Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Emera
Skrevet

Det ringte på døra her nettopp. Utenfor stod en mann og holdt frem en liten lapp.

Der stod det noe sånt som at han var polsk student, ikke snakket norsk, og solgte bilder for 120 kroner stykket.

Jeg sa nei takk, jeg bruker ikke å kjøpe sånt på døra.

Da snudde han lappen, og på den andre siden stod det at han da bad om 20 kroner i steden! Jeg ble perpleks, mumlet et eller annet og lukket døra.

Nå hadde han sikkert ikke mye penger, og jeg hadde selvsagt hatt råd til å gi ham en skarve 20-kroning, men jeg ble altså paff over at det som først var dørsalg vendte seg til tigging.

Jeg må bare medgi at jeg får litt dårlig samvittighet, det får jeg alltid i sånne situasjoner, men jeg ble altså så overrasket.

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg er vanskelig. Jeg er litt delt i dette spørsmålet. På en måte har jeg lyst til å gi, men på en annen måte frykter jeg konsekvensene. Har ikke lyst å ha rennende tigger på døren min titt og ofte, noe som kan bli en konsekvens hvis man gir. Svært ambivalent i forhold til dette....

Skrevet

Mitt svar hadde vært "nei takk".

Jeg kjøper ikke noe på dørene jeg, og det har jeg heller ikke dårlig samvittighet for å ikke gjøre. Har han råd til å reise til Norge for å tigge penger på dørene...så synes jeg ikke synd på ham.

Har også hatt en som skrev han var polsk student og solgte bilder på døra her en gang. Dvs. han var ikke på døra heller...han banka på stuevinduet. :o

Skrevet

Jeg har faktisk kjøpt et par bilder av en ung russisk student (som forøvrig snakket norsk, og bare tegnet litt for å spe på studielånet), de var veldig fine og jeg kjøper mye heller slikt enn å gi 20 kroner til en som sitter på Karl Johan med et kaffebeger.

Skrevet

Vi hadde ei dame på døra for et par måneder siden. Da jeg åpnet rakte hun meg en fæl silkeblomst, og så fort jeg tok i den sa hun "unnskyld, det blir x kroner (jeg husker ikke beløpet). :ler: "Unnskyld", ja, hun glemte sikkert å si at det kostet penger før hun ga den til meg?! :roll:

Rakte den tilbake, sa nei takk og lukket døra bare jeg. Ble litt :o Lurer på om hun fikk napp hos noen andre, det er nok av dører å ringe på i blokka her.

Skrevet

Sier konsekvent nei - ønsker ikke tiggere på døra og ser faktisk heller at de sitter i Karl Johan. Hjemme vil jeg ha fred.

Skrevet

Misliker meget strekt om noen kommer på døren hos meg og tigger.

Har hatt en del "studenter" som har solgt "selvlagede" bilder .. og det er påfallende at bildene er helt like.. og opplagt masseprodusert.

Kunne nok alltids gitt bort 20 kroner eller sånn - om det var snakk om det - men jeg føler at det blir en form for invadering av mitt privatliv om de kommer på døren - så da sier jeg nei.

(Har også hatt min del av svindlere/suspekte "håndtverkere" som omtrent truer deg til å kjøpe tjenester .. det er heller ikke hyggelig)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg kjøper gjerne bilder som folk selger på dørene hvis de er fine, men hadde nok blitt litt satt ut hvis jeg hadde blitt bedt om penger etter at jeg hadde takket nei til å kjøpe noe...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hvorfor skal man ha dårlig samvittighet. Hvis de er så fattige at de sulter, finnes det veldedige organsiasjoner de kan gå til. Det er mye bedre å gir penger til de. Det er umulig for oss å vite om de er tiggere eller svindlere.

Gjest lilletroll
Skrevet

"Nei takk" hadde mitt svar vært. Enkelt og greit. Og hadde h*n snudd lappen etter at jeg hadde sagt nei, og det var mer tigging der hadde jeg blitt sinna!

Skrevet

Jeg gir aldri penger til tiggere, uansett om de tigger på gaten eller hjemme hos meg.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg opplevde en tilsvarende tigger på gaten som viste bilder av noen sultende barn vedkommende visstnok samlet inn til. Jeg regnet med at vedkommende hadde en bøsse eller noe tilsvarende som jeg kunne gi noen tiere på, men da det viste seg at de ikke tok til takke med småmynt, men ville gi meg giroer på enten 250 eller 500 kr sa jeg nei takk. Men da ble faktisk tiggeren sur og fornærmet og forsøkte å presse meg mer.

Denne slags tigging vil jeg virkelig ha meg frabedt, og hvis de ikke er fornøyd med det jeg er villig til å gi, da er det de som ikke eier folkeskikk - og ikke meg som skal ha dårlig samvittighet.

Skrevet

jeg har sluttet å åpne for folk som ringer på innerdøra mi jeg!

bor i blokk, og de som skal til meg, ringer på ytterdøra og venter til JEG slipper dem inn!

så de som ringer på innerdøra er selgere eller tiggere som andre har sluppet inn, og jeg verken gir eller kjøper noe på døra, så da har jeg sluttet å åpne for dem.

gidder ikke, det er mitt hjem for svarte, jeg vil ha meg frabedt å bli mast på om penger også der.

Gjest Valhalla
Skrevet

Dette er organiserte utenlandske bander som leier inn folk fra Polen til å tigge. Man kan tjene svært mye pr. dag og det er god buiseness. Mulig det har gått litt ned nå siden det har blitt så mange av dem.

Skrevet
jeg har sluttet å åpne for folk som ringer på innerdøra mi jeg!

bor i blokk, og de som skal til meg, ringer på ytterdøra og venter til JEG slipper dem inn!

Slik har vi også begynt å gjøre det. Mest fordi lisensmannen tok oss på fersken da :ler:

Skrevet

Slik har vi også begynt å gjøre det. Mest fordi lisensmannen tok oss på fersken da :ler:

den tanken har selvsagt aldri slått meg!!! :plystre:

:ler:

Skrevet
Dette er organiserte utenlandske bander som leier inn folk fra Polen til å tigge. Man kan tjene svært mye pr. dag og det er god buiseness. Mulig det har gått litt ned nå siden det har blitt så mange av dem.
Det der har jeg faktisk ikke det minste problemer med å tro på.
Skrevet

Ikke helt det samme det her, men apropo tiggere:

Moren til en venninne av meg var i Roma for noen år siden.

Hun var på meteroen, og merket plutselig at en sigøynerdame hadde hånda si nedi veska hennes.

Da hun spurte dama hva hun drev på med, ble hun sur, og skjelte ut moren til venninnen min.

Snakk om frekkhet!

Har en del sånne historier fra Roma. Helt ekstremt :roll:

Gjest Valhalla
Skrevet
var i Roma for noen år siden.

Hun var på meteroen, og merket plutselig at en sigøynerdame hadde hånda si nedi veska hennes.

Da hun spurte dama hva hun drev på med, ble hun sur, og skjelte ut moren til venninnen min.

Snakk om frekkhet!

Har en del sånne historier fra Roma. Helt ekstremt  :roll:

Vi fordumsfulle vet å være vaktsom rundt sigøynere.

Gjest Emera
Skrevet

Javel, kan det forholde seg sånn, ja. Jeg har aldri opplevd det der før, og jeg bad ikke om å få se bildene hans heller. Så jeg aner ikke hvordan de så ut.

Godt jeg ikke ga ham noen penger, da. Spørs om det hadde blitt rensel på døra her i sommer hvis jeg hadde gjort det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...