Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Charm
Skrevet

Hei!

Jeg sliter med å bestemme meg for hva jeg skal studere. Vil gjerne bo i en liten kommune med 6000 innbyggere på Nord-Vestlandet.

Spørsmålet er om jeg burde velge utdanning etter dette? Regner med at det er mange utdanninger som det er heller lite bruk for på små steder?

Det er ingen av profesjonsutdanningene som frister, som sykepleier, lærer etc.

Jeg har søkt

Informasjons- og medieutdanning

Turisme og Reiseliv

Samfunnsfag og personalledelse

Organisasjon og ledelse

Blir sprø av å tenke på hva jeg skal gjøre.. Det er ingenting som frister spesielt.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hva om du ringer kommunen og legger frem problemstillingen der?

Skrevet

Hvis det er sånn at du vil bo i byden du kommer fra, må du jo se på hva slags arbeidsplasser som finnes der eller i områder rundt.

Er det industri/næringsliv som trenger spesiell kompetanse?

Du kan jo også satse på jobb i kommunen innen en av etatene. Kanskje lurt å undersøke hvordan alder er på folk der?

Gjest Gjest, ja
Skrevet

Du kan droppe reiseliv og turisme-studia i allefall. Ikkje sjans å få jobb i bransjen for tida, og i allefall ikkje på bygda. Kva er hjørnesteinsbedriftene i bygda?

Gjest ghjest
Skrevet

Jeg synes egentlig du bør tenke over hva du har lyst til, om det er noe, da. Hvis ikke synes jeg utdanningene som involverer ledelse høres ok ut. Kanskje du kan bygge på med noe bedriftsøkonomi e.l også. Ellers enig med de andre i at det kan være lurt å høre med kommunen, og tenke over hva som er av bedrifter der. Kan hende du kan jobbe deg inn et sted via sommerjobb/praksis også.

Bor selv i en liten kommune og har fått merke at det ikke er mange ulike arbeidsplasser her. Ganske kjipt å gå som ufaglært når man har flere års utdanning. Men jeg satser på å drive enkeltmannsforetak med tid og stunder:)

Skrevet

Kanskje politi hadde vært noe? Der har du jo både samfunn, ledelse og organisasjon! Også trengs det politi over alt. :wink:

• 2 uker senere...
Gjest Charm .
Skrevet

Bygda det er snakk om er en av de store innen reiseliv på vestlandet. Det er nok studiet som passer meg best sånn interessemessig, liker nyskapning og markedsføring.

Politi er nok uaktuelt, da svømming er ikke min sterkeste side..

Skrevet

Jeg hadde samme problemstilling som deg for et år siden, da hadde jeg gått et år av en utdanning som ikke var relevant for noen jobb som er relevant for bygda mi som jeg vil tilbake til(var også usikker på om jeg gikk riktig utdanning generelt da). Så jeg bestemte meg for å velge utdanning som jeg får bruk for når jeg flytter tilbake.

Synes det blir feil som mange sier at man skal velge kun etter det man har lyst til og å ikke tenke fremover ihvertfall. Hvis man prioriterer bosted over utdanning blir jo en sånn tankegang helt feil. Har IKKE angret og er fast besemt på å vende tilbake:)

Gjest Charm .
Skrevet

Bompi: Hva slags utdanning valgte du, og hva gikk du før?

:)

Skrevet
Bompi: Hva slags utdanning valgte du, og hva gikk du før?

:)

Begynnte på biomatematikk på NTNU og hadde tenkt master. Sluttet etter ett år og søkte fysioterapi hvor jeg kom på venteliste som nr 1(hadde jeg søkt rett etter vgs hadde jeg kommet inn, men inntakskravet steg til året etter:() Så istedet tok jeg helsesekretær(gk,vk1 og vk2) på et år(fikk fritak for allmennfagene som jeg hadde fra før). Nå til høsten begynner jeg forhåpentligvis på fysio.

Skrevet

Har akkurat samme problemet sjølv!

Er veldig bestemt på å bu her i bygda "når eg blir stor", men det er litt begrensa kva en kan studere då...

Akkurat no hallar eg mot lærarutdanning.

Time will show!!

Sei ifrå kva du bestemmer deg for då :)

Gjest hva med?
Skrevet

Hva med å bli lege..så slipper man alle disse utlendingene som man ikke forstår hva sier. Og så kan man jo få enda tettere tilknytning til bygdefolket, enn det man bare får gjennom sladder.

Gjest hærregud!
Skrevet
Hva med å bli lege..så slipper man alle disse utlendingene som man ikke forstår hva sier. Og så kan man jo få enda tettere tilknytning til bygdefolket' date=' enn det man bare får gjennom sladder.[/quote']

Håper den neste utlending-legen du går til lar deg lide, og at bygda sladerer i vei om deg mens du lider...

Gjest hva med?
Skrevet

Ja, er det ikke på tide at man får leger fra bygda, og ikke bare dansker og svensker...men hvem fra bygda er så flink at han/hun kan bli lege..

Gjest Seleena
Skrevet

Samme problemet har eg og. Kunne godt tenke meg å bu i storby med ei mega-krativ utdanning i Media/Tv, det hadde passa meg kjempebra. Men det går desverre ikkje ann å kobinere med bygda - her er jo familie og venner. Litt vemodig å ikkje kunne bu heime. Har kun ei søster og vil jo ha kontakt med tantebarna osv..

Lærarutdanningar passar godt.

Det gjer økonomi og administrasjon og om ein har ei stor hjørnesteinsbedrift som nokon sa lenger oppe.

Diverse hudpleieutdanningar. Akupunktur/fysoterapi og velpleie - starte for seg sjølv?

Det er jo blitt kjempepopulært for tida.

Dessutan så er fagbrev bra å ha. men helst maskuline fagbrev har eg følelsen av. Mekanisk, elektro osv.

Ellers så er jo sjukepleiear/hjelpepleiar/vernepleiar eit alternativ. Vanskeleg å få seg jobb på bygda, men dette håpar vi snur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...