AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Til dere som skal komme med nedsettende kommentarer eller velmenende råd om hvordan unngå dette LAG EN EGEN TRÅD!!! Hva er forskjellen i etterkant? Jeg tenker her på næringsopptak, vitaminer og mineraler. Er det mer komplikasjoner ved bypass? Legen har foreslått bypass, men jeg var innstilt på sleeve. Anonymkode: d015d...548 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Kirurgen bestemmer hva som er best for deg. De sitter med tung utdanning og erfaring. Vil du ikke høre på dette, får du ikke ta operasjonen da Anonymkode: 90d2d...657 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kirurgen bestemmer hva som er best for deg. De sitter med tung utdanning og erfaring. Vil du ikke høre på dette, får du ikke ta operasjonen da Anonymkode: 90d2d...657 Jo jeg kunne bestemme meg for sleeve. Men han anbefalte bypass. Spørsmålet var egentlig om næringsopptak i etterkant. Anonymkode: d015d...548 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 56 minutter siden, AnonymBruker said: Jo jeg kunne bestemme meg for sleeve. Men han anbefalte bypass. Spørsmålet var egentlig om næringsopptak i etterkant. Anonymkode: d015d...548 Regner med du tar privat og betaler selv? Du skal ha timer hos ernæringsfysiolog du kan stille sånne spm til. Da får du korrekte svar også. Ikke synsing fra anonyme på forum du ikke aner utdannelsen til. Anonymkode: 90d2d...657 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #5 Skrevet 16. desember 2019 På 11.12.2019 den 19.49, AnonymBruker skrev: Regner med du tar privat og betaler selv? Du skal ha timer hos ernæringsfysiolog du kan stille sånne spm til. Da får du korrekte svar også. Ikke synsing fra anonyme på forum du ikke aner utdannelsen til. Anonymkode: 90d2d...657 Jeg tenkte at jeg muligens fikk svar fra andre som har gjennomgått gbp. Og det blir offentlig, skal til ernæringsfysiolog rett over jul, men ville på en måte ha litt mer kjøtt på beina før jeg dro dit. Anonymkode: d015d...548 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #6 Skrevet 16. desember 2019 Har skjønt at det er mye bivirkninger i etterkant og at sleeve er mildere enn bypass? Sånn sett ville jeg valgt sleeve av de to. Men har ingen direkte erfaring selv. Anonymkode: a0a58...733
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #7 Skrevet 16. desember 2019 Jeg blir egentlig litt forundret over at du kommer med et sånn spørsmål, rett og slett fordi jeg hadde forventet at de som søker seg til slankeoperasjon har gjort et grundig forarbeid og satt seg inn i forskjellen mellom de to operasjonene, likheter/forskjeller i komplikasjoner, faren med det ene og det andre, og risikofatorer med de ulike operasjonene. Har du ikke lest noe om det? Ikke for å være frekk eller noe, bare undrer meg over det. GBP er jo en mye mer omfattende operasjon og har dermed større komplikasjonsfare enn sleeve. Anbefaler deg å google litt, les forskning og pasienterfaringer. Og ikke vær for opphengt i de "endelig kan jeg shoppe det jeg vil" -reportasjene, les det som ikke snakkes like høyt om, nemlig farene med operasjon og når ting ikke går som det skal, for det kan like godt skje deg som andre. Anonymkode: 044cb...782 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #8 Skrevet 16. desember 2019 Ville aldri valgt noen av dem hvis livet ikke stod i fare! Anonymkode: 3738d...55a 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #9 Skrevet 16. desember 2019 https://forskning.no/mat-medisiner-medisinske-metoder/nytt-funn-kan-oke-metthetsfolelsen-hos-overvektige/1606417 Slik jeg forstår artikkelen gjelder det kun bypass. Anonymkode: 8492b...859
mam4ma Skrevet 16. desember 2019 #10 Skrevet 16. desember 2019 Hovedforskjellen er str på magesekken etterpå. Ved sleeve blir ca 80% av magesekken kastet i søpla. Bokstavlig talt. Ved bypass blir det klemt sammen til en liten lomme, og tarmen blir "omkoblet". Bypass er reversibel, sleeve er ikke det. Tror at d er vanligere med dumping hos gbp. Nyere forskning viser at ved gbp-pasienter, så begynner den øverste delen av den omkoblede tarmen å fungere som en slags magesekk, slik at man kan spise mye mer. Har tatt sleeve selv. Pga ibs ville jeg ikke "tukle" med tarmene. Første ukene er ræva, for å si det mildt! Man bør sjekke blodverdiene en gang i året, for å ha kontroll. B12, kalsium, D-vitamin er litt "typisk" mangelvare. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå