Gå til innhold

Ekstrem eksamen/studieangst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er på andre året i studiet mitt, et tungt studium. Siden jeg startet har jeg slitt alvorlig mye med angst rundt studiet generelt, og særlig eksamen. Jeg greier ikke å fokusere på noe annet enn skole, og det eneste jeg gjør er å lese. Har ikke hatt en eneste frihelg siden august. Jeg går med en konstant angst rundt det å skulle takle eksamen og få kommet meg gjennom det store pensumet. Det eneste jeg tar meg tid til er å trene. 

Hovedproblemet er at jeg er så stresset/forstyrret at jeg ikke greier å spise. Jeg får i meg alt for lite mat, og i eksamensperioden er det helt ekstremt, jeg kan gå uker der jeg omtrent ikke spiser fordi jeg er helt fra meg av angst for eksamen. Siden august har jeg gått ned 12 kg. Dette påvirker både psyken og kroppen, og jeg er både for tynn og sliten/svimmel. Er så vidt jeg «fungerer».

Jeg gikk til fastlegen i fjor og ble henvist til psykolog, men etter et halvt år hos psykolog kom vi ikke noe vei og problemet er like stort. Jeg ble diagnostisert med angst og depresjon, men vi greide ikke løse problemene rundt skoleangsten.

Jeg er konstant svimmel, sliten og deprimert, og tror ikke lenger jeg greier å holde ut. Min drøm er å droppe ut av studiet og rett og slett innse at studier ikke er noe jeg takler, og slå meg til ro med en jobb som ikke krever utdannelse. Jeg vet at når jeg ikke har eksamen/pensum jeg må igjennom, men en fast ramme for arbeidstimer i uken, så greier jeg å slappe av og spise normalt (med andre ord ta vare på helsen). MEN, dette vil være et stort nederlag for meg og familien, som forventer at jeg tar høyere utdannelse. Dessuten trives jeg på studiet utenom det faglige, og har noen gode venner som jeg vet det vil bli rart å skulle forlate.

Jeg vet ikke helt hva jeg lurer på her. Men er det noen som har vært i samme situasjon, og hvordan løste dere problemet? Hva ville dere gjort i min situasjon? Evt om dere har tips til hvordan jeg kan bli kvitt denne angsten/stresset rundt studiet. Jeg er så langt nede at jeg ikke greier å se lyse i enden av tunnelen. Studiet jeg går på gir meg en jobb jeg tror jeg vil trives i, men tanken på årene jeg har igjen for å komme dit og hvordan jeg vet at jeg vil ha det i de årene gjør det vanskelig å motivere seg til å fullføre når jeg har det så vondt. 

Anonymkode: 8555a...2cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi litt mer faen. De fleste arbeidsgivere ser mest på personligheten din og erfaring enn karakterer. Altså, hvis du stryker så gjør det ingen verdens ting - da tar du bare opp faget igjen. Selvsagt skal du gjøre en innstats, men hva er det verste som kan skje? Du dør ikke av å gjøre det middelmådig eller dårlig på en eksamen. 

Anonymkode: 8e8f3...a8b

• Liker 5
Skrevet

Spis mens du leser. Hjernen og kroppen fungerer ikke når du ikke spiser, og dette vil igjen forverre angsten din. Så til syvende og sist må du spise. Så enkelt, og så vanskelig. 

Anonymkode: 6e758...285

• Liker 3
Skrevet
På 8.12.2019 den 18.30, AnonymBruker skrev:

Spis mens du leser. Hjernen og kroppen fungerer ikke når du ikke spiser, og dette vil igjen forverre angsten din. Så til syvende og sist må du spise. Så enkelt, og så vanskelig. 

Anonymkode: 6e758...285

Hadde det bare vært så lett. Jeg blir helt oppslukt/forstyrret av skolearbeidet så greier ikke spise mens jeg jobber.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det bare vært så lett. Jeg blir helt oppslukt/forstyrret av skolearbeidet så greier ikke spise mens jeg jobber.

Drikk feks smoothies. 

Anonymkode: bbf94...f29

• Liker 1
Skrevet

Du må få i deg næring på et vis. Hva med sånne næringsdrikker de selger på apotek? Jeg har smakt bedre enn de, men kanskje det er bedre for deg å bare ha noe i kjøleskapet du kan åpne og tømme i deg uten noe mer styr? Så kan du lage bedre mat de dagene du føler at du har ork til det? 

Anonymkode: dfa68...071

Skrevet

Har eksamensperiode nå og kjenner meg så smertelig igjen i deg TS 💔 Har flere venner som gråter daglig, sover tre timer hver natt og ikke får spist. Jeg har siste eksamen denne uka, og er et spøkelse av meg selv. Det er et sykt vanvittig press. 

Håper du finner en måte å roe ned på ❤ Lykke til! 

Skrevet

Kjære Ts, stor klem til deg❤️ For et år siden var jeg i samme situasjon som deg. Ble helt totalt fysisk og psykisk ødelagt av hver eneste eksamensperiode, gikk ned 5-10 kg og isolerte meg med skolebøkene. Jeg vet hvor vanskelig det er å få i seg mat, men jeg støtter forslaget med smoothie. Jeg ble ferdig med graden min i mai 2016, og det var en lettelse uten like. ALDRI mer skal jeg utsette kroppen for et sånn stress. Men prøv å hold ut, dette klarer du. Jeg skjønner at det kan være fristende å droppe ut, men hva med å snu tankegangen? Senk skuldrene litt, og tenk at det er jo lite vits i å droppe ut før du i det hele tatt har strøket.. :) For du er nok bedre enn du tror❤️

Anonymkode: 7ea53...8c0

Skrevet

Takk for tips. Jeg skal prøve med smoothie og sjekke ut næringsdrikker, håper jeg kan roe meg ned såpass at jeg får i meg det.

Likevel tviler jeg på at jeg greier å komme meg ut av dette. Så akkurat nå frister det veldig, veldig å droppe ut. Jeg merker på hele meg at kroppen ikke har det bra. Jeg har ikke menstruasjon og har flere ganger besvimt av utmattelse dette halvåret. Vet at alt hadde blitt mye bedre av å ha en vanlig jobb der jeg slipper skolestress, da hadde alle plagene mine gått vekk. Men så er det jo skummelt å ikke ha en utdannelse, samt at familien forventer det. Jeg er også inne på tanken om å droppe ut og ta en «lettere»/kortere utdannelse. Jeg har en tendens til å bli oppslukt i skolearbeidet, men tror at hvis jeg velger et lettere studie så vil kanskje plagene bli mindre.

Skrevet
På 8.12.2019 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Gi litt mer faen. De fleste arbeidsgivere ser mest på personligheten din og erfaring enn karakterer. Altså, hvis du stryker så gjør det ingen verdens ting - da tar du bare opp faget igjen. Selvsagt skal du gjøre en innstats, men hva er det verste som kan skje? Du dør ikke av å gjøre det middelmådig eller dårlig på en eksamen. 

Anonymkode: 8e8f3...a8b

Når man sliter med angst er jo «bare gi litt mer faen» et helt håpløst råd. Fordi det fungerer ikke sånn. Man kan ikke bare «skjerpe seg» frisk fra en sykdom! 

Selv om du, rasjonelt sett, har rett I alt du skriver om at det ikke er så farlig og slik - så fungerer det ikke slik. Når man har angst, så er man redd for ting som egentlig ikke er så farlig - rasjonelt sett. Det er jo det som er problemet!

Jeg hadde stor hjelp av kognitiv terapi for å håndtere min angst. Det fokuserer på tankemønstre, og jeg ble mer bevisst på egne tanker og følelser. Kanskje det kan være noe? Ellers tror jeg at jeg ville fortsatt med psykolog. Du har jo gått med dette så lenge, og du trenger kanskje hjelp til å fikse det! 

Prøv å få i deg mat. Smoothie er enkelt, sunt og glir lett ned. Suppe kan også være et alternativ. Kanskje du kan prøve å lage små porsjoner av gangen, slik at det ikke blir en så stor «oppgave» å spise?

Det er ikke så lett å gi råd om hvorvidt du skal slutte på studiene eller ikke, og jeg tror ikke nødvendigvis det er riktig å ta det valget når du står oppe i angst og depresjon. Kanskje du kan ta et års pause eller noe, jobbe og finne ut om det virkelig er dette du vil?

Anonymkode: 0c490...687

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man sliter med angst er jo «bare gi litt mer faen» et helt håpløst råd. Fordi det fungerer ikke sånn. Man kan ikke bare «skjerpe seg» frisk fra en sykdom! 

Selv om du, rasjonelt sett, har rett I alt du skriver om at det ikke er så farlig og slik - så fungerer det ikke slik. Når man har angst, så er man redd for ting som egentlig ikke er så farlig - rasjonelt sett. Det er jo det som er problemet!

Jeg hadde stor hjelp av kognitiv terapi for å håndtere min angst. Det fokuserer på tankemønstre, og jeg ble mer bevisst på egne tanker og følelser. Kanskje det kan være noe? Ellers tror jeg at jeg ville fortsatt med psykolog. Du har jo gått med dette så lenge, og du trenger kanskje hjelp til å fikse det! 

Prøv å få i deg mat. Smoothie er enkelt, sunt og glir lett ned. Suppe kan også være et alternativ. Kanskje du kan prøve å lage små porsjoner av gangen, slik at det ikke blir en så stor «oppgave» å spise?

Det er ikke så lett å gi råd om hvorvidt du skal slutte på studiene eller ikke, og jeg tror ikke nødvendigvis det er riktig å ta det valget når du står oppe i angst og depresjon. Kanskje du kan ta et års pause eller noe, jobbe og finne ut om det virkelig er dette du vil?

Anonymkode: 0c490...687

Ja, kunne tatt en pause. Men hvis jeg dropper ut tror jeg ikke at jeg kommer meg tilbake igjen...Føler det enkleste og beste for meg er å droppe ut, men vet jo at det gir meg en usikker fremtid. Alt er så vanskelig nå.

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg ts. Tok ett friår fra studie, men det hjalp lite. Trening ga lykkefølelse, men kvittet meg ikke med den intense angsten. Psykolog hjalp ikke heller, det gjorde situasjonen min verre faktisk. Jeg fikk tilslutt resept på antidepressiv av lege. Det er det eneste som hjelper meg for å demper angsten. Kanskje du bør vurdere antidepressiv? 

Anonymkode: 8d17b...650

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i samme situasjon som deg ts. Tok ett friår fra studie, men det hjalp lite. Trening ga lykkefølelse, men kvittet meg ikke med den intense angsten. Psykolog hjalp ikke heller, det gjorde situasjonen min verre faktisk. Jeg fikk tilslutt resept på antidepressiv av lege. Det er det eneste som hjelper meg for å demper angsten. Kanskje du bør vurdere antidepressiv? 

Jeg kan høre med legen, men er redd det ikke hjelper eller at det gir bivirkninger..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan høre med legen, men er redd det ikke hjelper eller at det gir bivirkninger..

Det gir bivirkninger. Anbefaler ikke å starte på antidepressiv i eksamenstid. Hvis det ikke hjelper, kan du få sterkere dose etterhvert. Du kan i alle fall prøve på antidepressiv hvis ikke noe annet funker 😊

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gir bivirkninger. Anbefaler ikke å starte på antidepressiv i eksamenstid. Hvis det ikke hjelper, kan du få sterkere dose etterhvert. Du kan i alle fall prøve på antidepressiv hvis ikke noe annet funker 😊

Da tror jeg ikke det er noe for meg:( Gikk på metadon for søvnproblemer i fjor høst, og fikk så sterke bivirkninger at jeg måtte slutte. Føler ikke det er noe annen løsning på problemet mitt enn å droppe ut, men da vil det jo igjen potensielt oppstå andre problemer ifb jobb senere i livet. Har egentlig lyst til å droppe ut og aldri ta utdannelse igjen, og det er klart at jeg kan få til det. Men sånn som samfunnet er i dag er jeg redd for å mislykkes.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg ikke det er noe for meg:( Gikk på metadon for søvnproblemer i fjor høst, og fikk så sterke bivirkninger at jeg måtte slutte. Føler ikke det er noe annen løsning på problemet mitt enn å droppe ut, men da vil det jo igjen potensielt oppstå andre problemer ifb jobb senere i livet. Har egentlig lyst til å droppe ut og aldri ta utdannelse igjen, og det er klart at jeg kan få til det. Men sånn som samfunnet er i dag er jeg redd for å mislykkes.

Her gikk det fort i svingene!! Mente selvfølgelig ikke metadon, men melatonin😂😅 Herregud beklager haha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...