risky å kjøpe garn til noen. Jeg fikk fluffy påfuglgarn en gang, knall rosa, ikke brukt enda. Hadde satt mer pris på et gavekort, eller en strikkepakke hvor man veit at både oppskrift og alt garn er med. 

Anonymkode: 4c5de...e55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å strikke og strikker hele tiden. Jeg hadde blitt kjempeglad for å få gavekort på garn, men skikkelig skuffet om noen hadde kjøpt garn til meg. Vi har alle våre klare preferanser på hva slags garn vi liker å strikke med og hvor mye garn vi vil ha liggende. Jeg har en policy om å ikke kjøpe annet garn enn til konkrete prosjekt og aldri mer enn ett prosjekt om gangen, så om jeg bare hadde fått en haug med garn hadde det bare vært til irritasjon, selv om jeg vet tanken er god. 
Kjøp gavekort på strikkebutikk, en fin strikkemappe, småstæsj som maskemarkører, pinnebeskyttere, målebånd eller lignende, eller et pinnesett, for eksempel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal kjøpe garn, selv om jeg er enig med andre at jeg helst velger garnet mitt selv, så er det eldre damer vanligvis bruker mest av ullgarn med 100 m per 50 gr, anbefalt pinnestørrelse 3,5 mm.

Godt bruksgarn og all-roundere som dale heilo, Sandnes Peer gynt, Rauma 3tråds. Brukes til alt fra småplagg til gensere.

Strikker hun selbuvotter er svart og hvit trygge farger som alltids blir brukt.

Strikker hun raggsokker, så er Rauma tresko-garn eller Hillesvåg fjell gode garn. 

Anonymkode: 3ea3b...b35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gavekort er ofte det tryggeste, men om det ikke er et alternativ så er jeg enig med Ab over om å garntyper. Det beste er jo om du vet hva hun strikker og hva slags garn hun bruker mye, men du sier hun strikker sokker og mye småstrikk så da er sokkegarn ganske trygt valg. Personlig synes jeg ikke garn er det verste å få, jeg sliter heller om jeg får mye av de andre tingene som nevnes slik som maskemarkører, etuier, strikkepinner. Utstyrsboksen er utstyrt med det jeg liker, trenger og bruker.

Et godt alternativ til garn kan jo være å kjøpe en av de mange strikkebøkene? Det er flere fine for votter og sokker, men anbefaler også Koftebøkene. Flott inspirasjon for en ivrig strikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...