Gå til innhold

Overtrening - hva er for mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en løper i mange år. Sikkert fra småbarnsalderen, begynte med fotball, spilte aktivt, trente masse, til midten av tyveårene, ble dårlig, hadde en pause med innslag av masse turer, litt løping og generelt litt aktivitet.

Nå er jeg igang igjen, 5Kchallenge bare for å ha et mål å komme i gang med. Men når jeg tøyer man strikken for langt?

Jeg er fryktelig rastløs person, har mye overskuddsenergi på gode dager og vil regelrett bare løpe! Løp i går morges, er klar for økt nå i kveld. Da jeg kan gjerne løpe igjen fredag kveld, men bør det drøye med to dager minst, i starten? Jeg vet om dette med platå, stagnering osv. Men det er vanskelig å stoppe seg selv når man er i siget 🤪

Anonymkode: e0d07...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må være flink og ta det rolig i starten. Men 3 økter i uken, eller annenhver dag, er absolutt innafor. 

Etter hvert som formen stiger så kan du øke på. Jeg løper hver dag, 50-60 km i uken, men det har tatt meg lang tid å bygge meg opp til dette stadiet. 

Sjekk etter tegn på overtrening dersom du føler det blir for mye: https://www.klikk.no/produkthjemmesider/shapeup/treningshape/10-tegn-pa-at-du-er-overtrent-2840623

Anonymkode: 17fe5...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtrening er ikke det første man bekymrer seg for når man starter å trene igjen etter lengre pause. Du må ta det litt gradvis for å unngå å skade deg. Skader betyr ofte null trening.

Anonymkode: 11e5e...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke overtrening som er det potensielle problemet ditt, men feiltrening. Du vil få rask progresjon i form av at du kan løpe raskere/lengre omtrent for hver løpetur du gjennomfører, men kroppen din - muskler, sener, ledd - er ikke i stand til å plutselig skulle jogge hver dag. Du kan jo gjerne gjøre annen trening som feks sykling/spinning, langrenn, svømming, styrketrening, ellipsemaskin, romaskin osv på dager du ikke jogger, men hvis du prøver deg på å jogge hver dag kommer du til å bli skadet.

Ville holdt meg til maks 5 km/30 minutter tre ganger i uka i starten, og gradvis økt mengden etter hvert.

Anonymkode: 134a6...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...