AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1 Skrevet 11. desember 2019 Er det inn å ha angst?? eksamensangst! Det er normalt å være nervøs før eksamen. Man kan ikke si man har angst! har man hatt symptomene i over 2 uker, så jaa, men da er det ikke pga eksamen. Jam jeg hater å snakke foran forsamlinger og presentere noe på eksamen, men jeg har ikke eksamensangst selvom, men jeg er nevøs! Det er en viktig forskjell. Og man kan være nervøs 2 uker før, men så fort du er ferdig så har det gått over. Jeg føler at så fort man er nervøs for noe, så konkluderer man med at det er angst. Angst er mye værre en å bare være redd og nervøs for en ting. Hva er grunnen til dette? Er det inn? Anonymkode: 5800d...79d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #2 Skrevet 11. desember 2019 Eksamensangst er et godt etablert ord. Det betyr ikke at de som bruker det mener at de har angst. Anonymkode: 6158a...967
Missbehave Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 Tror bare folk synes det er lettere å bruke ordet angst enn frykt eller nervøsitet. Mange av de som bruker ordet angst vet i grunn ikke hva angst innebærer, men de synes det er lettere for å poengtere nøyaktig hvor nervøse de her. Synd at det blir så misbrukt med tanke på de som faktisk sliter med angst. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eksamensangst er et godt etablert ord. Det betyr ikke at de som bruker det mener at de har angst. Anonymkode: 6158a...967 Og med det så blir angst tatt mindre serriøst... som fører til at man putter det bak alt. Som igjen fører til at folk missbruker ordet Anonymkode: 5800d...79d 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #5 Skrevet 11. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og med det så blir angst tatt mindre seriøst... som fører til at man putter det bak alt. Som igjen fører til at folk missbruker ordet Anonymkode: 5800d...79d Not really... Anonymkode: 1a735...451
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #6 Skrevet 11. desember 2019 Og så har du de som har skikkelig ekssmensangst. Jeg er en av de. Jeg skjelver, kaldsvetter, hyperventilere og blir så kvalm og uvel i kroppen at jeg kaster opp. Er ikke sikkert jeg klarer å komme meg inn i eksamenslokalet en gang, eller at jeg klarer å være der noe særlig lenge. Anonymkode: 3fe4b...185
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #7 Skrevet 11. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Not really... Anonymkode: 1a735...451 Yes, really.... Anonymkode: 5800d...79d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #8 Skrevet 11. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og så har du de som har skikkelig ekssmensangst. Jeg er en av de. Jeg skjelver, kaldsvetter, hyperventilere og blir så kvalm og uvel i kroppen at jeg kaster opp. Er ikke sikkert jeg klarer å komme meg inn i eksamenslokalet en gang, eller at jeg klarer å være der noe særlig lenge. Anonymkode: 3fe4b...185 Det gjør jeg også det, men jeg har ikke angst bare pga det. Jeg er drit nervøs Anonymkode: 5800d...79d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #9 Skrevet 11. desember 2019 Alle kan vel oppleve å ha angst på forskjellige tidspunkt i livet. (Eksamen, fødsel, bilulykke osv.) Det er når den er vedvarende det er et problem. Sliter selv med angst til daglig, og det plager VIRKELIG ikke meg at andre sier de har eksamensangst før de har eksamen...... Anonymkode: 2c777...ede 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #10 Skrevet 11. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det inn å ha angst?? eksamensangst! Det er normalt å være nervøs før eksamen. Man kan ikke si man har angst! har man hatt symptomene i over 2 uker, så jaa, men da er det ikke pga eksamen. Jam jeg hater å snakke foran forsamlinger og presentere noe på eksamen, men jeg har ikke eksamensangst selvom, men jeg er nevøs! Det er en viktig forskjell. Og man kan være nervøs 2 uker før, men så fort du er ferdig så har det gått over. Jeg føler at så fort man er nervøs for noe, så konkluderer man med at det er angst. Angst er mye værre en å bare være redd og nervøs for en ting. Hva er grunnen til dette? Er det inn? Anonymkode: 5800d...79d Jeg vil ikke si jeg har eksamensangst, men angst for å holde muntlige framføringer. Det er ikke vanlig nervøsitet liksom - jeg kan grue meg i lang tid før, begynner å svette og kjenner på frykten lenge før, ikke bare rett før. Under fremføring er jeg så nervøs at jeg skjelver, pulsen øker, kjenner tårene presser på, og blir kvalm. Jeg blir veldig var over ansiktsuttrykk på folk, hvert smil kan jeg tolke som hånlig latterliggjørende, og da mister jeg helt fokus og stammer, som igjen gjør at de flirer mer og så har vi det gående... Det går fint når jeg bare har lærer og sensor å fremføre for, men med elever eller studenter i tillegg blir jeg helt kvalm og vil bare flykte. Etter fremføring er jeg sliten og skjelven. Anonymkode: 287af...b0b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 Virker som ordene nervøs/nervøsitet og ertet/erting har forsvunnet helt ut av språket... Alt skal være angst eller mobbing. Anonymkode: e141a...93c 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke si jeg har eksamensangst, men angst for å holde muntlige framføringer. Det er ikke vanlig nervøsitet liksom - jeg kan grue meg i lang tid før, begynner å svette og kjenner på frykten lenge før, ikke bare rett før. Under fremføring er jeg så nervøs at jeg skjelver, pulsen øker, kjenner tårene presser på, og blir kvalm. Jeg blir veldig var over ansiktsuttrykk på folk, hvert smil kan jeg tolke som hånlig latterliggjørende, og da mister jeg helt fokus og stammer, som igjen gjør at de flirer mer og så har vi det gående... Det går fint når jeg bare har lærer og sensor å fremføre for, men med elever eller studenter i tillegg blir jeg helt kvalm og vil bare flykte. Etter fremføring er jeg sliten og skjelven. Anonymkode: 287af...b0b Ja, men den forsvinner vel når du er ferdig? Du er drit nervøs. Angst et jo noe helt annet. Angst er ikke bare å være drit nervøs. Jeg sliter akkurat med det samme, men det kunne ikke falt meg inn å bruke ordet angst. Da jeg virkelig slet med angst (diagnosert av legen) Så trodde jeg at jeg skulle dø. Jeg ville også dø enn å være så redd. Jeg følte meg ikke trygg noen plasser. Se for deg at uansett hvor du er, så er du ikke trygg. Det hjelper ikke hva du gjør. Redselen er der uansett og ofte vet du ikke hvorfor det er sånn. Dette er da en type angst selvfølgelig. Men det pågikk i flere måneder. Kanskje et år til og med. Men nervøsitet varer mye kortere og går fort over. Slik er det ikke med angst Anonymkode: 5800d...79d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #13 Skrevet 11. desember 2019 Angst er en fysiologisk og psykologisk tilstand som er programmert i alle mennesker. Den har hatt en biologisk hensikt med å manifestere seg i kjemp eller flykt, og sånn har mennesket overlevd i tusener av år. I psykiatrien snakker man derimot om ulike angstlidelser. Anonymkode: 8c78a...a32 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #14 Skrevet 11. desember 2019 Fødselsangst må man slutte å snakke om for å unngå bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: e402c...15b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #15 Skrevet 11. desember 2019 Dette er folk som ikke vet hva angst er. Frykt og angst er IKKE det samme. Anonymkode: cd402...bbd
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2019 #16 Skrevet 11. desember 2019 (endret) Jeg pleier ikke bruke ordet angst med mindre det er angst det er snakk om. Det utvanner ordet... Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå