Gå til innhold

Hvilken retriever anbefales?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

meg og min mann skal skaffe oss en hund og funnet frem til at vi vil ha en retriever, men vet ikke hvilken vi vil ha. Valget står mellom flat coated retriever, labrador retriever, golden retriever og nova scotia duck tolling retriever. 
Har selv hatt 3 flat coated retriever i min barndom. Den er en perfekt turkamerat men merker at den gjerne kunne vært litt roligere inne.

vi er aktive og går tur hverdag, så vi vil ha en som kan gå lange turer. Og som ikke blir slappe når de blir eldre.

Noen erfaringer? 

Anonymkode: f8fe9...ef3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har selv en toller. Helt rolig inne.  Du får hunden nesten som du vil ha den om du jobber godt med den fra dag 1.  Ro inne...Ro inne....ro inne. Leke gjøre man ute. Nå kan vi finne på ting inne også. Ham forstår når aktiviteten er slutt. For sånn har det alltid vært. Ute er han aktiv.  Memgår pent  i båndMen alle hunder trenger 5 om dagen.  Lykke til. Jeg hadde valgt toller eller golden.  Hadde golden før. Verdens fineste han også.

Endret av Supermammsen75
  • Liker 1
Skrevet

Toller er bingo. Du kan få en trivelig eller du kan få en som sliter med atferden. Har gang på gang forkastet rasen, til min store fortvilelse. Selv sverger jeg til golden etter jaktlinjer, men om du vil ha en roligere type enn flat ville jeg sett på labrador og golden (show). 

Anonymkode: 957cc...135

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Supermammsen75 skrev:

Har selv en toller. Helt rolig inne.  Du får hunden nesten som du vil ha den om du jobber godt med den fra dag 1.  Ro inne...Ro inne....ro inne. Leke gjøre man ute. Nå kan vi finne på ting inne også. Ham forstår når aktiviteten er slutt. For sånn har det alltid vært. Ute er han aktiv.  Memgår pent  i båndMen alle hunder trenger 5 om dagen.  Lykke til. Jeg hadde valgt toller eller golden.  Hadde golden før. Verdens fineste han også.

Hvordan har du erfart golden i forhold til tolleren. Jeg har møtt mange golden som fort har blitt sta slappe og sett litt gamle ut. Hvordan er din erfaring ? :) Og er tolleren er vanskeligere å trene? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toller er bingo. Du kan få en trivelig eller du kan få en som sliter med atferden. Har gang på gang forkastet rasen, til min store fortvilelse. Selv sverger jeg til golden etter jaktlinjer, men om du vil ha en roligere type enn flat ville jeg sett på labrador og golden (show). 

Bingo faktisk. Veldig uenig. Mye fine tollere der ute, men folk tror det er en litt mindre golden . Det er eieren det er feil med. Ikke rasen. Min toller er roligere enn både golden tispa og jakt golden til veninnene. 

Skrevet
1 minutt siden, Konatil skrev:

Hvordan har du erfart golden i forhold til tolleren. Jeg har møtt mange golden som fort har blitt sta slappe og sett litt gamle ut. Hvordan er din erfaring ? :) Og er tolleren er vanskeligere å trene? 

Tollere er jo lettlært. Jeg valgte toller nå fordi jeg ønsker enn Kvikkere hund. Vi er relativt aktive. I sommer gikk vi lang tur i fjellet. Toppturer og fra hytte til hytte. Vi driver med nosework og litt AG. Angrer ikke en dag. Han er litt var på andre hannhunder. Blitt tatt. Men vi jobbet med saken. Ellers er han vidunderlig på alle måter. Golden brukte vi kun for tur og hygge. Verdens fineste han også. Angrer ikke på tollervalget altså.

Tollere er også sta. Mye egen vilje. Men vi er på god vei til å få han slik vi vil. Gøyal fyr.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Supermammsen75 skrev:

Er tolleren en hund som har godt humør? Siden jeg oppfattet at flat generelt alltid er glad og veldig godhjertet. 

Skrevet
6 minutter siden, Supermammsen75 said:

Bingo faktisk. Veldig uenig. Mye fine tollere der ute, men folk tror det er en litt mindre golden . Det er eieren det er feil med. Ikke rasen. Min toller er roligere enn både golden tispa og jakt golden til veninnene. 

Jeg mener ikke toller er roligere enn jaktgolden, for det er de nok. Men en toller hos noen uten ambisjoner om å la den bruke hode blir fort katastrofe. Jeg har hatt det, har vært godt inne i tollermiljøet i mange år og også vurdert toller et par ganger (fra nøye utvalgte oppdrettere).

sjansen for å få en velfungerende familiehund er etter min mening mye, mye større med en golden eller labrador enn en toller. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Konatil skrev:

Er tolleren en hund som har godt humør? Siden jeg oppfattet at flat generelt alltid er glad og veldig godhjertet. 

Kaller min for blidfisen 😂😂😂 lykkelig fyr som sveiver med halen sin.  Merker fort når han er underdtimulert. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke toller er roligere enn jaktgolden, for det er de nok. Men en toller hos noen uten ambisjoner om å la den bruke hode blir fort katastrofe. Jeg har hatt det, har vært godt inne i tollermiljøet i mange år og også vurdert toller et par ganger (fra nøye utvalgte oppdrettere).

sjansen for å få en velfungerende familiehund er etter min mening mye, mye større med en golden eller labrador enn en toller. 

Da skjønner jeg deg bedre. Som sagt toller er ingen liten golden nei. Burde hatt hund før og være aktiv. Helt riktig.

Skrevet

Gå inn på toller Norge på Facebook. Mye fine folk der. Og noen som tror de kan og vet alt. Sil ut og nyt en fin rase..

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Konatil skrev:

Holder du golden slank, får du en hund som ikke er slapp :) Vår Golden var sprek til det siste da vi måtte avlive henne nesten 14 år gammel. Kunne ikke se på henne at hun var gammel. Naboen vår har hatt golden og flatcoated i flere omganger. Flatcoaten (som er utrolig nydelig å se på, og herlig gemytt) trenger mer mosjon enn golden, er mitt inntrykk. Kjenner en som har toller, og den er nesten som vår golden. Vanskelig å velge :)

Anonymkode: c2143...13e

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår golden, og naboenes som jeg har vokst opp med, har vært veldig gode familiehunder :)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Supermammsen75 skrev:

Da skjønner jeg deg bedre. Som sagt toller er ingen liten golden nei. Burde hatt hund før og være aktiv. Helt riktig.

Har lest at toller ikke anbefales for førstegangseiere. Men har jo masse erfaring med flat. Og vi er veldig aktive, og er innstilt på å trene den fysisk og mentalt. Hvor mye mental trening/oppdragelse vil den trenge? Hadde du hatt noen grunner til å ikke anbefalt den til oss? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Holder du golden slank, får du en hund som ikke er slapp :) Vår Golden var sprek til det siste da vi måtte avlive henne nesten 14 år gammel. Kunne ikke se på henne at hun var gammel. Naboen vår har hatt golden og flatcoated i flere omganger. Flatcoaten (som er utrolig nydelig å se på, og herlig gemytt) trenger mer mosjon enn golden, er mitt inntrykk. Kjenner en som har toller, og den er nesten som vår golden. Vanskelig å velge :)

Min ble også 14 år altså. Sprek til det siste året. Men tollere er kvikkere. Bestem deg for hva du vil bruke den til. Min er en perfekt nesehund feks. Realt kvikk på AG banen. Min golden hadde nok gjort seg best i utstillingsringen. Han var et flott eksemplar av rasen.  Men det ække no for oss. Var på dogs for all og jobba

Fy flate for en mølje🙈

Skrevet

Labbis er min favoritt. Har hatt to, men golden er sikkert jo sikkert også fin. Flat coat og toller er vel mere aktive? Lykke til med retriever!

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Konatil skrev:

Har lest at toller ikke anbefales for førstegangseiere. Men har jo masse erfaring med flat. Og vi er veldig aktive, og er innstilt på å trene den fysisk og mentalt. Hvor mye mental trening/oppdragelse vil den trenge? Hadde du hatt noen grunner til å ikke anbefalt den til oss? 

Absolutt ingen grunner...

Hvor mye tid er vanskelig å si. Første perioden med toller i hus er krevende. Men vi var forberedt på det. Da han runda 9.mnd ble ting bedre. Nå er han 2 år og superfin. 

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

meg og min mann skal skaffe oss en hund og funnet frem til at vi vil ha en retriever, men vet ikke hvilken vi vil ha. Valget står mellom flat coated retriever, labrador retriever, golden retriever og nova scotia duck tolling retriever. 
Har selv hatt 3 flat coated retriever i min barndom. Den er en perfekt turkamerat men merker at den gjerne kunne vært litt roligere inne.

vi er aktive og går tur hverdag, så vi vil ha en som kan gå lange turer. Og som ikke blir slappe når de blir eldre.

Noen erfaringer? 

Anonymkode: f8fe9...ef3

Alle rasene du nevner kan gå lange turer,det gjelder vel egentlig de fleste hunderaser. Hold hunden sunn og slank så unngår dere at den blir «slapp» på sine eldre dager. Et annet viktig moment er å kjøpe hund fra friske foreldre med kjent helsestatus. Nå vet jeg ikke hvordan retrieverrasene ligger an mht HD/AD,men dette er i hvertfall typiske sykdommer som kan begrense funksjonsnivået i alderdommen en hel del. 

Skrevet

Jeg har alltid hatt flat og er veldig fornøyd med det. Generelt er alle retrieverne sosiale, aktive og lettlærte. Mine tanker om de ulike retrieverne:

Flat’en er etter min mening den mest aktive av dem og alltid glad, kanskje litt intens for noen. Ulempen med flat er at mange får kreft. 
Tolleren er den minste av retrieverne, jeg har sett noen fine, men kjenner også flere som er nervøse. Labradoren og golden er litt mer «late» særlig blant utstillingslinjene. Jeg kjenner flere jaktgolden med allergier og eksem, men vet ikke om det er et annerkjent problem med rasen. Både jaktgolden og jaktlab har blitt veldig populære så oppdretter må velges med omhu. En del jaktlab’er er også litt skeptiske til folk og nervøse. 

Skrevet
1 minutt siden, Supermammsen75 skrev:

Absolutt ingen grunner...

Hvor mye tid er vanskelig å si. Første perioden med toller i hus er krevende. Men vi var forberedt på det. Da han runda 9.mnd ble ting bedre. Nå er han 2 år og superfin. 

Tusen takk for bra svar :) Høres ut som en veldig fin rase. Tar gjerne imot andre tips, veldig Interessert i rasen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...