AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Del Skrevet 11. desember 2019 En venninne tok meg i å si det. Jeg vet ikke hvor uttrykket kommer fra. Sier dere det? Og hvor i landet kommer dere fra? Er det dialekt eller sosiolekt? Anonymkode: a5ffc...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Del Skrevet 11. desember 2019 Jeg bor i Østfold, men er ikke herfra. Veldig mange sier "huggern". Jeg gjør ikke det, er fra Akershus. Anonymkode: 77662...8e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Del Skrevet 11. desember 2019 Huggæærn. Hode-gæærn, hodegal, gal i hodet. Huggu er østlandsdialekt for hode, gæærn er dialekt for gal. Anonymkode: 3a91d...beb 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 12. desember 2019 #4 Del Skrevet 12. desember 2019 Det brukes vel om sinne og raseri, ikke svimmelhet? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #5 Del Skrevet 12. desember 2019 Min mormor var fra Mjøndalen og brukte det i betydningen "svimmel". Anonymkode: 17dba...d99 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #6 Del Skrevet 12. desember 2019 1 minutt siden, spinner skrev: Det brukes vel om sinne og raseri, ikke svimmelhet? Det betyr svimmel eller ør, jo. Brukes i Østfold, Hedmark og Oppland, i hvert fall. Og noen steder i Akershus. Anonymkode: 339b1...323 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #7 Del Skrevet 12. desember 2019 Fra Indre Østfold her, der bruker vi «hu-gæren» som i svimmel. «Jæi blei helt hu-gæren a denn drammen.» Anonymkode: 879a2...51e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Berry Skrevet 12. desember 2019 #8 Del Skrevet 12. desember 2019 Lært det fra moren min som er fra indre Østfold. Når jeg sier det, så mener jeg ikke svimmel, men mer at det rabler for meg 😄 Eller hvis ungene maser i et kjør, så blirn jeg huggern i hue 😂😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 12. desember 2019 #9 Del Skrevet 12. desember 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Huggæærn. Hode-gæærn, hodegal, gal i hodet. Huggu er østlandsdialekt for hode, gæærn er dialekt for gal. Anonymkode: 3a91d...beb Riktig! Det er mange ulike måter å uttale det, men opprinnelsen er gal i hodet. Her som jeg kommer fra i Aust Agder, har det hett "hauegal" Mine foreldre har pleid å bruke det om følelsen i hodet av mye bråk. "E blir heilt hauegal av den musikken på radioen" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #10 Del Skrevet 12. desember 2019 Huggær`n om svimmelhet er helt normalt bruk dialekt ord på øvre romerike og nordover. Ihvertfall hvis man faktisk er fra Kløfta/Ullensaker og nordover mot Lillehammer. I dette området har det vært enom innflytting siste 30år så den litt brede dialekten som var her før har blitt vannet ut av innflyttere med andre dialekter. Så idag snakker de fleste under 40 en type "øst norsk". Romerike dialekt lå mye nærmere Toten og Stange for 40 år siden. Men prat med en 70 åring fra Ullensaker, hurdal, Eidsvoll, feiring, Stange, Årnes osv vil alle kjenne til det. Alle som sier Je (jeg), Slekk (Slik), Heme (Hjemme), Itte (ikke) osv. De kan bruke huggær`n riktig. Anonymkode: c83f6...697 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #11 Del Skrevet 12. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Huggær`n om svimmelhet er helt normalt bruk dialekt ord på øvre romerike og nordover. Ihvertfall hvis man faktisk er fra Kløfta/Ullensaker og nordover mot Lillehammer. I dette området har det vært enom innflytting siste 30år så den litt brede dialekten som var her før har blitt vannet ut av innflyttere med andre dialekter. Så idag snakker de fleste under 40 en type "øst norsk". Romerike dialekt lå mye nærmere Toten og Stange for 40 år siden. Men prat med en 70 åring fra Ullensaker, hurdal, Eidsvoll, feiring, Stange, Årnes osv vil alle kjenne til det. Alle som sier Je (jeg), Slekk (Slik), Heme (Hjemme), Itte (ikke) osv. De kan bruke huggær`n riktig. Anonymkode: c83f6...697 Ts her. mer fra Oslo (Groruddalen) hvor kan jeg ha plukket opp uttrykket?🤔 Anonymkode: a5ffc...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. desember 2019 #12 Del Skrevet 12. desember 2019 Aldri hørt det ordet før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #13 Del Skrevet 12. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. mer fra Oslo (Groruddalen) hvor kan jeg ha plukket opp uttrykket?🤔 Anonymkode: a5ffc...794 Det er jo et gammelt østnorsk dialektord, så ikke stress rart at det har sneket seg inn. Anonymkode: f0600...478 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #14 Del Skrevet 12. desember 2019 I Trøndelag sier vi "Haugærn" (gal i hodet), i betydningen gal etter, besatt av. Men også i betydningen satt ut, forvirret. Et typisk eksempel er: Han er helt haugærn etter musa til dama. Anonymkode: 08f61...83a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 12. desember 2019 #15 Del Skrevet 12. desember 2019 (endret) Mitt ene besteforeldrepar kom fra utkantOslo den gang det var "på landet". De brukte dette uttrykket og mente svimmel, ør i hodet eller sliten i hodet av f.eks. mas eller bråk. "Jeg blir helt huggærn av deg, jeg..." Det dekket også "forvirret". Endret 12. desember 2019 av Jerry Lee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. desember 2019 #16 Del Skrevet 12. desember 2019 Jeg kommer fra Oslo øst, og noen bruker/brukte det ordet i oppveksten, "Huggæer'n" for å bli litt gal eller sprø av noe. "Det gjør meg helt huggæer'n når ungene maser sånn". Har aldri hørt ordet i forbindelse med at det skulle bety "svimmel". Det er sikkert lokal dialekt et sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #17 Del Skrevet 12. desember 2019 Ts her igjen Jeg brukte uttrykket når jeg argumenterte for hvorfor jeg ikke orker å se på herrehåndball. "De kontrer så mye at jeg blir helt huggern av å se på det, jeg blir sliten i øynene og hodet av det" Venninna mi som er oppvokst på vestkanten hadde aldri hørt uttrykket før. Anonymkode: a5ffc...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #18 Del Skrevet 12. desember 2019 Telemarking, bygd. Jeg sier hugæærn, altså lang æ-lyd og uten å uttale r, men det er jo samme order. Anonymkode: 5638d...0a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #19 Del Skrevet 12. desember 2019 Bruker det i betydningen "det går helt rundt for meg", men ikke som svimmel. Mer som at ting er kaotisk. Eller at man blir helt gal eller ett eller annet. Jeg sier det vel egentlig ikke selv, men mamma sier det stadig vekk. Anonymkode: 320a1...bd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #20 Del Skrevet 15. desember 2019 Jæi blei så huggærn at jæi nesten gikk kålavippen. Betyr jeg ble så svimmel at jeg nesten besvimte. Anonymkode: 7924a...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå