Gå til innhold

Skjermen faller ut av pcen, angrerett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjøpte i August en pc hos Elkjøp - og problemene startet egentlig allerede da. Jeg slet med å få den startet og etter å ha brukt den et par dager falt skjermen ut fra rammen, og jeg ble plaget med at den skrudde seg av hele tiden. 

Jeg dro til Elkjøp og reklamerte for pcen, fikk derfor en ny. Nå har jeg hatt den nye siden september, og for en uke siden falt skjermen ut fra rammen på denne også. Fant ut fra nettet at er en svært vanlig feil. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre med dette nå, i og med at åpent kjøp er utgått. Det er også en knapp på tastaturet som har blitt løst, men utenom dette synes jeg jo egentlig det er en god pc. 

Hva kan jeg gjøre med dette? Elkjøp kan sikkert reparere pcen, men synes det er litt dumt å måtte reparere den allerede etter et par måneder, når jeg faktisk betalte 10.000 for produktet. Jeg har forøvrig behandlet pcen svært bra, så det er ingen brukerfeil. 

Anonymkode: 3b8d4...a76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må reklamere igjen. Hvis du får den samme feilen en 3. gang (en gang til) kan du kreve kjøpet hevet.

Anonymkode: 9cb5f...243

• Liker 1
Skrevet

Angrerett gjelder for kjøp utenfor vanlig utsalgssted, altså ikke ved kjøp i butikk, og den gjelder i 14 dager etter kjøpet. Om du kjøpte den på en Elkjøp-butikk i august så kan du ikke benytte deg av angrefristen dersom varen du kjøpte er defekt. Da må du reklamere til butikken, så kan de reparere eller erstatte den. Ved tredje reklamasjon for samme feil kan du velge å heve kjøpet.

Anonymkode: 1fd05...07a

Skrevet

Du får kun hevet kjøpet hvis feilen oppstår tre ganger på samme produkt, hvis du har fått ny pc så gjelder garanti og reklamasjon fra den dagen du mottok den ny pc`n.

Hvilken pc er det?.

Anonymkode: 602ad...46e

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du får kun hevet kjøpet hvis feilen oppstår tre ganger på samme produkt, hvis du har fått ny pc så gjelder garanti og reklamasjon fra den dagen du mottok den ny pc`n.

Loven sier "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel", ikke at det må være samme produkt.

Anonymkode: 9cb5f...243

• Liker 1
Skrevet
På 11.12.2019 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Kjøpte i August en pc hos Elkjøp - og problemene startet egentlig allerede da. Jeg slet med å få den startet og etter å ha brukt den et par dager falt skjermen ut fra rammen, og jeg ble plaget med at den skrudde seg av hele tiden. 

Jeg dro til Elkjøp og reklamerte for pcen, fikk derfor en ny. Nå har jeg hatt den nye siden september, og for en uke siden falt skjermen ut fra rammen på denne også. Fant ut fra nettet at er en svært vanlig feil. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre med dette nå, i og med at åpent kjøp er utgått. Det er også en knapp på tastaturet som har blitt løst, men utenom dette synes jeg jo egentlig det er en god pc. 

Hva kan jeg gjøre med dette? Elkjøp kan sikkert reparere pcen, men synes det er litt dumt å måtte reparere den allerede etter et par måneder, når jeg faktisk betalte 10.000 for produktet. Jeg har forøvrig behandlet pcen svært bra, så det er ingen brukerfeil. 

Anonymkode: 3b8d4...a76

Du snakker om angrerett i overskriften og åpent kjøp i teksten, når ingen av dem er relevante for en laptop med feil på, så du trenger i alle fall et lite kræsjkurs i begreper. :) 

Angrerett: Lovfestet rettighet som skal beskytte forbrukere mot impulskjøp på dørene, på gata og på nett, rettere sagt alt kjøp som skjer utenfor butikk (fast utsalgssted). Angreretten er 14 dager. Angrerett er ikke knyttet opp mot feil ved varen. 

Åpent kjøp: En ekstraservice enkelte forhandlere gir deg, og gjelder ofte også ved kjøp i butikk. Da gir de deg lov til å ombestemme deg, ofte inntil 30 dager etter kjøp. Åpent kjøp er ikke knyttet opp mot feil ved varen. 

Og så kommer de relevante begrepene: :) 

Garanti: Et løfte produsenten gir deg på frivillig basis, og som de setter betingelsene for selv. Blir varen ødelagt innenfor dette tidsrommet vil du ofte få ny/reparert vare uten spørsmål, med mindre du har gått inn for å ødelegge den. 

Reklamasjonsrett: Lovfestet rettighet, som sier noe om hvor lenge en vare skal være forventet å vare og hvilken plikt produsent/selger har til å rette opp feil. Reklamasjonsretten er to eller fem år, og dette er ofte lenger enn garantien. En laptop har så vidt jeg vet 5 års reklamasjonsrett, så her er du godt innenfor. 

Om laptopen har garanti er denne oftest enklest å bruke. Men uansett er du dekket av reklamasjonsretten, siden laptopen er så ny. 

Anonymkode: b45a0...a3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...