CabinCruiser Skrevet 8. desember 2019 #1 Skrevet 8. desember 2019 Bladde litt i helsenorge.no og fant ut at jeg ikke har fått vaksiner på rundt 20 år. Bør/skal voksne revaksinere seg? Vennligst ikke la det bli en pro vs mot vaksinediskusjon. Har lyst til å vite om jeg trenger nye sprøyter og hva som er normen her
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #2 Skrevet 8. desember 2019 Du bør revaksinere deg ja booster for alle barnevaksinene Anonymkode: 7661e...812 9
CabinCruiser Skrevet 8. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør revaksinere deg ja booster for alle barnevaksinene Anonymkode: 7661e...812 Takk for svar! Så forresten nå at HPV er inkludert nå i barnevaksinasjonsprogrammet. SÅ utrolig bra! Spesielt for meg som har hatt både 16 og 18 er det godt å vite at vi tar vare på de yngre!
Jdz Skrevet 8. desember 2019 #4 Skrevet 8. desember 2019 Booster og reisevaksiner om du skal ut og reise
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #5 Skrevet 8. desember 2019 Jepp, alle voksne bør ta oppfriskingsvaksine/boosterdose for noen av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet hvert 10 år 🙂 Det er den samme vaksinen man får når man er 7 og 15, og den beskytter mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Du får dem som kombinasjonsvaksine der du får alle i samme sprøyte, og den koster ca 300 kr. Så da slipper du kjipe sjeldne sykdommer, bidrar til flokkimmunitet så ikke kreftsyke barn ryker i et eventuelt utbrudd og så slipper du å bekymre deg for dyrebitt, klor og jord og dritt i sår, for da har du alltid oppdatert stivkrampesprøyte ☺️ Bare sånn i tilfelle noen andre som leser tråden tenkte hvorfor gidde uten at de er vaksinemotstandere av den grunn 😁 https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/ https://www.apotek1.no/vaksine/husk-oppfriskningsvaksine-for-voksne Anonymkode: 5b7d9...25e 7
CabinCruiser Skrevet 8. desember 2019 Forfatter #6 Skrevet 8. desember 2019 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, alle voksne bør ta oppfriskingsvaksine/boosterdose for noen av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet hvert 10 år 🙂 Det er den samme vaksinen man får når man er 7 og 15, og den beskytter mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Du får dem som kombinasjonsvaksine der du får alle i samme sprøyte, og den koster ca 300 kr. Så da slipper du kjipe sjeldne sykdommer, bidrar til flokkimmunitet så ikke kreftsyke barn ryker i et eventuelt utbrudd og så slipper du å bekymre deg for dyrebitt, klor og jord og dritt i sår, for da har du alltid oppdatert stivkrampesprøyte ☺️ Bare sånn i tilfelle noen andre som leser tråden tenkte hvorfor gidde uten at de er vaksinemotstandere av den grunn 😁 https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/ https://www.apotek1.no/vaksine/husk-oppfriskningsvaksine-for-voksne Anonymkode: 5b7d9...25e Hahahaha!😂 (for ordens skyld, jeg har likt innlegget fordi jeg ordentlig lo høyt av å lese dette. Ikke pga ironi, sarkasme, eller sidespark. Men fordi det var artig formulert= Endret 8. desember 2019 av CabinCruiser 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #7 Skrevet 8. desember 2019 Er det kanskje derfor jeg ikke har antistoffer mot rubella (røde hunder), fordi vaksinen har gått ut? Så utrolig rart at legen ikke sa det til meg, hun hadde ikke noe godt svar på hvorfor jeg ikke hadde antistoffer. Anonymkode: d4a2a...c8e 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #8 Skrevet 8. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det kanskje derfor jeg ikke har antistoffer mot rubella (røde hunder), fordi vaksinen har gått ut? Så utrolig rart at legen ikke sa det til meg, hun hadde ikke noe godt svar på hvorfor jeg ikke hadde antistoffer. Anonymkode: d4a2a...c8e Nei, den trenger normalt ikke påfyll hvis man har fått alt man skal ha som barn. Normalt får man to doser som barn, 15 mnd og 11 år, for å oppnå full immunitet, vet du om du har fått begge dosene? Røde hunder kom vel inn i programmet på slutten av 70-tallet, så alderen din kan ha noe å si for om du har fått nok doser. Ellers så er det noen ganger at immunforsvaret til den enkelte ikke reagerer nok på vaksiner, og dermed ikke danner antistoffer første gangen. For røde hunder er vel tallet ca. 95% som får antistoffer med en gang, så du kan jo være en av de 5%. Jeg antar du fikk ny mmr-vaksine? Anonymkode: 5b7d9...25e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #9 Skrevet 8. desember 2019 2 timer siden, CabinCruiser skrev: Hahahaha!😂 (for ordens skyld, jeg har likt innlegget fordi jeg ordentlig lo høyt av å lese dette. Ikke pga ironi, sarkasme, eller sidespark. Men fordi det var artig formulert= Hehe, så bra ☺️ Anonymkode: 5b7d9...25e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #10 Skrevet 8. desember 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, den trenger normalt ikke påfyll hvis man har fått alt man skal ha som barn. Normalt får man to doser som barn, 15 mnd og 11 år, for å oppnå full immunitet, vet du om du har fått begge dosene? Røde hunder kom vel inn i programmet på slutten av 70-tallet, så alderen din kan ha noe å si for om du har fått nok doser. Ellers så er det noen ganger at immunforsvaret til den enkelte ikke reagerer nok på vaksiner, og dermed ikke danner antistoffer første gangen. For røde hunder er vel tallet ca. 95% som får antistoffer med en gang, så du kan jo være en av de 5%. Jeg antar du fikk ny mmr-vaksine? Anonymkode: 5b7d9...25e Er født i 1986. Har fått to doser med mmr-vaksine (røde hunder), en i 1988 og en i 2000. Så rart jeg ikke har antistoffer, har fått beskjed at jeg burde ta vaksinen etter svangerskapet (går gravid nå). Anonymkode: d4a2a...c8e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #11 Skrevet 10. desember 2019 Har lurt på dette jeg også. Hvor og hvem setter disse vaksinene på voksne? Anonymkode: c419c...705
Million Skrevet 10. desember 2019 #12 Skrevet 10. desember 2019 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lurt på dette jeg også. Hvor og hvem setter disse vaksinene på voksne? Anonymkode: c419c...705 Jeg har aldri hatt noen andre barnesykdommer enn kusma, og er heller ikke vaksinert før mot meslinger (og jeg er 52). Så litt inspirert av en tråd eller to her om flokkimmunitet og stadige oppblussinger av meslinger i samfunnet vårt i dag, så ville jeg ta vaksinen mot meslinger, og få booster på de to andre i samme slengen. Kontaktet fastlegen først. Der fikk jeg høre at de satte ikke disse vaksinene, kontakt helsestasjonen (der hvor folk går og vaksinerer babyene sine). Så kontaktet jeg den lokale helsestasjonen her jeg bor (bydel i Oslo), men der vaksinerte de bare babyer, ikke voksne. Så da ble jeg henvist videre til en større, annen helsestasjon noen holdeplasser lenger unna med t-banen. Så da ringte jeg dit da, og fikk avtalt time. Fikk sprøyten noen uker senere, og betalte 200 kr for den. De kunne også sette andre oppfrisknings-sprøytevaksiner, og det skal jeg ta snart. Var litt pussig å sitte på venterommet der med alle babyene. Jeg var den eneste på min alder. Alle de andre var i tjue eller tredveårene og hadde små babyer med seg Endret 10. desember 2019 av Million 1
CabinCruiser Skrevet 10. desember 2019 Forfatter #13 Skrevet 10. desember 2019 (endret) Mulig jeg er dum, men grunnen til at vi ikke ser noe til sykdommene er jo pga at nettopp vi fra generasjen før tusenårsskiftet er vaksinert i stor grad. Det holder jo utbrudd i sjakk. Vi kommer til å se stadig større utbrudd i de neste 15-25 årene fordi noen er dumme nok til å ikke vaksinere barna sine i utgangspunktet. Endret 10. desember 2019 av CabinCruiser 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #14 Skrevet 12. desember 2019 Jeg har tatt booster, og alle reisevaksiner. Har også rabies da jeg ofte har nærkontakt med dyr i utland. Og influensavaksine hvert år. Anonymkode: 8d9e0...77a
Måbarefåsiat... Skrevet 13. desember 2019 #15 Skrevet 13. desember 2019 On 12/10/2019 at 2:34 PM, AnonymBruker said: Har lurt på dette jeg også. Hvor og hvem setter disse vaksinene på voksne? Anonymkode: c419c...705 Fastlegen din.
Orchideae Skrevet 13. desember 2019 #16 Skrevet 13. desember 2019 Bare ring til lege og si at du vil fylle på med de vaksinene du trenger. Vi bør revaksinere oss hvert 10ende år mener jeg det er. Jeg tok hpv vaksine nå, og det var på helsestasjonen. Spurte da om dette med revaksinering og fikk den på helsestasjonen da. 👍🏻
_popcorn_ Skrevet 13. desember 2019 #17 Skrevet 13. desember 2019 (endret) Ryddet for avsporinger og antivaksinedebatt. _popcorn_, mod Endret 14. desember 2019 av _popcorn_
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå