Konatil Skrevet 8. desember 2019 #21 Skrevet 8. desember 2019 9 minutter siden, Supermammsen75 skrev: Absolutt ingen grunner... Hvor mye tid er vanskelig å si. Første perioden med toller i hus er krevende. Men vi var forberedt på det. Da han runda 9.mnd ble ting bedre. Nå er han 2 år og superfin. Hvordan er den med barn og i «selskap». Liker de å være sosiale?
Supermammsen75 Skrevet 8. desember 2019 #22 Skrevet 8. desember 2019 9 minutter siden, Trost skrev: Jeg har alltid hatt flat og er veldig fornøyd med det. Generelt er alle retrieverne sosiale, aktive og lettlærte. Mine tanker om de ulike retrieverne: Flat’en er etter min mening den mest aktive av dem og alltid glad, kanskje litt intens for noen. Ulempen med flat er at mange får kreft. Tolleren er den minste av retrieverne, jeg har sett noen fine, men kjenner også flere som er nervøse. Labradoren og golden er litt mer «late» særlig blant utstillingslinjene. Jeg kjenner flere jaktgolden med allergier og eksem, men vet ikke om det er et annerkjent problem med rasen. Både jaktgolden og jaktlab har blitt veldig populære så oppdretter må velges med omhu. En del jaktlab’er er også litt skeptiske til folk og nervøse. Jeg kjenner flere over aktive labbiser. Mye armer og ben.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #23 Skrevet 8. desember 2019 Jeg kan sterkt anbefale labrador! Vi har en jaktlabrador om han er den perfekte hunden for oss❤ selv om han enda ikke er bikket to år er han veldig rolig inne. Sover for det meste når han er innendørs, men er også VELDIG sosial, har et tydelig kroppsspråk/lett å lese, en fanatisk personlighet og veldig kontaktsøkende. Jeg føler liksom at han forstår alt jeg sier, veldig smart. Ute er han aktiv, elsker å løpe og leke med andre hunder, men ball og pinner er også populært. Han er utrolig lydig, har aldri stukket av og holder seg alltid i nærheten når han er løs. Går fint i bånd. Utrolig enkel å lære opp da han omtrent gjør hva som helst for en godbit. Han tar ting utrolig raskt og er veldig lærevillig. Han er veldig kosete og flink til å vise kjærlighet. Tålmodig og ALLTID glad. Halen logrer omtrent hele tiden når han er våken. Veldig snill og tålmodig, har aldri opplevd at han har knurret! (Men kan i enkelte tilfeller bjeffe på andre hunder, men er snill som et lam når han evt. får hilse. Tror han blir overivrig når han ser andre hunder fordi han er så glad i å leke/frustrert når han ikke får gå bort). Alt i alt en fantastsik hund. Jeg savner han etter en arbeidsdag, og gleder meg til den fantastiske velkomsten når jeg kommer hjem. Han krever jo litt aktivitet, men er fornøyd med en times tur + noen kortere tisseturer på 15-30 min daglig, samt minst en tur i marka/fjellet i uken. Elsker å lære og generelt hjernetrim. Dette krever han daglig. Får han dette er han veldig rolig inne. Elsker å sove. Om morgenene må jeg nærmest bære han ut av senga for at han skal få gått på do før jeg drar på jobb. Jeg vet jo ikke om alle jaktlabbiser er som han, men han er absolutt drømmehunden. Er førstegangseier (men har vokst opp med andre typer raser - og ingen har vært så enkel å medgjørlig som han). Ble nok et veldig langt innlegg, men jeg elsker han over alt! Verdens beste venn❤ Anonymkode: 2e5d7...d53 5
Supermammsen75 Skrevet 8. desember 2019 #24 Skrevet 8. desember 2019 Min er super med barn. I begynnelsen var ham litt på minsten her. Var en rang greie. Men så lot jeg barnet ta litt mer ansvar og var med på kurs. De driver mest med AG og har sin egen greie. Da roet det seg ganske fort. De spiller ball med han og aldri noe tull med min. Ikke jukking eller noe. Min golden bjeffa aldri på noen da. Tollere har nok mer vokterinstinkt. Men bjeffer ikke ute annet om han er usikker på feks små utagerende hunder. I stad kom fiskebilen. Ikke noe problem å høre at noen kommer. For.meg er det greit så lenge han ikke bjeffer på alt. Vi har katt også. Det går supert. Katta bestemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #25 Skrevet 9. desember 2019 Hvis du vil ha noe som er roligere enn flat, så ville jeg vurdert golden eller labrador. Vil du ha mere motor, så er det alltids jakttypene eller toller. Har selv labrador, og mere perfekt hund skal man lete lenge etter, men man skal ha en dose humor for å eie en labb. Denne teksten er lånt fra et innlegg på Labrador Retriever Norge ( FB ) og er ganske spot on 😂 '' Hvorfor velge labrador? Labrador er en hund du blir glad i! Påtrengende kontaktvillig. Forstår ikke forskjellen på folk og dyr (og forstår ikke forskjellen på menneskemat og bikkjemat). Finnes ikke sær. Elsker alt som lever. Trives best i sentrum av begivenhetenes gang. Som regel robuste hunder som er trygge på verden og seg selv. Utpregede sosialantropologer som lett tilpasser seg ulike kulturer. Har lang lunte. Bjeffer lite, men hopper desto mer. Du har alltid søle på jakken. Impulsiv og entusiastisk. Logrer ølbokser som står på bordet overende, drikker ølet og apporterer panten. Kleptoman av legning. Apporterer alt som ikke er limt eller spikret fast. Stjeler uten skrupler purre fra fremmede menneskers handleposer eller snapper smukken fra småunger som sitter i vogn. Skaffer seg lett en anselig samling barnevotter. Kommer gjerne til lunch med baguette innpakket i plast i munnen. Ikke spør hvor baguetten kom i fra. Lat som det ikke er din hund, dette er sjelden problematisk da labradoren lett adopterer nye eiere. Fremlig og selvstendig hund. Tar gjerne bussen alene. Krever en fast hånd og klare grenser. Tar ikke nødvendigvis et nei for et nei. Labradoren er villig til å dø for det den tror på, som regel er det mat og kjærlighet. Spiser alt som kan svelges. Holder til en hver tid kjøkkengulvet rent for smuler. Bruker ikke pose selv, men spiser gjerne opp etter andre. Typisk tøsete hund som selger seg billig. Går gjerne fri ved fot i bytte mot puffet ris eller runderer 1000 m for en halv mandarin. Stort sett rørende samarbeidsvillig, men kan sette labben ned. Vet å legge ned veto hvis den mener at den må. Prosjektleder med stor kreativitet og mye initiativ. Viser stor standhaftighet i prosjektgjennomføringen. Gidder ikke omgås surpomper og tar ikke i mot kjeft. Interiørarkitekt av yrke med motstand mot det konforme og etablerte. Mener at hodeputer passer best på do, at sko hører hjemme i sengen og at vaskemaskinen er et ypperlig oppbevaringssted for løsøre av typen nøkler og brilleetui. Du finner sjelden to like sko i samme etasje. Opptatt av komfort og sover helst med pute. Fysisk sterke hunder med stor livsglede, kombinasjonen kan være en utfordring for småvokste mennesker. Opplever ikke nødvendigvis båndet som en begrensning. Kan aksellerere fra 0-100 på ett sekund, gjerne på glatta. Ofte overstadig beruset og synger gjerne jippi ja ja jippi jippi ja mens den danser dansene "si ja til livet", du er en rosenknupp", "hurra jeg fant en liten stein" og "jeg er en baby" med spontan korreografi. Kan dø av lykke. Røyter mye. Som regel språkmektig og går godt i lag med andre hunder. Blir sent (sjelden) voksen. Snusmumrik som gjerne går med nesa i bakken. Snuseadferd ofte kombinert med temporær hørselskade og kontaktvansker. Ellers god hørsel; kan oppfatte lyden av kjøleskapsdør som åpner seg gjennom tung søvn. Hanhundene har ofte høy bakbeinsføring og stort markeringsbehov. Tisser gjerne i naboens gummistøvler. Kan løpe langt for et nyp. Ypperlig sporhund, men bruk hansker. Ankommer gjerne sporslutt med vind i håret og skrubbsår på knærne. IKKE bruk menneske i slutten av sporet under innlæringen. Runderer med glede fram og tilbake til nabogrenda med brukket rygg under mottoet "djupe slag er alltid best". Går villig ut og kommer som regel tilbake før lunch. Liker ikke å returnere uten funn. Mener at man finner alltids noe 👎 hvis man bare leter lenge nok. Tror på julenissen. Prima nese. Fantastisk brukshund! Har strikkmotor og ekstra batteri, ber du den om å løpe en mil løper den to (så fremt du holder den slank). Glad i ball, men kan også belønnes med bæsjepose. Går agility på mandag, danser free-style på tirsdag, runderer på onsdag, går spor på torsdag, apporterer dummies på fredag, finner sopp på lørdag og tilbringer søndagen i sofaen med deg; ser film og spiser potetgull. Dårlig på IPO. Herlig lavinehund, elsker snø. Gravemani. Kaospilot som lager mye tøys og tull. Liker å løpe med pappeske på hodet. Viser stor entusiasme for barn og blir deres beste teddy. Tolererer barnefinger stukket godt inn i øregangen, men kan lett logre de minste over ende. Legger stor vekt på å holde tennene fri for plakk. Forlanger tannpirker. Er ikke pinne eller tre tilgjengelig bruker den helst gulvplanke eller dørkarm. Trekker deg med glede på ski over fjellet, sitter sammen med deg på svabergene og ser på solnedgangen, sover med deg i hengekøya, triller ball med ungene og gjør aller helst akkurat det du gjør til enhver tid. Liten ponny som liker å trekke pulk eller bære kløv. Fryser lite og ser mismodig ut ved bruk av dekken. Badenymfe. Kan apportere snorkel med unge på opp fra vannet. Liker å skli på magen i snøen. Ikke redd for regn og vind. Sover gjerne i telt og spiser Real turmat. Blir gjerne med på jakt eller café. Sittende fuglehund som kan brukes til all slags jakt. Blir aldri trøtt. Stor viltfinnerevne. Har lett for å sovne på fest. Ser sjelden grunn til å hause seg opp over bagateller. Takler uforutsette hendelser og livets omskiftelighet med fornuft og stoisk ro. Sjelden redd for skrømt. Raus på moral support og har alltid en klem til overs. Gir dine barne en lykkelig barndom. Blir en trofast liten støttekontakt i hverdagen. Tilbringer mye tid på fang. Blir din beste venn. Tapper og tålmodig. En labrador er lykkelig på en måte som smitter og dere ler mye i lag. Du ler mye av den og jeg tror nok at den ler mye av deg. En labrador kan være en utro tjener, men er en meget pålitelig kollega. Den forventer litt romslighet av sin eier. Behandle den med mye kjærlighet og stor respekt og finn fram til en fornuftig ansvarsfordeling mellom deg og din labbe. Da ofrer den gjerne livet og matpakka for deg.😍'' Anonymkode: 76c06...e50 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #26 Skrevet 9. desember 2019 Nå skal det forresten sies at min labbe har aldri vært kleptoman, og har aldri gnagd i filler noenting inne. Vet at de unge kan være en utfordring, og at ting ofte ''eksploderer'' i deres nærvær som f.eks senga deres. Min har motor ute, og er roligere enn roligheten selv innendørs. Ligge på rygg og snorke høylytt foran peisen, i sofaen eller en annen komfortabel plass er alltid på agendaen. Anonymkode: 76c06...e50 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå