Elphie Skrevet 9. desember 2019 #1 Skrevet 9. desember 2019 Hei! Jeg skal kjøpe to kattunger, jeg har alltid bare hatt én hunkatt før. Jeg tenkte først å skaffe to jenter men mannen min vil ha en av hvert kjønn. De SKAL kastreres, men spørsmålet jeg har er om det går greit å ha dem i lag frem til de blir kastrerte? Med tanke på at de ikke kastreres før de er i 6-måneders alderen. Og jeg vil IKKE at hunkatten skal gå på p-piller.
_nubbenella Skrevet 9. desember 2019 #2 Skrevet 9. desember 2019 Det går nok fint. Eg ville rådført meg med veterinær for å hindre uønska graviditet, iom at ein hokatt kan bli kjønnsmoden frå 4-5 mnd av og ein hannkatt kan bli kjønnsmoden frå 6 mnd, for du risikerer jo ein liten periode der uhell kan skje før kattane er blitt kastrerte.
Elphie Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2019 Ja, det er nok lurt. Tror du at jeg kan ringe til veterinær å spørre om det? Eller blir de irriterte av sånne spørsmål? 😂
Minya Skrevet 9. desember 2019 #5 Skrevet 9. desember 2019 Bruk kjøkkenvekta hjemme og kontroller vekta hver uke. Så snart de treffer 2kg på nåla, kan de kastreres. Enkelte veterinærer kastrerer så tidlig som 12 uker, men det er ganske variert praksis. Begynner monsen å humpe på kjetta, kan han ofte kastreres så snart som mulig, som regel er veterinær enig i det.
Jasmine9 Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 Hei. Kattunger av ulike kjønn vil vanligvis begynne parre seg ved 4-5 mnd og det er samtidig som hannkatten begynner å bli kjønnsmoden. Hunnkatter blir vanligvis kjønnsmodne ved 6-7 mnd alder. Så jeg ville kastrert dem snarest.
Elphie Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2019 Takk for svar! Skal ta turen til dyrlegen i morgen å spørre hvor snart de kan kastrere
Gjest Gliffy Skrevet 10. desember 2019 #8 Skrevet 10. desember 2019 Google tidlig kastrering. Mange dyrevernsorganisasjoner anbefaler kastrering fra 12 uker.
Leo Skrevet 10. desember 2019 #9 Skrevet 10. desember 2019 Historiene om kattunger som roter seg bort (Det er nok at et vindu står åpent et øyeblikk for de mest ivrige) er mange så chip dem så snart som overhodet mulig etter du har hentet dem og finn en veterinær som kastrerer tidlig. Og hør i hvert fall ikke på veterinærer som sier du kan vente til de er 6 - 7 måneder eller, enda verre, anbefaler et kull på hunnkatten først. De finnes enda, men burde miste retten til å praktisere spør du meg.
Elphie Skrevet 10. desember 2019 Forfatter #10 Skrevet 10. desember 2019 Jeg snakka med dyrlegen og hun sa at de kastrerer ved 6 måneder og at hunnkatten vil sannsynligvis ikke komme i brunst før 6-måneders alderen uansett, men hvis hun gjør det så vil jeg merke det. Hyling og sånt. Så sa hun at hvis det skjedde tidlig så kunne vi avtale tidlig kastrering så lenge de veide 2,5 kg. Disse kattene kommer bare til å være inne (og vi åpner aldri vinduene, spesielt ikke på vinteren) og jeg er hjemmeværende så det meste jeg kommer til å være bortreist fra dem er en kort handletur 🙈 Så da tror jeg at jeg krysser fingrene på at det går bra. Har brukt dette dyrlegekontoret i alle år og de har aldri skuffet. 1
Tvist Skrevet 11. desember 2019 #11 Skrevet 11. desember 2019 Noen dyrebeskyttelsesforeninger omplasserer ferdig kastrerte 12 uker gamle kattunger, du kan jo vurdere det. Eller adoptere litt eldre kastrerte kattunger
Neket Skrevet 11. desember 2019 #12 Skrevet 11. desember 2019 Mine ble kastrert ved fire mnd alder ca. Jeg veier mine med bagasjevekt og ikeapose el 😀
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #13 Skrevet 11. desember 2019 Det med alder og kastrering varierer så innmari. Her ville de ikke kastrere jenta før hun var 9 mnd. Merkelig. I tillegg brukte de en teknikk som ga et mye større snitt en hva jeg er vandt til fra andre klinikker. Ikke helt oppdatert der med andre ord. Kommer til å bruke en annen klinikk om jeg skal kastrere flere puser senere. Så gjør litt research. Anonymkode: f1a6d...5f9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå