AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #1 Skrevet 10. desember 2019 Hei, jeg leier en hybel som jeg har helt alene. Den hybelen er veldig rotete og det er delvis fordi jeg bruker den som lagerplass. Hybelen er alt for liten i forhold til alt jeg eier, og den har ingen bod eller lignende. Ingenting av rotet mitt skader leiligheten. Det er ikke snakk om matrester som blir liggende. Rotet mitt er også svært praktisk for min del siden jeg i hybelen har to rom hvor jeg bruker det ene rommet som lager og på den måten får det fint i rommet jeg selv bruker. Nå har utleier vært på befaring og hevder at hybelen min er for rotete og at det er brudd på kontrakten. som sier at hybelen skal være ryddig. Kontrakten min er klipp og lim fra husleieloven og jeg har ikke noe mer plikter enn den nevner. Men har jeg etter husleieloven plikt til å ha det ryddig? Utleier sa eksplisitt at rotet mott ikke skader leiligheten eller fører til økte vedlikeholdsutgifter. Høres sikkert litt spesielt ut å "slåss for retten til å ha det rotete". Men som sagt så er det mest praktisk for meg å bruke hybelen delvis som lager slik jeg slipper å leie en bod. Har lyst på færrest mulig utgifter mens jeg sparer til egen bolig. Anonymkode: 75711...d24
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #3 Skrevet 10. desember 2019 Er forskjell på om det er stablet pent og organisert i bokser, eller om det er stappet inn i et rom og det flyter. Anonymkode: 91caf...bd1 4
Gjest O.G. Skrevet 10. desember 2019 #4 Skrevet 10. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det står vel klart og tydelig at tråd-starter ikke har noen som helst bod tilgjengelig... Anonymkode: 97e42...c49 Tråd starter har ikke bod tilgjengelig. Kanskje huseier har.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #5 Skrevet 10. desember 2019 Så lenge rotet ikke skader boligen så kan ingen bestemme hvordan du skal ha det inne hos deg. Problemet med at det står bokser osv over alt er at det kan bli dårlig sirkulasjon i rommet, du burde ordne med hyller slik at du får ting opp fra gulvet og fra hverandre. Anonymkode: d59c3...954 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #6 Skrevet 10. desember 2019 1 hour ago, O.G. said: Har ikke huseiere bod du kan låne? Jeg kan få leie bod. Men jeg ønsker ikke bruke penger på det. 14 minutter siden, AnonymBruker said: Så lenge rotet ikke skader boligen så kan ingen bestemme hvordan du skal ha det inne hos deg. Problemet med at det står bokser osv over alt er at det kan bli dårlig sirkulasjon i rommet, du burde ordne med hyller slik at du får ting opp fra gulvet og fra hverandre. Anonymkode: d59c3...954 Kunne sikkert kjøpt hyller, men ønsker ikke å gjøre det. Dårlig luft har heller ikke vært et reelt problem hos meg. 1 hour ago, AnonymBruker said: Er forskjell på om det er stablet pent og organisert i bokser, eller om det er stappet inn i et rom og det flyter. Anonymkode: 91caf...bd1 Ja, det er forskjell. Men spørsmålet er jo hva jeg har lov til ikke hva som ser estetisk best ut. TS Anonymkode: 75711...d24 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #7 Skrevet 10. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan få leie bod. Men jeg ønsker ikke bruke penger på det. Kunne sikkert kjøpt hyller, men ønsker ikke å gjøre det. Dårlig luft har heller ikke vært et reelt problem hos meg. Ja, det er forskjell. Men spørsmålet er jo hva jeg har lov til ikke hva som ser estetisk best ut. TS Anonymkode: 75711...d24 Du kjenner ikke nødvendigvis at det er dårlig luft. Det er snakk om dårlig sirkulasjon i haugen med rot, og hvordan det virker inn på vegger det er stablet mot og gulvet. Anonymkode: d59c3...954 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #8 Skrevet 10. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg leier en hybel som jeg har helt alene. Den hybelen er veldig rotete og det er delvis fordi jeg bruker den som lagerplass. Hybelen er alt for liten i forhold til alt jeg eier, og den har ingen bod eller lignende. Ingenting av rotet mitt skader leiligheten. Det er ikke snakk om matrester som blir liggende. Rotet mitt er også svært praktisk for min del siden jeg i hybelen har to rom hvor jeg bruker det ene rommet som lager og på den måten får det fint i rommet jeg selv bruker. Nå har utleier vært på befaring og hevder at hybelen min er for rotete og at det er brudd på kontrakten. som sier at hybelen skal være ryddig. Kontrakten min er klipp og lim fra husleieloven og jeg har ikke noe mer plikter enn den nevner. Men har jeg etter husleieloven plikt til å ha det ryddig? Utleier sa eksplisitt at rotet mott ikke skader leiligheten eller fører til økte vedlikeholdsutgifter. Høres sikkert litt spesielt ut å "slåss for retten til å ha det rotete". Men som sagt så er det mest praktisk for meg å bruke hybelen delvis som lager slik jeg slipper å leie en bod. Har lyst på færrest mulig utgifter mens jeg sparer til egen bolig. Anonymkode: 75711...d24 Hvorfor, ts, har du lagret ting du altså eier, men ikke har plass til? Utover en eske eller to fra barndommen, noe kjøkkenutstyr, noen skift klær og litt sportsutstyr trenger ikke et menneske ting. Lagrer du mer enn det og mener at rotet er "praktisk" så beveger du deg over i territorium der du behøver hjelp. Har du forsøkt å snakke med psykologen på studiestedet om tendensene dine til hoarding? Det finnes hjelp før dette går galt (og det vil gå galt om du ikke tar slikt på alvor). Gå gjennom kassene. Selg eller doner alt du ikke har brukt i 2019. Alt du teoretisk "kan trenge" om 6-12 måneder må du kvitte deg med - det finner du på finn.no når det reelle behovet viser seg. 90% av det vil du nemlig aldri finne behov for. Og: ja, huseier kan med rette hevde at enhver kasse som står på et gulv er en fare for mugg og fukt på det gulvet. Den er nemlig det. De utgjør også en gigantrisiko for å pådra seg kre. Kjøp deg en bokhylle der du lagrer det lille en student kan ha behov for av vintersko e.l. Og begrens mengden ting. Du blir ikke rik av å lagre på unyttige kasser. Anonymkode: 87350...e20 12
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du kjenner ikke nødvendigvis at det er dårlig luft. Det er snakk om dårlig sirkulasjon i haugen med rot, og hvordan det virker inn på vegger det er stablet mot og gulvet. Anonymkode: d59c3...954 Takk, skjønner. Men hyller er lite praktisk. Jeg lagrer ting som bord, stoler, tv-skjerm, dataskjerm, osv. Dette er ikke ting som er lett å få inn i hyller. Alt av tekstiler, servise, osv har jeg i skap og kommoder. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor, ts, har du lagret ting du altså eier, men ikke har plass til? Utover en eske eller to fra barndommen, noe kjøkkenutstyr, noen skift klær og litt sportsutstyr trenger ikke et menneske ting. Lagrer du mer enn det og mener at rotet er "praktisk" så beveger du deg over i territorium der du behøver hjelp. Har du forsøkt å snakke med psykologen på studiestedet om tendensene dine til hoarding? Det finnes hjelp før dette går galt (og det vil gå galt om du ikke tar slikt på alvor). Gå gjennom kassene. Selg eller doner alt du ikke har brukt i 2019. Alt du teoretisk "kan trenge" om 6-12 måneder må du kvitte deg med - det finner du på finn.no når det reelle behovet viser seg. 90% av det vil du nemlig aldri finne behov for. Og: ja, huseier kan med rette hevde at enhver kasse som står på et gulv er en fare for mugg og fukt på det gulvet. Den er nemlig det. De utgjør også en gigantrisiko for å pådra seg kre. Kjøp deg en bokhylle der du lagrer det lille en student kan ha behov for av vintersko e.l. Og begrens mengden ting. Du blir ikke rik av å lagre på unyttige kasser. Anonymkode: 87350...e20 Du har sikkert en fremragende hobbypsykolog, men jeg er ikke interessert i hjelpen din. TS Anonymkode: 75711...d24 11
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #10 Skrevet 10. desember 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, skjønner. Men hyller er lite praktisk. Jeg lagrer ting som bord, stoler, tv-skjerm, dataskjerm, osv. Dette er ikke ting som er lett å få inn i hyller. Alt av tekstiler, servise, osv har jeg i skap og kommoder. Du har sikkert en fremragende hobbypsykolog, men jeg er ikke interessert i hjelpen din. TS Anonymkode: 75711...d24 Frekke faen. Klar deg sjøl Anonymkode: d59c3...954 12
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #11 Skrevet 10. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frekke faen. Klar deg sjøl Anonymkode: d59c3...954 Det er du som er frekk her Anonymkode: a4f65...432 10
Gjest Gliffy Skrevet 10. desember 2019 #12 Skrevet 10. desember 2019 Hvis det er så mye i et rom at man ikke kommer seg inn der øker det risikoen for uoppdaget vannskade, fukt, mugg og skadedyr. Det må være nogenlunde framkommelig slik at ikke mus kan slå seg ned og bygge reir i månedsvis før det oppdages. Kan hende det er noe sånt huseier tenker på.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 10. desember 2019 #13 Skrevet 10. desember 2019 (endret) 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frekke faen. Klar deg sjøl Anonymkode: d59c3...954 Det frekke er vel alle som ikke forholder til hva trådstarter faktisk skriver og i stedet skal spekulere om alt annet. Til trådstarter. Så lenge rotet ditt ikke medfører økt fare for skade og slitasje så kan du ha det som du vil etter husleieloven. Samtidig må du ha det slik at det er mulig å oppdage skader før de utvikler seg. Men utleier har ikke noe krav etter husleieloven at du har innredet hybelen pent eller at du kaster klær du aldri bruker. Endret 10. desember 2019 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #14 Skrevet 10. desember 2019 Jeg har vært leieboer i mange år og leid hos maaaange forskjellige mennesker. Aldri har jeg opplevd å få huseier på døra for "befaring". Tror ts' situasjon er mye verre enn vedkommende gir uttrykk for. Jeg tror det ser ut som et helvete inne hos ts.. Anonymkode: 81df2...7d1 5
Måbarefåsiat... Skrevet 10. desember 2019 #15 Skrevet 10. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor, ts, har du lagret ting du altså eier, men ikke har plass til? Utover en eske eller to fra barndommen, noe kjøkkenutstyr, noen skift klær og litt sportsutstyr trenger ikke et menneske ting. Lagrer du mer enn det og mener at rotet er "praktisk" så beveger du deg over i territorium der du behøver hjelp. Har du forsøkt å snakke med psykologen på studiestedet om tendensene dine til hoarding? Det finnes hjelp før dette går galt (og det vil gå galt om du ikke tar slikt på alvor). Gå gjennom kassene. Selg eller doner alt du ikke har brukt i 2019. Alt du teoretisk "kan trenge" om 6-12 måneder må du kvitte deg med - det finner du på finn.no når det reelle behovet viser seg. 90% av det vil du nemlig aldri finne behov for. Og: ja, huseier kan med rette hevde at enhver kasse som står på et gulv er en fare for mugg og fukt på det gulvet. Den er nemlig det. De utgjør også en gigantrisiko for å pådra seg kre. Kjøp deg en bokhylle der du lagrer det lille en student kan ha behov for av vintersko e.l. Og begrens mengden ting. Du blir ikke rik av å lagre på unyttige kasser. Anonymkode: 87350...e20 Å herre... Hvor har ts spurt om ryddehjelp? 6
Perle Skrevet 10. desember 2019 #16 Skrevet 10. desember 2019 15 minutter siden, Gliffy skrev: Hvis det er så mye i et rom at man ikke kommer seg inn der øker det risikoen for uoppdaget vannskade, fukt, mugg og skadedyr. Det må være nogenlunde framkommelig slik at ikke mus kan slå seg ned og bygge reir i månedsvis før det oppdages. Kan hende det er noe sånt huseier tenker på. Dette. Pluss brannfare. Skjønner huseier godt. Hadde ikke villet ha en hamstrer inn selv. 10
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #17 Skrevet 10. desember 2019 2 timer siden, O.G. skrev: Tråd starter har ikke bod tilgjengelig. Kanskje huseier har. Mener du trådstarter? Anonymkode: d6252...3ce 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #18 Skrevet 10. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor, ts, har du lagret ting du altså eier, men ikke har plass til? Utover en eske eller to fra barndommen, noe kjøkkenutstyr, noen skift klær og litt sportsutstyr trenger ikke et menneske ting. Lagrer du mer enn det og mener at rotet er "praktisk" så beveger du deg over i territorium der du behøver hjelp. Har du forsøkt å snakke med psykologen på studiestedet om tendensene dine til hoarding? Det finnes hjelp før dette går galt (og det vil gå galt om du ikke tar slikt på alvor). Gå gjennom kassene. Selg eller doner alt du ikke har brukt i 2019. Alt du teoretisk "kan trenge" om 6-12 måneder må du kvitte deg med - det finner du på finn.no når det reelle behovet viser seg. 90% av det vil du nemlig aldri finne behov for. Og: ja, huseier kan med rette hevde at enhver kasse som står på et gulv er en fare for mugg og fukt på det gulvet. Den er nemlig det. De utgjør også en gigantrisiko for å pådra seg kre. Kjøp deg en bokhylle der du lagrer det lille en student kan ha behov for av vintersko e.l. Og begrens mengden ting. Du blir ikke rik av å lagre på unyttige kasser. Anonymkode: 87350...e20 Grattis med dagens tøv. Anonymkode: d6252...3ce 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #19 Skrevet 10. desember 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frekke faen. Klar deg sjøl Anonymkode: d59c3...954 Her er det bare du som er ufin. Kanskje hadde du en dårlig barndom? Har du vurdert å dra til psykolog for å få ordnet med alle tendensene dine til å være frekk mot fremmede? (Det vil gå veldig galt på sikt om du ikke gjør noe med dette store problemet ditt umiddelbart!) kjøp deg en liten stressball du kan snakke med når du føler trangen for frekkhet kommer sigende ut neseborene. Anonymkode: d6252...3ce 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #20 Skrevet 10. desember 2019 Du sier jo selv at det er rotete, og du vil ikke kjøpe hyller og ikke leie bod. Da får du vel kvitte deg med sakene da. Anonymkode: 977a4...854 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå