Gå til innhold

Hvor ofte skifter dere vinterdekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøper dere noen gang nye dekk selv om mønsterdybden er innenfor grensene? Hvorfor gjør dere i så fall det / når skjønner dere at det er tid for å bytte?

Anonymkode: c0f0d...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når verkstedet sier ifra når de bytter dekkene mine. Ca hvert 4. År 

Anonymkode: 3463d...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Ja. Fordi 3 mm er lite, og fordi gummi er ferskvare.

10 minutter siden, Neket skrev:

Om dekkene er gamle blir de hardere i gummien. Da bytter jeg dem selv om mønsterdybden er ok. 

Hvor ofte bytter dere, omtrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte bytter dere, omtrent?

På bilen vi bruker mest etter 3-4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skifter til vinterdekk én gang i året😅 Bytter til nye vinterdekk sånn ca hvert 3 år. 

Anonymkode: bbfc8...4fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt hvert 4. År, avhengig av slitasje og dato på dekkene.

Anonymkode: 17b17...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig bytte denne sesongen, 5 år nå. Dog siden vi reiser vekk for vinteren fikser vi heller nye dekk til neste sesong. Har mye mønster igjen, men de begynner å dra på årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter vinterdekk når/viss flere av piggene er borte på dekkene.

Anonymkode: 30483...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På sesong nr. 4 pleier jeg merke at dekkene ikke har samme grep som før, selv om de er godt innenfor alle krav. Da får de ikke en sesong nr. 5, uansett hvor god mønsterdybden er. 

Anonymkode: d479b...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt under 4 mm igjen på vinterdekka ved utskiftning. Maks (!) 5 sesonger, særlig på pigg, som jo faller ut. Dekka er det aller-, allerviktigste på bilen og derfor det siste jeg sparer på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, catman skrev:

Jeg har aldri hatt under 4 mm igjen på vinterdekka ved utskiftning. Maks (!) 5 sesonger, særlig på pigg, som jo faller ut. Dekka er det aller-, allerviktigste på bilen og derfor det siste jeg sparer på.

Ville bare gjenta og fremheve dette. Veldig, veldig enig. 👍

Anonymkode: d479b...b9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dekk er på langt nær så mye ferskvare som forhandlerne vil ha oss til å tro.

Jeg kjører ut dekkene, altså bytter jeg når det er 3-4 mm igjen og det stemmer som regel med 4-5 år på gode dekk. Dersom det er 8mm mønster på nye dekk og 5mm når jeg bytter de ut så får jeg jo omtrent 40% svinn på dekkene i forhold til å bytte  de på 3mm, det liker jeg ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tiuren skrev:

Dekk er på langt nær så mye ferskvare som forhandlerne vil ha oss til å tro.

Jeg kjører ut dekkene, altså bytter jeg når det er 3-4 mm igjen og det stemmer som regel med 4-5 år på gode dekk. Dersom det er 8mm mønster på nye dekk og 5mm når jeg bytter de ut så får jeg jo omtrent 40% svinn på dekkene i forhold til å bytte  de på 3mm, det liker jeg ikke :) 

Man merker som oftest at dekkene blir harde etter 3-4 sesonger. Dekk er ferskvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Husholdning1 said:

Man merker som oftest at dekkene blir harde etter 3-4 sesonger. Dekk er ferskvare.

Det har jeg enda ikke funnet dokumentasjon på, men jeg har hørt påstanden mange ganger.... 

Jeg kjører også motorsykkel, og da er man enda mer opptatt av dekkenes egenskaper. Selv om mange (og særlig forhandlere) mener at man ikke kan kjøre på dekk over 3-4 år (mine holder aldri så lenge), så stemmer ikke det  med det produsentene oppgir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tiuren skrev:

Det har jeg enda ikke funnet dokumentasjon på, men jeg har hørt påstanden mange ganger.... 

Jeg kjører også motorsykkel, og da er man enda mer opptatt av dekkenes egenskaper. Selv om mange (og særlig forhandlere) mener at man ikke kan kjøre på dekk over 3-4 år (mine holder aldri så lenge), så stemmer ikke det  med det produsentene oppgir. 

Påstanden er nemlig riktig. Ikke verre enn at man sammenligner selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...