Gå til innhold

Økonomi og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har på følelsen at dette er et noe ukomfortabelt tema, og at barneoppdragelse bare skal handle om omsorg og kjærlighet, ingenting annet. Men når jeg hører folk rundt meg snakke om utfordringer i hverdagen med små barn, så synes jeg det veldig ofte handler om å få endene til å møtes, om tid og ressurser og rent praktiske ting rundt økonomi.

Da mener jeg ting i hverdagen man kan løse på en annen måte hvis man har veldig god økonomi. F.eks. vaskehjelp en gang i uken, barnepass når man trenger det, matkasse eller ferdig, sunn takeout til familien, råd til å jobbe deltid, behagelige ferier på business class osv. De jeg kjenner med veldig god råd ser ut til å bruke en del av disse pengene til å kjøpe seg fri fra stress i hverdagen.

Nå snakker jeg ikke om å være god forelder (som er uavhengig av penger), men å ha det godt som forelder. 

Du som har barn, tenker du at du ville kjøpt deg fri fra stress dersom du hadde 50,000 ekstra utbetalt i måneden? I så fall, hva da?

Anonymkode: 0dff3...d5d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har barn og masse penger, og en travel hverdag. Men vaskehjelp og matkasse ville ikke gjort livet mitt mindre stressende. Henting og levering i barnehagen er det verste, og det kan man ikke kjøpe seg ut av

Anonymkode: 1a1c5...bc1

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ett barn og nokså dårlig økonomi. Men bedre råd, tenker jeg ikke at jeg ville unnet meg noe mer luksus, men heller gitt barnet mer opplevelser, spart mer penger og tatt oss en skikkelig ferie én gang i året. I sommerferien dro vi til Dyreparken i 3 dager, og det var det eneste "store" vi har gjort i hele år. Jeg ville gått oftere på kino, teater, spist ute, bowling, svømming, fritidsaktiviteter - for det er "basics" vi ikke kan unne oss idag.

Anonymkode: 353be...af7

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn og masse penger, og en travel hverdag. Men vaskehjelp og matkasse ville ikke gjort livet mitt mindre stressende. Henting og levering i barnehagen er det verste, og det kan man ikke kjøpe seg ut av

Anonymkode: 1a1c5...bc1

Kan man vel, feks au pair eller betale noen for å hente og levere fast. 

Anonymkode: 7c32d...302

• Liker 7
Skrevet

Hadde jeg har 50 000 ekstra i mnd helt gratis, hadde jeg utvilsomt jobbet redusert og brukt mye tid på barna, latet hjemmelaget mat og holdt huset i orde  selv.  

Anonymkode: ab78e...1d6

• Liker 5
Skrevet

Hadde jeg hatt 50000kr ekstra i måneden ville jeg ikke hatt matkasse. Vaskehjelp om situasjonen er som den er nå med tre barn jeg stort sett har ansvar alene for, den ene baby. Men ellers ville jeg brukt dem på sparing til barna og opplevelser. Spart litt ekstra til sommerferien. Også ville jeg jobbet redusert så barna hadde korte dager i bhg og Sfo.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at det beste hadde vært å ha de pengene og vite at det ikke er noe stress å kjøpe take away oftere eller å se hva ting koster. Mindre bekymringer rett og slett. 

Anonymkode: c81e9...995

• Liker 1
Skrevet

Med 50000kr ekstra i måneden hadde jeg hatt barnepass 1 gang i uka, vaskehjelp, kvalitetsmatkasse, og bodd bedre. Men, hittil har vi klart oss greit med lite penger, men mye tid og kjærlighet. Får se når ungen er større og merker at vi er halvveis fattige. Vi har lav inntekt men eier bolig med lite gjeld. Kunne vært verre..

Anonymkode: 27962...01b

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Med 50000kr ekstra i måneden hadde jeg hatt barnepass 1 gang i uka, vaskehjelp, kvalitetsmatkasse, og bodd bedre. Men, hittil har vi klart oss greit med lite penger, men mye tid og kjærlighet. Får se når ungen er større og merker at vi er halvveis fattige. Vi har lav inntekt men eier bolig med lite gjeld. Kunne vært verre..

...og jeg ville hatt økonomi til 1 barn til! Det har vi ikke nå, dessverre.

Skrevet

Vaskehjelpen man risikerer å få er jo under hver standard. Jeg hadde ikke ønsket å ha noen til å vaske gulvene med en skitten klut som kanskje nettopp har blitt brukt på doen. Man vet aldri med slike tjeneste, fordi noen skal spare tid og det er ikke deres eget hjem + mange har dårlig hygiene. 

Så å betale for vaskehjelp, da skal du jammen meg kjenne personen godt og vite at den har interesse av å gjøre ting i riktig rekkefølge til enhver tid uansett hvilke dag.

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Da mener jeg ting i hverdagen man kan løse på en annen måte hvis man har veldig god økonomi. F.eks. vaskehjelp en gang i uken, barnepass når man trenger det, matkasse eller ferdig, sunn takeout til familien, råd til å jobbe deltid, behagelige ferier på business class osv. De jeg kjenner med veldig god råd ser ut til å bruke en del av disse pengene til å kjøpe seg fri fra stress i hverdagen.

Å kjøpe seg fri fra stresset med å ha barn er å kjøpe seg fri fra det å ha barn. Alltids litt stress rundt barn, men mye av dette blir veldig overdrevet av hysteriske foreldre. Å kjøpe seg fri fra hverdagsrutiner gir kanskje følelsen av mindre stress, men du mister mye verdifull tid med barna dine da. Størstedelen av barndommen består av hverdag, ikke av flyreiser på business class. Av barnehageleveringer, av påkledninger og gretne unger, av sølete middagsbord og rot. At middag må lages og klesvask settes på. Dette er helt normale hverdagsting. Mennesker har taklet det i uminnelige generasjoner uten å lage masse stress og hysteri. 

Anonymkode: c557b...d39

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøpe seg fri fra stresset med å ha barn er å kjøpe seg fri fra det å ha barn. Alltids litt stress rundt barn, men mye av dette blir veldig overdrevet av hysteriske foreldre. Å kjøpe seg fri fra hverdagsrutiner gir kanskje følelsen av mindre stress, men du mister mye verdifull tid med barna dine da. Størstedelen av barndommen består av hverdag, ikke av flyreiser på business class. Av barnehageleveringer, av påkledninger og gretne unger, av sølete middagsbord og rot. At middag må lages og klesvask settes på. Dette er helt normale hverdagsting. Mennesker har taklet det i uminnelige generasjoner uten å lage masse stress og hysteri. 

Anonymkode: c557b...d39

Jeg er ikke helt enig i dette. Eller dvs. - jeg skulle kanskje spesifisert det bedre.

Forskjellen på f.eks. nanny/au pair og vaskehjelp er jo at en nanny passer barna, mens en vaskehjelp vasker hjemmet så du selv kan være med barna. Det å skrubbe do eller støvsuge under sengen er jo ikke tid med familien, men rett og slett ting som må gjøres.

Min egen mor mener at det er slike ting man gjør selv, basta. For meg er det ting jeg helt klart vil sette bort dersom jeg kan. Det er kanskje en generasjonsforskjell, eller for noen en kjønnsforskjell. Jeg har en kamerat som har barna annenhver uke og har vaskehjelp (en han og flere han kjenner har hatt lenge og som er dyktig, ref. kommentaren over) en gang i uken. Men jeg kjenner få kvinner som har det, uavhengig av økonomi.

Selvsagt er det mye hverdagslig stress med barn uansett. Og folk maste mindre over det i tidligere generasjoner. Men min mormor var jo ikke bare hjemme med barn og husstell fordi hun mente det var det beste, men fordi mannen hennes mente det var det kvinner skulle gjøre. Så det er klart ting som skal ordnes i hjemmet kategoriseres mer som "stress" nå som vi også har annet vi driver med, som er mer lystbetont. Forøvrig tror jeg husarbeid og påkledning ville vært kategorisert som "vanvittig stressende" av menn for 30 år siden og, dersom det var de som måtte gjøre det.

TS

• Liker 2
Skrevet

50.000 Ekstra? Eller 50.000 i mnd. Begge deler hadde vært mer luksus for vår del. 

Familie på 6 med 35.000 i mnd tilsammen nå, kunne betalt ned gjeld og etterhvert fått lån til å kjøpe hus.. Det hadde kjøpt oss fri fra stress, slippe å tenke på at vi kan bli oppsagt og måtte flytte nok en gang.. 

Anonymkode: 3343d...697

Skrevet

Vi har ca. 75 000 kr utbetalt hver måned og har rengjøringshjelp (Freska) og matvarer levert på døren (Kolonial). Det synes vi hjelper mye, fordi det frigjør tid vi da i stedet bruker med barnet. Matkasse prøvde vi, men synes ikke det hjalp (frigjorde ikke noe tid). Au pair ville jeg personlig aldri vurdert, for det frigjør ikke tid som vi kan bruke med barnet, men tid vi kan bruke til jobb/trening e.l. Det vil jeg ikke. Business class er såpass mye dyrere enn economy, så jeg synes ikke det er verdt det, og det frigjør ikke tid. Foreldrene mine stiller opp en del med barnepass, men vi har ikke ofte behov for det, og det har ikke noe med økonomi å gjøre.

Det jeg gjerne skulle gjort, er at vi begge reduserer til 80 % stilling. DET hadde virkelig monnet, og gitt barnet vårt en bedre hverdag (korte dager i barnehage og mer tid med oss). Nå skal jeg straks ut i foreldrepermisjon, og så tar jeg ut ammefri mens pappaen er i permisjon (tilsvarer ca. 90 % stilling, litt mindre). Når andremann har begynt i barnehage, skal vi vurdere hvordan vi gjør det.

Vi reduserte begge ned til 90 % stilling det første året storebror gikk i barnehage. Det gikk fint økonomisk, men vi endte begge opp med å jobbe 100 %, få 90 % lønn, og mange avspaseringstimer. Det gidder jeg ikke igjen. Derfor lurer jeg på om 80 % er bedre, for det monner mer, og da MÅ jeg faktisk få en reell reduksjon i arbeidsmengde. Vi får se.

Jeg vil bruke pengene vi tjener til å få mer tid til barna, ikke trening, kjærestereiser osv. Og det kan man få til, og det avhenger av økonomi. Så god økonomi hjelper definitivt på tidsklemma/stresset med å ha barn!

Anonymkode: ab157...2e9

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

50.000 Ekstra? Eller 50.000 i mnd. Begge deler hadde vært mer luksus for vår del. 

Familie på 6 med 35.000 i mnd tilsammen nå, kunne betalt ned gjeld og etterhvert fått lån til å kjøpe hus.. Det hadde kjøpt oss fri fra stress, slippe å tenke på at vi kan bli oppsagt og måtte flytte nok en gang.. 

Anonymkode: 3343d...697

Hvordan er det mulig å ha så lite utbetalt?

• Liker 1
Skrevet

Ville vurdert nedvask av huset til jul og sommer, jevnlig renhold plager meg ikke fordi jeg bare utsetter det når jeg føler for det. Og så ville jeg satt bort kjipe oppgaver som å beise huset, vaske bil innvendig og utvendig og dugnader. Dugnad er forsåvidt både sosialt og morsomt, men har det med å komme ubeleilig. 

Skrevet

Da ville vi nok hatt vaskehjelp og muligens matlevering/matkasser. Spart mer egenkapital til større bolig. Og oftere kunne gått på kino/teater/svømmehall/ut å spise osv. Ting jeg ser på som hverdagsluksus nå

Anonymkode: 9d476...1f2

Skrevet

For 50 000 ekstra i mnd hadde jeg gått ned til 50% og levd et mye bedre liv

Anonymkode: 63fc7...720

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig å ha så lite utbetalt?

Nå er ikke jeg den du siterer men jeg jobber 75% i helsevesenet, har ikke helse til å jobbe noe mer enn det I det yrke jeg har, blir å videreutdanne meg til høsten. Det gir meg en lønn på ca 22 000 i mnd. Min mann derimot har ikke fast jobb og tjener derfor variabelt, han kan ha lønninger på mellom 8-18 000. Jeg eier egen bolig og vi har bevisst bare 2 barn for å få det til å gå rundt. Med 50 000 ekstra i mnd hadde vi nok fått ett barn til. 

Anonymkode: eebab...90a

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg den du siterer men jeg jobber 75% i helsevesenet, har ikke helse til å jobbe noe mer enn det I det yrke jeg har, blir å videreutdanne meg til høsten. Det gir meg en lønn på ca 22 000 i mnd. Min mann derimot har ikke fast jobb og tjener derfor variabelt, han kan ha lønninger på mellom 8-18 000. Jeg eier egen bolig og vi har bevisst bare 2 barn for å få det til å gå rundt. Med 50 000 ekstra i mnd hadde vi nok fått ett barn til. 

Anonymkode: eebab...90a

Samme her. Mannen jobber som elektriker og har ca. 25.000 i måneden. Jeg er student og har 8.500 kr i måneden. Dermed har vi en inntekt på 33.500 i måneden.

Med 50.000 ekstra i måneden hadde det blitt et bonansa! Det er nesten det som har skjedd, ettersom jeg har fått jobbtilbud med 40.000 kr i måneden fra neste år. Planen er å betale ned studielån og forbruksgjeld, kjøpe mer fine klær til oss selv, få vaskehjelp og matkasse, og spare til større bolig. Barnevakt har vi gratis gjennom familie. 

Anonymkode: 947c5...2a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...