LILLEBolle Skrevet 10. desember 2019 #1 Skrevet 10. desember 2019 Skal opereres for hemoroider på torsdag og gruer meg veldig. Tror det er Milligan-Morgan operasjonsteknikk de skal benytte. 1.Jeg lure på litt om smerter Hvor lenge var du plaget med smerter?Finnes det ting utenom smertestillende som kan redusere smerten? Fikk du med smertestillende fra sykehuset og evn. hva 2.Var du sykemeldt,evt hvor lenge 3. Er det realistisk å tenke på en tur ut i løpet av helgen? Gå tur,ikke ut på byen tur😊 Andre gode tips ønskes også.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #2 Skrevet 10. desember 2019 Lå på magen på sofaen i 3 uker i smerter. Kunne ikke sitte og det var utrolig vondt å gå. Spiste nesten ikke pga store doser morfin. Gikk ned 20 kilo på en måned. Håper for din del at det går bedre for deg for jeg tror ikke det pleier å være så ille. Anonymkode: abc08...4e1
_nubbenella Skrevet 11. desember 2019 #3 Skrevet 11. desember 2019 Eg er ikkje kjent med navn på prosedyren eg gikk igjennom, men eg fikk fjerna ytre hemoroider og hudfliker som ikkje skulle være der. Eg trur dei blei brent av, men eg skal ikkje si det med sikkerhet. Så det kan være at mitt svar ikkje er til hjelp. Vondt var det i begynnelsen, men fekk berre beskjed om å ta ibuprofen eller paracetamol ved behov. Eg tok ingenting sjølv om det var noe ubehag dei første dagane. Lå berre i senga resten av dagen når eg kom heim frå sjukehuset. Hemoroide pute kan være greit å ha. Tur klarte eg etter eit par dagar, det må du se an sjølv.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #4 Skrevet 11. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Lå på magen på sofaen i 3 uker i smerter. Kunne ikke sitte og det var utrolig vondt å gå. Spiste nesten ikke pga store doser morfin. Gikk ned 20 kilo på en måned. Håper for din del at det går bedre for deg for jeg tror ikke det pleier å være så ille. Anonymkode: abc08...4e1 Hvordan får du bæsjet? Anonymkode: 61680...3f7
LILLEBolle Skrevet 11. desember 2019 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2019 Takk for svar😊 Har også hørt om mange som har veldig smerter etter operasjonen.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 Nå er det forskjell på hemoridene, innvendige/utvendige, hvor store/mange de er og om du har en fissur i tillegg. Alt dette spiller inn på smertene i etterkant. Anonymkode: 8980b...3c6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 Min store ytre hemoride ble kuttet av, ikke sydd igjen men plastret. Det vondeste med operasjonen var bedøvelsessprøyta i rumpa selv om jeg fikk noe annet berolignende i armen først. Etter operasjonen slappet jeg av på sykehuset i 2 timer og ble kontrollert 2 ganger før om jeg blødde mye. Fikk med meg 20 "bleier" som skulle i trusa. Ikke bind, bleier. Fikk resept på noe smertestillende som bedøvet ryggmargen og resept på vanlig Paracet. Kjente at det gjorde dødsvont når den ryggmargsmedisinen begynte å avta, så jeg brukte nok to tabletter mer om dagen enn nødvendig. Lå på enten flatt på magen, eller på ryggen med bena samlet og en stor pute under bena for å få rumpa litt "opp" fra underlaget. Det var veldig digg! Ble anbefalt av sykehuset å kjøpe avføringsmiddel og blande det i Biola eller sjokolademelk 3 ganger om dagen. Jeg anbefaler nøytral Biola og blende inn bringebær, for det ble veldig søtt med sjokolademelk eller smakstilsatt Biola. Legg av mye tid til å gå på do. Og tørk deg forsiktig. Kjøp ett mykt toalettpapir, evt våtservietter. Dusj 2 ganger daglig med lunket vann rundt rumpehullet (ikke rett på såret!). Du klarer ikke å tørke deg skikkelig etter hvert dobesøk, så vær fornøyd med å ta det værste. Jeg var sykemeldt i 2 uker, men opererte rett før juleferien så trengte ikke å benytte sykemeldingen. Feiret jul hos svigers, som var helt fantastiske med meg. Stelte og passet på. Jeg var ganske ung (ikke født barn men slet mye med treg mage som var grunnen til hemoriden), så det var kjempeflaut. Jeg sa at jeg hadde skader meg på fotballbanen og forstuet halebeinet. Tror hun skjønte at jeg løy, men tok meg ikke på det. Hadde virkelig ikke sjans til å gå noe turer lenger enn til doen, sofa og seng. Men når det er sagt: jeg kjenner noen som ikke hadde smerter i det heletatt og som var å trente intervaller og tung styrke 4 dager etter operasjonen. Enten så går det bra, eller så går det over 😊 Anonymkode: f8700...5ec
LILLEBolle Skrevet 25. desember 2019 Forfatter #8 Skrevet 25. desember 2019 Takk til alle som svarte. Tenkte jeg kunne komme med en oppdatering. Ble operert med Milligan-Morgan operasjonsteknikk, den meste smertefulle operasjonsteknikken. Hadde ingen smerter på sykehuset, men utover kvelden/natten begynte lokalbesvøvelsen å gå ut. Fikk med langtissvirkende morfintabletter fra sykehuset, samt at jeg skulle ta 1g paracet×4 i døgnet. Måtte dagen kontakte sykehuset da paracet ikke hadde særlig virkning på smertene. Fikk skrevet ut litt sterkere medisiner,som fungerte bra. Vil oppfordre alle til å ta lactulose/dulcosoft, var gull værdt for å greie å komme på do. Jeg smurte også på zylokain salve før avføring, for å redusere smertene litt. Hørte mange skrekkhistorier for jeg skulle opereres, men for min del gikk det overraskende bra. Hadde mye mindere smerter enn jeg trodde jeg ville ha. Må uheldigvis ta operasjonen en gang til, men gruer med ikke til det😊 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå