Gå til innhold

Flere som har angst for Omgangssyke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter veldig med dette på denne tiden av året.

Kan bare huske å ha hatt det en gang som liten. Men er redd hvert år for man vet aldri.

I tillegg syns familien min at jeg er sær, de sier at Omgangssyke er da ikke noe å bry seg om, det gjør da ikke noe om jeg får det, lett for dem å si. Å vasker jeg hendene før jeg ordner med mat så blir jeg sett på som hysterisk. Om jeg skulle få det til jul så isolerer jeg meg på rommet. Vil ikke ha det, og om jeg får det så er jeg redd for å ødelegge julen for resten av familien. husker vi var på besøk hos bestemor, hun skulle ha besøk av noen flere, men de hadde omgangssyke så de kom ikke, bestemor sa at det hadde da ikke gjort noe om de kom likevel om de følte seg bra nok. Husker jeg var veldig letta da siden de ikke kom.

Flere som sliter? Hva gjør dere for å takle angsten?

Anonymkode: 0072c...533

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er hysterisk.

Men, normalt å vaske seg på hendene etter å ha vært ute blant folk og skal lage mat. Ikke når man er hjemme alene og skal smøre en skive.

Anonymkode: d3fa7...a9f

Skrevet

Du er ikke hysterisk, du er nok rammet av emetofobi. Søk det opp. Det er fobi/angstlidelse. Det er en vanlig angstlidelse som ikke så mange snakker om. Jeg lider av det selv, og møter lite forståelse. Jobber aktivt med meg selv for å leve så normalt som mulig

Anonymkode: ccee3...3fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme lidelse. Det er en fobi, og den har et navn, nemlig emetofobi. 

Jeg er ikke blant de som er hardest rammet, men jeg er absolutt fobisk, og gjør mye for å unngå smitte. Jeg unngår blant annet så langt det lar seg gjøre å omgås småbarnsfamilier i omgangssykesesongen, som jeg regner fra sånn ca november til påske. Jeg har heller ikke barn selv (akkurat DET har flere årsaker, men fobien er en av grunnene til at jeg har valgt bort barn). Jeg er også skeptisk til matbuffeter og liknende på den tiden av året hvor det går mest smitte. 

Normale håndvaskrutiner er ikke hysterisk: det er noe alle burde gjøre. Smittsomme sykdommer koster faktisk samfunnet ganske mye i sykefravær i løpet av et år, og å vaske hender etter toalettbesøk og før mat er normal folkeskikk. De som liksom er «helter» og møter opp på jobb med omgangssyke skulle også ha seg en smekk, etter min mening. Det de gjør er jo å utsette kollegaer for smitterisiko. Det er bedre at man selv er borte fra jobb i et par dager enn at man smitter fem kollegaer som alle blir borte to dager hver. 

• Liker 4
Skrevet

Har hatt emetofobi hele livet mitt. Er blitt litt bedre nå, siden jeg kan kan takle at folk snakker om det (hvis det ikke blir for detaljert), men sliter fortsatt ganske mye, spesielt på denne tiden av året. Har også store problemer med å se/høre det på film, selv om jeg vet at det ikke er på ekte. Bruker ofte https://emetophobiahelp.tumblr.com/ for å sjekke ut serier og filmer på forhånd. Det er nok flere som synes jeg er ganske hysterisk som sverger til god håndhygiene, men det bryr jeg meg veldig lite om. Har etter hvert blitt mer åpen om fobien min f.eks. i jobbsammenheng, og det viser seg at det er ganske mange av oss. Sånn i hverdagen anser jeg det ikke som et stort problem at jeg har denne fobien, selv om jeg selvfølgelig begrenser meg selv noe. Det er bare det at det har blitt en så stor del av meg at jeg ikke tenker over det. Heldigvis virker det som om flere skjønner hvor viktig det er å holde seg hjemme når man er syk, og at det faktisk kan være livsfarlig for enkelte å bli smittet av omgangssyke. 

Anonymkode: ad5ec...32c

• Liker 2
Skrevet

Jeg sliter med det selv, men må jo bare manne meg opp, siden jeg har 3 barn så har det jo blitt litt av det opp igjennom åra. Litt kjipt at du skal bruke så mye tid på å være redd for noe du kun har hatt en gang som barn, kanskje du skal vurdere å søke litt hjelp for det?! Sjekk om kommunen din har lavterskel tilbud i kognitiv adferdsterapi -det kan hjelpe mot div angst.

Anonymkode: 94484...0ca

Skrevet

Ja, uten at jeg kaller det angst. Det er en veldig ubehagelig sykdom og ikke minst veldig smittsom. Er jo utslått i flere dager etter man er blitt frisk.

Jeg vasker hendene godt inkludert tommelen før måltider, matlaging, når jeg kommer hjem og selvsagt etter toalettbesøk.  Kryss i taket jeg har ikke hatt det på fem år. Håper det blir aldri i fremtiden. 

Anonymkode: 160a0...b33

Skrevet

🙋🏻‍♀️
Ikke kastet opp siden jeg var 6 år(er nå 33). 
Har 2 barn som har hatt omgangssyken opp gjennom årene, samt smittet meg(jeg kan ikke kaste opp, kun brekke meg takk og lov). 

På vinteren lever jeg veldig redusert dessverre. I utlandet er jeg livredd for å spise kylling etter at jeg pådro meg et kraftig magevirus etter jeg spiste kylling. 

Vi er flere her! Det er bare ingen som snakker om det

Skrevet

Jeg også, det går et par flasker håndsprit i vintermånedene for å si det sånn.

Anonymkode: 6c903...fef

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg også, det går et par flasker håndsprit i vintermånedene for å si det sånn.

Anonymkode: 6c903...fef

Det kan du bare droppe mtp omgangsjuka iallefall. Håndsprit tar ikke smitten, kun klor og vanlig tradisjonell håndvask 👍

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvis dette påvirker deg mye så ville jeg tatt en tur til fastlegen for en prat 😊

Endret av Tvillingsjel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...