Gå til innhold

Gentesting av barn, noen som har gjort det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

...hvorfor og hva var resultatet?

Anonymkode: 4da5a...77c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke gjort det, men har hatt lyst. 

Skrevet

Hva mener du med gentesting? 

Anonymkode: 20e4e...063

Skrevet

Som i gjennom helsevesenet av en bestemt grunn, eller for moro skyld på nettet? 

Skrevet
3 timer siden, Mhmjadda skrev:

Som i gjennom helsevesenet av en bestemt grunn, eller for moro skyld på nettet? 

Som for «morro» skyld, ref til artikkel i VG i dag

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som for «morro» skyld, ref til artikkel i VG i dag

Tenk på at du da med vitende og vilje gir et stort selskap hele ditt barns DNA. Med den utviklingen som er innenfor genetikken, er det informasjon du vil de skal sitte på? Og ha rettighetene til å bruke? En ting er å gi bort slik informasjon om seg selv, det er noe annet å ta den beslutningen på vegne av andre. 

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, Mhmjadda skrev:

Tenk på at du da med vitende og vilje gir et stort selskap hele ditt barns DNA. Med den utviklingen som er innenfor genetikken, er det informasjon du vil de skal sitte på? Og ha rettighetene til å bruke? En ting er å gi bort slik informasjon om seg selv, det er noe annet å ta den beslutningen på vegne av andre. 

Det er ikke noe helt annet å gi opp informasjon om seg selv. Man gir uunngåelig også ut informasjon om søsken og foreldre og tanter og besteforeldre og egne barn osv. 

Til ts:

Det er helt helt galskap. 

Jeg er biolog, og jeg hadde aldri aldri gjort dette. Har du lest hva du signerer? 

Tenk om firmaet finner feks gener som øker sjansen for Alzheimers. Hvordan tror du dette vil være gøy? Og hva tror du kan skje om 20-30 år når ditt barn kanskje har en toppjobb, og noen finner ut at det har gener for Alzheimers.... og hva med forsikringer?

Det er det komplette galskap.  Jeg skjønner ikke hva folk tenker. 

Anonymkode: 6f374...01d

• Liker 11
Skrevet

Jeg har ikke gjort gentesting for moro skyld, men var igjennom en prosess pga adopsjon av barn med uklar helsestatus. Vi var hos en drøss spesialister, og konklusjonen var at så godt som alle mennesker går rundt med masse funky genfeil som vi ikke vet om ;)  Heldigvis er de fleste ufarlige. Men det er mye vi ikke vet om kroppen.

Har ikke lyst til å ta noen flere gentester av barnet med mindre det er medisinsk indikasjon på at det er nødvendig.

Anonymkode: 49fc9...f08

• Liker 4
Skrevet

Fy søren! Det kommer ikke på tale! En ting er å eksponere barna sine på some -det er drøyt i seg selv.. Men å SELGE ditt eget barns dna?? Pleier du å holde tankegangen innenfor nesetippen, ts?

Anonymkode: 22977...cfd

• Liker 3
Skrevet

Sånn «morotesting» er jeg ikke interessert i, men vi har fått utført en NØDVENDIG gentest av eldste barnet vårt.

Jeg er bærer av et gen som gjør at jeg er hjertesyk, og det var viktig å finne ut om barnet hadde den samme genfeilen, på grunn av medisiner barnet trengte (for noe helt annet). Disse medisinene var ikke smarte å kombinere med denne genfeilen.

Det var en lang prosess, og ikke noe vi tok lett på. Det ble gjort ved et av de største sykehusene i landet, men barnet selv vet ikke at det har blitt gentestet (er ung, går på småtrinnet på skolen).

Vi har et yngre barn som vi nok kommer til å ta samme testen på om noen år, da det kan være viktig med tidlig hjelp om man er bærer av genet. 

Anonymkode: dfd22...34d

• Liker 3
Skrevet

Tok gentest for å utelukke alvorlig sykdom etter fødsel. Ville ikke tatt det for moro skyld...

Anonymkode: 95d3e...121

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe helt annet å gi opp informasjon om seg selv. Man gir uunngåelig også ut informasjon om søsken og foreldre og tanter og besteforeldre og egne barn osv. 

Til ts:

Det er helt helt galskap. 

Jeg er biolog, og jeg hadde aldri aldri gjort dette. Har du lest hva du signerer? 

Tenk om firmaet finner feks gener som øker sjansen for Alzheimers. Hvordan tror du dette vil være gøy? Og hva tror du kan skje om 20-30 år når ditt barn kanskje har en toppjobb, og noen finner ut at det har gener for Alzheimers.... og hva med forsikringer?

Det er det komplette galskap.  Jeg skjønner ikke hva folk tenker. 

Anonymkode: 6f374...01d

Om du leser hva jeg skriver, jeg refererer til gårdagens nyheter! Hadde vel aldri i verden kunne gjort noe slik mot barna mine. Les hele tråden før du angriper. Jeg var interessert i å vite hvorfor folk velger Hilsen sykepleier som har master i helsevitenskap.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri gjort noe slikt for moro skyld.

Jeg tok en gentest selv, av medisinske grunner. Hadde da lange samtaler med de eldste barna om de ville vite mitt resultat, og om de eventuelt skulle ta samme gentest selv om det viste seg at jeg hadde feil på genet. Nå hadde jeg ikke det, så da trenger ikke barna t test. Min søster har åpen mulighet til å teste seg, men har valgt å ikke gjøre det.

Å gjøre slikt for moro skyld, er jo helt forferdelig. Både for egen del og enda verre for barnas del.

Selv kunne jeg aldri funnet på å ta en slik dna test som det reklameres for hele tiden heller.

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, Kontorotta skrev:

Jeg ville aldri gjort noe slikt for moro skyld.

Jeg tok en gentest selv, av medisinske grunner. Hadde da lange samtaler med de eldste barna om de ville vite mitt resultat, og om de eventuelt skulle ta samme gentest selv om det viste seg at jeg hadde feil på genet. Nå hadde jeg ikke det, så da trenger ikke barna t test. Min søster har åpen mulighet til å teste seg, men har valgt å ikke gjøre det.

Å gjøre slikt for moro skyld, er jo helt forferdelig. Både for egen del og enda verre for barnas del.

Selv kunne jeg aldri funnet på å ta en slik dna test som det reklameres for hele tiden heller.

Helt enig, det er vanvittig hva det skal tjenes penger på. 
ts

Skrevet

Får ikke lest artikkelen,ser ut til at den kun er for abonnenter. Mine barn er gentestet pga genfeil  i familien som medfører sykdom,ble gjort på Rikshospitalet. Ville ikke gentestet for 'morro' skyld. Ikke sikkert det blir så morro når man får resultatet.

Skrevet
3 timer siden, Chantielle skrev:

Får ikke lest artikkelen,ser ut til at den kun er for abonnenter. Mine barn er gentestet pga genfeil  i familien som medfører sykdom,ble gjort på Rikshospitalet. Ville ikke gentestet for 'morro' skyld. Ikke sikkert det blir så morro når man får resultatet.

https://www.tv2.no/nyheter/11055957/

her ser du hva tv2 skriver 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri i livet gentestet barnet mitt for morro skyld. Aldri. Det er galskap. Det eneste som kan forsvare en slik test er for å sjekke alvorlige tilstander dersom man har en mistanke om noe slikt, men da skal det gjøres via sykehus. 

Anonymkode: 591c5...7f2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...