AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #1 Del Skrevet 10. desember 2019 https://snl.no/dialekter_i_Vestfold Her på Store norske leksikon påstår de at de sier "itte" istedenfor ikke i enkelte steder i Vestfold. Må i såfall være i bondelandet i Vestfold, for jeg har aldri hørt byfolkene der (Tønsberg, Horten, Sandefjord, Larvik, Holmestrand) bruke denne formen. Jeg bor i Drammen og har venner fra både Tønsberg og Sandefjord, de sier "ikke". Jeg tenker da at det kanskje er i Re og landområdene rundt hvor de bruker formen "itte", har jeg rett? Sier dere "itte" i Re kommune i Vestfold? Poster denne her i "Barn og familie" istedenfor "Språk" ettersom det er mer trafikk her. Anonymkode: 1a209...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #2 Del Skrevet 10. desember 2019 Jeg kjenner flere fra Revetal. De sier ikke. Anonymkode: 94f6f...93d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #3 Del Skrevet 10. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://snl.no/dialekter_i_Vestfold Her på Store norske leksikon påstår de at de sier "itte" istedenfor ikke i enkelte steder i Vestfold. Må i såfall være i bondelandet i Vestfold, for jeg har aldri hørt byfolkene der (Tønsberg, Horten, Sandefjord, Larvik, Holmestrand) bruke denne formen. Jeg bor i Drammen og har venner fra både Tønsberg og Sandefjord, de sier "ikke". Jeg tenker da at det kanskje er i Re og landområdene rundt hvor de bruker formen "itte", har jeg rett? Sier dere "itte" i Re kommune i Vestfold? Poster denne her i "Barn og familie" istedenfor "Språk" ettersom det er mer trafikk her. Anonymkode: 1a209...bb4 Vi får se hvor lenge den får stå. Anonymkode: b7fac...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #4 Del Skrevet 10. desember 2019 Her jeg bor sier vi ikkje Anonymkode: e7a70...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #5 Del Skrevet 10. desember 2019 Kjenner flere fra Våle/Re/Andebu og Lardal... Aldri hørt noen si ITTE. De sier IKKE. (evt ække i bøyd form; det er ikke noe/det ække no'. Men det sier de jo i hele vestfold) Anonymkode: aba83...40c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaiko Skrevet 11. desember 2019 #6 Del Skrevet 11. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner flere fra Våle/Re/Andebu og Lardal... Aldri hørt noen si ITTE. De sier IKKE. (evt ække i bøyd form; det er ikke noe/det ække no'. Men det sier de jo i hele vestfold) Anonymkode: aba83...40c Så du mener at SNL som aldri pleier å skeive feil opplysninger endelig har gjort det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #7 Del Skrevet 11. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor sier vi ikkje Anonymkode: e7a70...213 Du kommer ikke fra Vestfold, regner jeg med. Anonymkode: 1a209...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #8 Del Skrevet 11. desember 2019 De gamle i vestfoldbygdene sier itte, har ihvertfall hørt det fra eldre kodalinger. Anonymkode: 995f3...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #9 Del Skrevet 12. desember 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: De gamle i vestfoldbygdene sier itte, har ihvertfall hørt det fra eldre kodalinger. Anonymkode: 995f3...5b9 Enig. De eldre generasjonene fra bygdene sier "itte". Anonymkode: 7ffec...b69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #10 Del Skrevet 13. desember 2019 På 12.12.2019 den 8.41, AnonymBruker skrev: Enig. De eldre generasjonene fra bygdene sier "itte". Anonymkode: 7ffec...b69 Gjelder dette alle bygdene i Vestfold, eller bare noen? Anonymkode: 1a209...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #11 Del Skrevet 13. desember 2019 Ikke. Men i Vivestad, Kodal, Andeby osv, sier de eldre itte. De sier også mye annet som vi ikke sier idag 😂 Anonymkode: a20ba...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #12 Del Skrevet 13. desember 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke. Men i Vivestad, Kodal, Andeby osv, sier de eldre itte. De sier også mye annet som vi ikke sier idag 😂 Anonymkode: a20ba...3cc Andeby? Du mener vel Andebu? Dette er ikke Donald-universet. Forresten, hva slags andre ord er det du refererer til som de eldre sier, men de yngste ikke bruker? Anonymkode: 1a209...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå