Gå til innhold

hvorfor ruster ikke gamle søppeldunker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ett par i garasjen, sikkert fra 70-80 tallet. Hvorfor ruster de ikke slikt som alt annet metall? Er små hvite flekker her og der da, ser sliten ut. Hvilket belegg kan dette være, må jo funke gull.

Anonymkode: b0021...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at de er laget av aluminium, og da ruster de ikke. Det er ikke alt metall som ruster! 

Edit: Så gamle søppeldunker er nok galvaniserte ja.

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallet er galvanisert, altså dyppet i flytende sink, og vil ikke ruste før det oppstår skader på denne hinnen. Og det "funker gull", men det er forholdsvis dyrt og er lite hensiktsmessig dersom metallet skal utsettes for belastninger som potensielt skader overflaten. På ting som står stille, for eksempel gjerdestolper, gatelykter etc. brukes det mye. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Leo skrev:

Metallet er galvanisert, altså dyppet i flytende sink, og vil ikke ruste før det oppstår skader på denne hinnen. Og det "funker gull", men det er forholdsvis dyrt og er lite hensiktsmessig dersom metallet skal utsettes for belastninger som potensielt skader overflaten. På ting som står stille, for eksempel gjerdestolper, gatelykter etc. brukes det mye. 

Ja, det må fungere mange hakk bedre en lakk. Lakk går det alltid hull på før eller siden selv om det bare står i ett gjørne ser det ut som.

 

Var nesten litt bekymra for om det kunne være asbest.

Anonymkode: b0021...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det må fungere mange hakk bedre en lakk. Lakk går det alltid hull på før eller siden selv om det bare står i ett gjørne ser det ut som.

 

Var nesten litt bekymra for om det kunne være asbest.

Anonymkode: b0021...1b4

Du sier jo det er av metall. Asbest er ikke et metall, og heller ikke en overflatebehandling av metall (så vidt jeg vet). 

Anonymkode: a4baa...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har en mistanke om at de er laget av det samme stoffet som gammel kjærlighet er laget av, for den ruster
heller ikke. Bare jeg blir rik nok så skal jeg kjøpe en bil som er laget av like holdbart materiale og beholde den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...