Gå til innhold

Trene opp hukommelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har etter depresjon og mye stress fått så vanvittig dårlig hukommelse. Jeg er et fehode sol stadig surrer, glemmer ofte. 

Depresjonen er ikke over enda, men hvordan kan jeg trene opp hodet mitt slik at jeg fungerer i hverdagen?

Anonymkode: 4b827...c37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trening! Ja, fysisk trening. Det hjelper på bl.a. hukommelsen - og ikke minst depresjon. Jeg fikk dårlig hukommelse av å være deprimert. Kom meg ut av depresjon ved hjelp av fysisk trening, og holder det fortsatt i sjakk ved å trene jevnlig. Anbefaler deg å lese boken «Hjernesterk».

Søvn er også alfa omega. Nok søvn, trening og sunt kosthold. Jeg mener de to første er de viktigste, men det beste er jo en kombinasjon av de nevnte. 

Anonymkode: 4a058...4d1

Skrevet

Jo, altså. Hvis det ikke kom tydelig nok fram - jeg fikk tilbake hukommelsen da jeg begynte å trene jevnlig. Først lettet depresjonen, så kom hukommelsen tilbake.

Anonymkode: 4a058...4d1

Skrevet (endret)

Så bra! Depresjonen gir en svekket hukommelse. Viktig med mye fysisk trening som du allerede gjør, og noe annet tips - sett deg inn i sjakk. Trust me it helps actually. Spesielt om du bruker hodet ditt på det og konsentrerer deg ordentlig imens du spiller spillet. Det nytter jo ikke bare flytte, flytte uten å tenke imens man spiller.

Tidligere så sleit jeg med å huske bare noen få kombinasjoner av tall sleit med å glemme alt det som ble sakt både i stille og rolige situasjoner og i bråkete situasjoner. Sliter forsatt med å huske det som blir sakt nå i bråkete situasjoner muligens jeg har litt konsentrasjonsproblemer, men når man er en og en i rolig omstendigheter så klarer jeg å huske alt av det som blir sakt i lang, lang tid fremover. Tall-kombinasjoner har jeg også blitt veldig god til. Før klarte jeg ikke å memorere 4 tall-kombinasjoner til pin-koden på kortet, men nå klarer jeg å huske passordet til f. eks et nytt nettverk med 10 kombinasjoner både tall, bokstaver og uvanlige tegn med å se på det kun en gang. Så hjernetrim er viktig og anbefaler deg sjakken pga. hjernen vil jobbe på èn helt annen (mer intensivt) måte imens man spiller det. Slik som sudoku og andre ting som kryssord mener jeg ikke er like effektiv hjernetrim. Det blir for simpelt. Selv om det kan hjelpe litt det også.

Sier ikke at du vil få en kjempe hukommelse. For det har jeg ikke, men det kan gi deg et lite kick ettersom du tydeligvis sliter med hukommelsen? På samme måte som jeg gjorde for 2-4 år tilbake. 

Endret av Lasox

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...